Ősszel nyitja meg kapuit az elátkozott repülőtér
Szerző: Magyar Nemzet | info@dehir.hu Közzétéve: 2020.03.06. 07:55 | Frissítve: 2020.03.06. 07:55
Berlin - Az építést a korrupció szele lengte be, 2011 óta áll üresen, vasútállomása néptelen. Frankfurt és München után a harmadik legnagyobb német reptér lesz.
Most már biztos, hogy ősszel megnyitják az új berlini központi repülőteret: a Lufthansa foglalási rendszerében november 8-a után már Berlin-Brandenburg (BER) szerepel helyszínként - írja a Magyar Nemzet. Az elátkozott légikikötő 2011 ősze óta áll üresen, a vasútállomásra üres vonatok érkeznek. A beruházás a tehetetlen és korrupt városvezetés jelképévé vált.
Tesztüzem az új berlini reptéren
A Lufthansa Group összes berlini járata a Brandenburg-reptérre költözik november 8-ával, miután a tervek szerint október 31-én átadják a forgalomnak a Willy Brandt néhai kancellárról elnevezett új légikikötőt.
A légitársaság közleménye szerint a költözés egy héten keresztül zajlik majd. A cégcsoport többi márkája, a Swiss, az Austrian és a Brussels Airlines szintén november 8-án kezdi el az üzemelést az új helyszínen, de a Eurowings már november 4-én használni fogja a légikikötőt.
A változás félreérthetetlen jele, hogy a Lufthansa már végrehajtotta a szükséges változásokat a foglalási rendszerben, és a november 8-ra vagy az utáni időszakra foglalóknak már a BER kódjelű repülőteret kínálja fel. A jeggyel már rendelkező utasokat a társaság értesíti és átfoglalja. A Lufthansa hat márkája naponta 33 ezer utast szállít Berlinből és Berlinbe, 270 város egy átszállással elérhető a német fővárosból a csoport összeköttetéseivel. Az új légikikötőnek jobb földi közlekedési kapcsolatai vannak, több gyorsvasúti járat indulhat Drezdába, Hamburgba, Rostockba.
A reptér vasúti pályaudvarának története egészen bizarr, hiszen a síneket és a peronlétesítményeket már az eredetileg tervezett átadásra, 2011 októberére elkészítették. Ugyan a reptér megnyitása elmaradt, a Deutsche Bahnnak (DB) folyamatosan karban kellett ezeket tartania, és üres vonatokat üzemeltetett az alagutak és az állomás szellőztetése érdekében.
A DB 18 és fél kilométernyi új vonalat épített a távolsági és 8,6 kilométert az S-Bahn vonalnak a Schönefeld repülőtértől a brandenburgi repülőtérig.
Az állomáson négy vágány készült, Berlin központjába 35 perc alatt ér be az Airport Express, az S-Bahn-szerelvények 55 perc alatt.
Nem a berlini szellemvasút volt az egyetlen furcsa fejlemény. Az első kapavágás 2006-ban történt, és bár 2012-ben már minden készen állt a nagyszabású megnyitóra, amelyen Angela Merkel kancellár mellett a Lufthansa új flottája is felsorakozott volna, az eseményt nem sokkal előtte lefújták.
Az elkészült terminálépület nem kapott meg számos engedélyt, a legfontosabb kifogás a tűzvédelmi rendszer nem megfelelő kiépítése volt. A szakértők szerint a komplett projekt kivitelezéséhez nem jött létre megfelelő menedzsmentrészleg, amely az egész folyamatot, a számos párhuzamosságot egyszerre átláthatta, kezelhette volna. Több tartományi nyomozó hatóság vizsgálta a korrupció gyanúját, komoly vádakkal illették a kivitelezőket és magát a tervező céget is a nem megfelelő kivitelezés és a rossz anyaghasználat miatt.
A BER a frankfurti és a müncheni után a harmadik legnagyobb németországi repülőtér lesz.
A beruházás költségei elérik a 6,5 milliárd eurót (2180 milliárd forint), ami csaknem a háromszorosa az első költségvetésben tervezett 2,4 milliárd eurónak.
A csúfos kudarc politikai következményekkel is járt: 2014 augusztusában lemondott Klaus Wowereit, Berlin kormányzó főpolgármestere.
A tartományi rangú német fővárost 2001 óta irányító szociáldemokrata politikus távozását a BER körüli botrányokkal magyarázták. A szövetségi kormány, Berlin és Brandenburg tartomány által közösen finanszírozott beruházást irányító cégnél kipattant korrupciós ügyek ugyanis megtépázták Klaus Wowereit tekintélyét.
HOZZÁSZÓLÁSOK (0)