A föld alá viszik a 4-es főutat az intermodális központ tervezői
Szerző: Dehir.hu | info@dehir.hu Közzétéve: 2013.08.28. 07:59 | Frissítve: 2013.08.29. 14:38
Debrecen – A buszokra is a felszín alatt lehet felszállni, az állomásra mozgólépcső vezet. A győztes terv az évtizedek óta kettészakított Petőfi teret is összeköti.
Amint arról a Dehir.hu beszámolt, debreceni mérnökök tervezhetik az Intermodális Közösségi Közlekedési Központot. A 37 pályázó közül két helyi cég közös ötlete lett a legjobb. Az önkormányzat 4 tervpályázatot díjazott és 13-at meg is vásárolt – összesen 100 millió forintért. A részletekről volt szó a Debrecen Televízió Esti Közelkép című műsorának kedd esti adásában, ahol Kováts Ákos főépítész volt a vendég.
A nyertes pályázatban az intermodális központ közel 43 ezer négyzetméteres. A közlekedési és az azt kiegészítő terület 23 ezer négyzetméteres lesz, a tervezők emellett közel 5200 négyzetméteren kereskedelmi és vendéglátási, valamint 4200 négyzetméteren iroda funkcióval számoltak. Az üzemeltetésre szánt terület 2150 négyzetméter, s a MÁV részére további 2000 négyzetméter fog rendelkezésre állni.
A főépítész elárulta, hogy nagyon erős volt a mezőny, így óriási büszkeséget jelent, hogy a debreceni mérnökök a legnevesebb mérnöki irodákat is legyőzték a pályázaton. A győzelemhez persze kellett a helyismeret is.
- Utólag elemezve a terveket látszik, hogy minden Debrecenre jellemző problémával tisztában voltak: a 4-es főút átvezetése, azaz eltüntetése, a Petőfi tér várostörténeti kérdése. Látszik, hogy egy „bennfentes” csapatról van szó, ez most előnyt jelentett számukra – magyarázta Kováts Ákos.
A főépítész kifejtette, hogy a győztes terv több trükköt is bevetett, hogy még hatékonyabbá tegye az intermodális központot.
- Évtizedes problémát oldottak meg azzal, hogy lesüllyesztették a 4-es főút átmenő szakaszát. Ez már korábban is felvetődött az építészeknél és a város vezetőinél, de uniós támogatás nélkül lehetetlen feladatnak tűnt. Egy aluljáró önmagában kevés, illetve kicsit öncélú. Itt viszont a tervezők rájöttek, hogy ha az aluljáróhoz a föld alatt hozzákapcsolják a távolsági és helyi busz megállóit, akkor az egész süllyesztés értelmet nyer. Ha valaki leszáll a helyi buszról, akkor rögtön át tud szállni a távolságira, vagy be tud menni a vasútállomásra. A tervezők a régi épületet meghagyták váróteremnek, egy mozgólépcsővel lehet megközelíteni az aluljáróból, ezen a szinten érkezik a villamos is, így megoldották a közút és a villamos kapcsolatát is. A régi épület elé csipesz formában két szárnyat építettek, így egy háromszöget alkotnak, ahol egy nagyon kellemes közösségi tér jön létre – mutatott rá Kováts Ákos.
A főépítész kiemelte, hogy a tervezők olyan eszközöket alkalmaztak, amelyek városszerkezeti problémákat is megoldanak.
- A háború után létrehozott Petőfi teret a főút kettévágja, most az út lesüllyesztésével ezt a két részt összekapcsolják. Ráadásul a két szárnnyal kicsit kiszorítják a 22 emeletes toronyház dominanciáját. Városszerkezeti probléma volt, hogy kell-e egy másik városközpontot létrehozni ezen a területen vagy csak egy helyet ahol az utazók jól érezhetik magukat. Mi az utóbbi mellett döntöttünk a bizottságban, nem kell már a Piac utcán túl egy újabb városi teret képezni, mert elég az. Voltak, akik a síneken túli területre is átvitték a Piac utcát. Nem akkora ez a város, hogy újabb city-irodanegyedet kelljen építeni – vélekedett Kováts Ákos.
A pályázat nyertesével hirdetmény nélküli tárgyalásos közbeszerzési eljárás lefolytatását követően az önkormányzat szerződést köt az engedélyes és a kiviteli tervek elkészítésére. A tervezési szakasz lezárulta után a kivitelezésre a 2014 és 2020 közötti uniós ciklusban pályáznának, s a remények szerint 2015-ben kezdődne el az építkezés, melynek becsült költsége bruttó 22 milliárd forint. Ha minden jól alakul, a központ akár 2018-ban elkészülhet.
A teljes beszélgetést itt nézheti meg:
Dehir - Esti Közelkép 2013-08-27
HOZZÁSZÓLÁSOK (0)