Idén véget ér a Red Bull egyeduralma?
Szerző: Takács Péter Levente | takacs.peter.levente@dehir.hu Közzétéve: 2012.03.14. 12:04 | Frissítve: 2012.03.16. 08:46
Melbourne – Ki tudja megállítani a kétszeres világbajnok Vettelt? A visszatérő Raikkönen, a feltámadó Alonso, esetleg Button vagy Hamilton? A hétvégén kezdődik a Forma-1.
A tavalyi szezonban négy futammal az évad vége előtt behozhatatlan előnyre tett szert a Red Bull Racing istálló fiatal német pilótája, így 2010 után 2011-ben is Sebastian Vettel lett a száguldó cirkusz világbajnoka. Ilyen fiatalon egyébként még senki nem emelhette fel kétszer a világbajnoki trófeát. Az egyéni cím mellett a konstruktőri cím is a Red Bullhoz került tavaly. A riválisok szerint az istálló sikerében nagy szerepe lehetett a fújt kipufogó rendszernek, ahol a diffúzorhoz vezették a motorból kiáramló gázokat. A Ferrari szerint új bajnokság kezdődhetett volna, ha a FIA időben betiltja a technológiát. De nem így történt. Hosszú huzavona után ugyanis a szervezet megengedte a diffúzorok 50 százalékos használatát, és csak a következő szezonra ígértek végleges megoldást.
Ennek megfelelően meg is változtatták a szabályokat, a 2012-es esztendőben ugyanis már tiltják, hogy a kipufogógázokat a diffúzorhoz vezessék. A csapatok jól fogadták a szabályváltozást, a Mercedes például már tavaly novemberben az idénre tervezett új kipufogót tesztelte Abu-Dzabiban. Míg ők bizakodtak, addig a Red Bull Racingnek látszólag meggyűlt a baja az új szabályokkal. A Milton Keynes-i istálló március elején a második, egyben utolsó barcelonai teszt két utolsó napján egy teljesen átépített versenyautóval körözött, a friss fejlesztési csomag az új aerodinamikai elemek mellett új kipufogót is tartalmazott.
A szakértők szerint a csapat a hivatalos tesztek során csak információkat gyűjtött egy úgynevezett „demo” autóval, és az igazi versenykocsit csak az ezen a két napon próbálta ki. Azonban a továbbfejlesztett autóval megbízhatósági problémák voltak – emiatt Vettel nem tudta teljesíteni a tesztprogram nagy részét –, sőt, az is nehezíti a Red Bull dolgát, hogy a riválisok kritizálták az RB8-as technikai megoldásait. Sokan éppen a támadásokkal magyarázták, hogy csak ilyen későn leplezték le a fejlesztéseket, de a késői bemutatással az is elkerülhető, hogy a többiek lemásolják a speciális alkatrészeket.
Ezen fejlesztések fényében nem bocsátkozhatunk biztos jóslatokba az ausztrál évadnyitó előtt. Amint említettük, a Red Bull legújabb autójával voltak gondok, azonban Christian Horner csapatfőnök azt nyilatkozta, biztos, hogy az új változatot viszik Melbourne-be. Így akár az is előfordulhat, hogy Sebastian Vettel az első kanyarban feladja a versenyt, de megeshet az is, hogy az elmúlt esztendőhöz hasonlóan óriási előnnyel nyeri meg a futamot.
Ezek után már csak az a kérdés, hogy ki veszi át a vezetést, ki szerzi meg az első győzelmet, ha Vettelék autója mégsem olyan gyors, mint azt a Red Bullnál gondolják. Bár a szakemberek szerint nehéz kiindulni a szezon előtt tesztekből – hiszen ott a csapatok többsége nem használja ki teljes mértékben az autó nyújtotta lehetőséget, hogy az ellenfelek ne szerezhessenek túl sok információt (lásd Red Bull) –, az biztos, hogy az üldözők között az egyik, ha nem a legerősebb a McLaren. Buttonék kimagasló eredményt nem értek el a teszteken, azonban folyamatosan megbízható teljesítményt nyújtottak.
Felhívta viszont magára a figyelmet az idei szezon nagy visszatérője, Kimi Raikkönen. A Lotus színeiben versenyző finn világbajnok több tesztnapot is nyert, csakúgy mint csapattársa, a francia Romain Grosjean. Nem lehet tudni, hogy ez a gyorsaság csak a médiának és a többi csapatnak szól, hogy jelezzék a tavalyi gyengébb szezon után újra számolni kell velük, vagy valóban ennyire erős, az időközben Renault-ról Lotusra keresztelt csapat. Rontja az esélyüket, hogy az istállónak egy hibás alkatrész miatt az első barcelonai tesztet ott kellett hagyni, csak a második tesztre javították ki az autót. Ugyancsak rossz hír a Lotus háza tájáról, hogy a tavalyi szezont balesete miatt kihagyó Kubica még nem teljesen egészséges, a legutóbbi hírek szerint a sérült jobb karja olyan gyenge, hogy egyedül egy pohárból sem képes azzal inni.
Nem szabad leírni a hétszeres világbajnok Schumachert is a soraiban tudó Mercedest sem. Ross Brawn csapata ugyanis még a tavalyi autót használta a 2012-es szezon első hivatalon tesztjén Jerezben, és az így kapott a pluszidőt az új autó, a W03-as fejlesztésére fordította. Hogy jó döntést hoztak-e, az csak a szezon során derül ki, csakúgy mint a Ferrari esetében.
A Red Bull mellett az olasz istálló okozhatja a legnagyobb meglepetést a szezonban. A patinás csapat új autójáról ugyanis rendkívül ellentmondásos hírek érkeztek. Míg a Ferrari technikai igazgatója, Pat Fry szerint lehangoló teljesítményt ért el az autó, addig Pedro de la Rosa, a HRT veterán pilótája azt mondta, sokkal többet tud a Ferrari, mint amit a teszteken mutatott. A spanyol versenyző a dobogóra a várja Alonsót. A kérdés csupán annyi, lesz-e elég hely a hat világbajnok pilótának azon az áhított pódiumon a hétvégén Ausztráliában.
HOZZÁSZÓLÁSOK (0)