2015 után készül el az M4-es autóút
Szerző: Katona Zoltán | katona.zoltan@dtv.hu Közzétéve: 2010.11.24. 16:46 | Frissítve: 2010.11.24. 16:46
Tovább fejlesztik a megyei úthálózatot. Már elkészültek az első hatástanulmányok az M4-es gyorsforgalmi útra. Berettyóújfalu és az országhatár között épülne meg. A nyomvonal terveit a helyi gazdák és a környezetvédők is támogathatónak tartják, ha az a jó minőségű termőföldeket és a természetvédelmi területeket elkerüli.
Ezeken a termőföldeken keresztül vezethet 2015 után az M4-es autóút. A pálya kiváltaná a jelenlegi rossz minőségű utat, és gazdasági fellendülést hozhatna a Bihari térségnek.
Az M4-es Berettyóújfalu, Szentpéterszeg, Gáborján, Hencida, Váncsod, Bojt és Nagykereki településeket érinti. A helyi vállalkozókat összefogó szervezet elnöke szerint a térségnek nagy szüksége lenne a gyorsforgalmi útra.
- Volt olyan időszak, amikor Törökszentmiklósnál visszafordult a befektető, mert azt mondta, nem kockáztatja az életét a 4-es úton – mesélte Mezei József, a Berettyó-Bihar Vállalkozói Egyesület elnöke.
A helyi vállalkozók abban bíznak, hogy az út gazdasági fellendülést hozhat. Hasonlóan derűlátóak az érintett települések vezetői is.
- Iparűzési adóban jelentős bevételnövekedést jelentene a városnak, ha ide települnének a nagyobb beruházások, de fontos a munkahelyteremtés is. Jelenleg nagyon magas a munkanélküliek aránya, pedig sok családnak a megélhetése múlik ezen – magyarázta Pálfi Anikó, Berettyóújfalu alpolgármestere.
- Ez az autópálya a Szentpéterszeg, Váncsod, Gáborján háromszög megközelíthetőségét érinti, ott lesz egy fel és lehajtó csomópont. Úgy gondoljuk, hogy annak a környezetében várhatóan fellendül majd a gazdaság – vélekedik Olajos Mihály, Szentpéterszeg polgármestere.
Az örökségvédelmi és a környezeti hatástanulmány elkészült. Eszerint az út számos termőföldön is átvezetne. Emiatt már megkezdték az egyeztetéseket a gazdákkal és a zöldekkel.
- Nem a méregzöld oldalról kell a környezetvédelmet megközelíteni, hanem az ésszerűség oldaláról. Érdemesebb inkább kevésbé értékes termőterületeket kivonni a gondozásból és azokat felhasználni a nyomvonal kiépítésekor, mint azokat a földeket, amik jó minőségűek és kiválóan lehet rajtuk gazdálkodni – mondta el Hegedűs Zoltán, a Bihari Természetbarát Egyesület elnöke.
Az előkészítő tervezési munkákat semmi sem akadályozza. A késlekedés ugyanis milliárdokba kerülne.
- A beruházás előkészítésének a költsége 9,4 milliárd forintba kerül, ennek 15 százaléka hazai forrás, 85 százalékát pedig az Európai Unió támogatásával az Európai Fejlesztési Alap adja - tájékoztatott Loppert Dániel, a NIF Zrt. sajtóreferense.
Az építkezés pedig még egyszer ennyibe kerül majd. Az első kapavágásokra azonban még éveket kell várni. Ha minden a terv szerint halad a kivitelezés 2016-ban kezdődhet.
HOZZÁSZÓLÁSOK (0)