Akár olyan is lehet a Zsuzsi vonat Debrecennek és a megyének, mint a Las Vegas-i egysínű vasút
Szerző: Dehir.hu | info@dehir.hu Közzétéve: 2019.03.22. 08:15 | Frissítve: 2019.03.22. 08:30
Debrecen – Egy új fejezet nyílhat a kisvasút történetében. „A vidéki élet logikájának kell érvényesülnie” – nyilatkozta Tasó László. A DKV vezérigazgatója, Nagy Attila a turisztikai attrakciók fontosságáról beszélt.
Amint arról korábban már beszámoltunk, 771 millió forintos kormányzati támogatásnak köszönhetően korszerűsítik a Zsuzsi Erdei Vasutat. Felújítják a keskeny nyomtávú pálya jó részét, valamint a gőz- és a dízelmozdonyokat, illetve a személyszállító kocsik egy részét is. A fejlesztésekről és a távlati célokról beszélt a Debrecen Televízió Közügy című műsorában Tasó László országgyűlési képviselő, valamint Nagy Attila, az üzemeltető DKV Zrt. vezérigazgatója.
Tasó László elmondta, ez még csak a történet eleje, a siker pedig akkor mondható majd ki, ha újra megépül a 49 kilométeres szakasz, a Zsuzsi által pedig elénk tárul az a világ, amit az erdei környezet nyújthat.
A képviselő kiemelte, a kormány hosszú távon gondolkodik a kisvasutakban rejlő lehetőségek maximális kihasználtságán. Egy korábbi koncepcióról is beszámolt, amely szerint terepkerékpárút, illetve tereplovaglás, lovastúrák vonala is lehet ez a 49 kilométer.
„A vidéki élet logikájának kell érvényesülnie itt” – hangsúlyozta Tasó László.
Nagy Attila arról számolt be, hogy
átépítik a 7,3 kilométer hosszú pályaszakaszt, felújítanak kitérőket, megállókat, valamint városi útátjárókat is átépítenek, emellett pedig a járműállomány – a mozdonyok, vasúti kocsik – rendbetételére is jut a 771 millió forintos támogatásból.
Hozzátette, – az előzetes tervekkel ellentétben – az első közbeszerzési eljárások után csak a gőzmozdony és egy 8244 (Mk48) sorozatú dízelmozdony felújítására érkezett ajánlat.
„Ismételten ki kellett írjuk a közbeszerzési eljárást és reméljük, lesznek vállalkozók, akik a maradék gördülőállománynak is a felújítását el fogják tudni vállalni” – mondta a DKV vezérigazgatója.
Erdei harmóniára épülő turizmus
Tasó László hangsúlyozta, a kormány egyértelmű szándéka a turizmus fejlesztése. Az ágazatban komoly forrásokat invesztáltak és invesztálnak a szállodák, hotelek, wellnessközpontok újítására.
„Kell azokra a szálláshelyekre is gondolni, amelyek erdei környezetben létesülhetnek. Az Erdőspuszták környékén több ilyen kiváló helyet láthatunk, és ebből még nagyon sok elférne ebben a régióban. Minőségi változást jelentene a lehetőségek körében, nem csak Magyarországon, a mi térségünkben, hanem akár a határon túl is, ebben a nagy európai régióban, hiszen hozzánk szeretnek jönni, más országokból is”
– közölte a politikus.
Kiemelte, hogy a Zsuzsi vasútnak már így is sok támogatója van, de ez a kör bővülhet, ha pedig „összeadjuk az erőnket, mindent el tudunk érni”. Tasó László szerint az „erő és alázat” a jelszó, amit követni kell.
„Alázattal, mégis erősen kell az érdekeinket képviselni. Én ennek vagyok a híve, Debrecen vezetése is pontosan így gondolkodik erről, és a települések a környezetünkben, Hajdú-Bihar megyében, vagy egészen a keleti régióban is így gondolkodnak. Itt az idő, amikor ki kell egyensúlyozni a fejlettségi szinteket. Egy új fejezetnek kell megnyílnia ebben a fejlesztési időszakban, ami ránk következik.”
A DKV vezérigazgatója is az összefogás fontosságát emelte ki, szerinte ugyanis csak így lehet a fejlesztések után a kisvasutat Debrecen és a térség turisztikai vérkeringésébe beilleszteni. Más marketinggel, közös programokkal, a környékbeli turisztikai attrakciókkal összefogva lehet növelni a kisvasút kihasználtságát.
„Azt gondolom, van perspektíva a kisvasútban. Első célként – ami nem is kis cél – azt tűztük ki magunk elé, hogy legalább a 20-25 ezres utasszámot gyorsan megduplázzuk.
Utána pedig a határ majd az lehet, ha tényleg a különböző turisztikai fejlesztések együttműködésével a kisvasút kihasználtságát növelni tudtuk” – mondta Nagy Attila.
Zsuzsi vasút Las Vegas-i mintára
Tasó László arról is beszélt, hogy korábban járt már egy olyan városban, „amely a turizmusra, a szórakoztatásra, a vendéglátásra épül. Las Vegas úgy működik, hogy az ottani hotelek attrakciókkal csalogatják pénzt költeni a látogatókat”.
„Ezelőtt bő 15 évvel írtam egy olyan koncepciót, amely arról szól, hogy ennek a mintájára a Zsuzsi lehetne az a vonat, mely ahogy Las Vegas-ban végigviszi a hotelek között a szórakozni vágyókat, itt pedig elviszi a települések között a turistákat és érdeklődőket azokra az attrakciókra, amelyeket majd kiépítünk”
– mondta a képviselő.
Hozzátette, ezáltal a környező kisebb települések is fejlődhetnek, hiszen így a befektetők, vállalkozások megláthatják a bennük rejlő potenciált. Tasó László szerint azért is kell az erdei harmóniával, az erdő különlegességével foglalkoznia a turizmus dimenzióinak, mert nagy lehetőség van benne.
A DKV vezérigazgatója hozzáfűzte, mindez összefogás nélkül nem tud megvalósulni.
„A kisvasút magában nem fogja tudni biztosítani a tervezett utasszámot. Itt igazából egyrészt a turisztikai programokra kell ráépülnie a kisvasútnak, másrészt az iskolák, az oktatás oldaláról is sokkal erősebb marketingtevékenységet kell kifejtenie. A környezetismereti órák, erdei iskola szegmensében is bőven van még hova fejlődni” – fejtette ki Nagy Attila.
Tasó László ezzel kapcsolatban megjegyezte, Papp László polgármesterrel egyeztetett arról, hogy lépéseket kell tenni az ügyben, hogy a korábban Debrecen tulajdonában lévő Gúthi erdő közelebb kerüljön a városhoz. Szerinte ugyanis „sokkal többet ki lehet engedni az embereknek ebből a kincsből, nem kell a világtól ilyen elzártan kezelni”. A képviselő úgy véli, olyan megoldást kell keresni, amellyel az emberek komfortérzetét úgy lehet tovább javítani, hogy „közben a legerősebb természetvédők is vagyunk”.
„Ez egy újabb lehetőség arra, hogy tovább lépjünk. Egy dinamikusan fejlődő Debrecennek erre figyelni kell, és a vezetés figyelni is fog, ebben biztos vagyok” – mondta Tasó László.
A teljes beszélgetést az alábbi videóban tekinthetik meg:
Cím | dátum |
---|---|
Korszerűsítik a Zsuzsi vonatot, szeretnék tovább növelni az utasszámot – fotókkal, videóval | 2019.03.20 |
HOZZÁSZÓLÁSOK (3)
SimonD
Úgy látom, hogy a cikk rekordsebességgel le is került a címoldalról. :D
Kot Nyeles kitiltva
Kész - Tasót is "elvesztettük". :-) Bár már ez sem mostanában történt igazából...
SimonD
:D :D :D Ez a beszámoló nekem sírva röhögősre sikeredett. A rengeteg feltételes mód mellett nem tudok elmenni amellett, hogy Haláp nem Las-Vegas és a Zsuzsi vasút sem összehasonlítható az egysínűvel. :D Szerencsére. Ez úgy el is vette a komolyságát az egész mondanivalónak, amiről amúgy már tegnap olvashattunk. Ugyanitt. Túl sok a vetítés... Majd ha lesznek kész turisztikai és közösségi beruházások arról írjanak.