Új csomópontokat alakítanak ki az M3-as autópálya hajdú-bihari szakaszán
Szerző: Rituper Tamás | rituper.tamas@dehir.hu Közzétéve: 2021.03.10. 10:43 | Frissítve: 2021.03.10. 19:35
Görbeháza – A cél Görbeháza és Hajdúnánás, valamint a Nánás mellé tervezett MotoGP-pálya elérhetőségének javítása.
Az M3-as sztráda hajdú-bihari szakaszán két új autópálya-csomópont kialakításának tervezésére írt ki közbeszerzést a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt.
A 33121-es út a sztráda felett (Fotó: Google Utcakép)
Az Európai Unió Hivatalos Lapjában megjelent felhívás szerint a feladatok közé tartozik még egy pár pihenőhely fejlesztésének tervezése kombinált csomóponttá, illetve a Görbeházát elkerülő út, két új körforgalom, valamint a 3508. jelű összekötő út fejlesztésének tervezése.
A beruházás célja Görbeháza és Hajdúnánás, valamint a Hajdúnánás mellé megálmodott MotoGP-pálya elérhetőségének javítása.
Az egyik autópálya-csomópont az M3-as és a 33121. jelű bekötőút, a másik a sztráda és a 3508. jelű összekötő út keresztezésénél lesz. A két új csomópont között építenék meg a Görbeházát elkerülő szakaszt, valamint a 3508. jelű összekötő út fejlesztését is tervezik az M3-as autópálya és Görbeháza között. A Görbeháza elkerülő és a 3508. jelű út keresztezésénél körforgalmú csomópontot alakítanak ki, emellett biztosítani kell a versenypálya elérését a Rétaljai pihenőhely fejlesztésével, kombinált csomópont kialakításával. Valamint alternatív útvonal lehetőségének biztosítását is tervezik Budapest irányából a meglévő polgári csomóponton keresztül, a 35. számú főút felhasználásával.
A cégek április 1-ig jelentkezhetnek a felhívásra.
Mint arról korábban már beszámoltunk, 2019 novemberében jelentette be Palkovics László innovációs és technológiai miniszter és Kósa Lajos országgyűlési képviselő, hogy Magyarország kormánya előkészítő tárgyalásokat folytat a MotoGP versenyeket szervező jogtulajdonos DORNA csoporttal. A kormány szándéka szerint Kelet-Magyarországon, Hajdúnánáson épülne fel az a versenypálya, ahol a gyorsaságimotoros-világbajnokság Magyar Nagydíját rendeznék. A szerződést a napokban írták alá a jogtulajdonossal, s hamarosan lezárul a pálya tervezésére kiírt közbeszerzés.
A 65 milliárdos beruházás részeként a tervek szerint egy tréning- és egy konferenciaközpont is épül, valamint egy szállodát is kialakítanak a területen.
A tervpályázat tárgya a Hajdúnánás közelében lévő autó- és motorsport versenypálya és a hozzá kapcsolódó multifunkciós autó- és motorsport komplexum területének – közlekedésének, kiszolgálásának és létesítményeinek – megtervezése. A megközelítőleg 500 hektár területen elhelyezkedő létesítmény több pályát és az ezekhez kapcsolódó épületeket, kiszolgáló létesítményeket és azokat ellátó területeket foglalja magában.
A tervpályázatból az is kiderül, hogy a versenypálya nyomvonala 4,4 kilométer hosszú, a főépület 10 ezer négyzetméter alapterületű lesz, a főlelátón 12 ezer ember nézheti majd egyidejűleg a versenyt, a másodlagos lelátókon pedig 15-20 ezer szurkoló foglalhat majd helyet.
Nem ez az egyetlen fejlesztés, amit terveznek a térségben az M3-as autópályán.
A tervek szerint befejezik az M3-as és az M35-ös görbeházi csomópontját. A beruházás előkészítése lezajlott, az építkezés már engedélyezési tervvel, kiviteli tervvel és építési engedéllyel is rendelkezik. Ezt a közbeszerzés kiírása követi majd.
A Budapestet és Nyíregyházát összekötő M3-as autópályától az M35-ös sztráda vezet Debrecenbe. A 35 kilométeres autópályát 2006 decemberében adták át, a két sztráda Görbeházánál lévő csomópontját azonban a mai napig nem fejezték be. 2006-ban ugyanis a csomópont építésének csak az első üteme valósult meg. Ez azt jelenti, hogy most még hiányoznak azok az ágak, melyek a Debrecen-Nyíregyháza és a Nyíregyháza-Debrecen irányú forgalmakat vezetnék egyik autópályáról a másikra.
A csomópont előtt lehajtva országos közúton érhető el a két irány. Ezen változtat majd a csomópont befejezése, amivel 25 kilométerrel rövidülhetne a Nyíregyháza-Debrecen útvonal autópályán, s ez a fejlesztés is javíthat majd a MotoGP-pálya elérhetőségén.