Kreith Eduárd: a kötelékrepülés a repülés magasiskolája
Szerző: Rituper Tamás | rituper.tamas@dehir.hu Közzétéve: 2011.08.19. 08:40 | Frissítve: 2011.08.19. 08:40
Debrecen – Cívisvárosi kötelékrepülők is részt vesznek az augusztus 20-ai budapesti légiparádén – a régióból egyedüliként. A sportág szépségeiről, nehézségeiről és veszélyeiről Kreith Eduárdot, a Hajdú Trió kötelékvezérét kérdeztük. Interjú.
Dehir.hu: Kik alkotják a csapatot, s mikor kerültek kapcsolatba a repüléssel?
Kreith Eduárd: A csapatot a debreceni Juhos Istvánnal alakítottuk, s 3-4 éve repülünk kötelékben. Egyszerre mindig három géppel szállunk fel, de négyen vagyunk, hogy hárman mindig bevethetőek legyünk. Pista régi motoros, hosszú ideje repül már, nemcsak kisrepülővel; sárkányrepülővel például magassági rekordot is felállított. Szintén a csapat tagja a szoboszlói Tumbász József, aki kick-bokszban ért el nagyon szép sikereket (ő Magyarország első profi kick-boksz világbajnoka – a szerk.). Józsi ugyan csak 3-4 éve repül, de nagyon belehúzott, s ez alatt a rövid idő alatt is nagy gyakorlatot szerzett. Az egri Szakács Gábor hivatásos pilóta egy Boeing 737-esen, róla azt érdemes tudni, hogy ő az eddigi legfiatalabb magyar B737-es pilóta. Én magam 1983 óta repülök, s büszkén mondom, hogy 2008-ban nemzeti bajnoka voltam a könnyű kategóriának.
Dehir.hu: Milyen gépekkel repülnek, mik ezeknek a gépeknek a jellemzői?
Kreith Eduárd: Apollo Foxokkal repülünk, ezek magyar gyártmányú ultrakönnyű gépek. Egerben gyártják őket, bár nem is nevezhető gyárnak, hanem inkább egy jól fejlett manufaktúrának. Ezeknek a gépeknek a súlya pilótával együtt 500 kilogramm alatt van, utazó sebességük 130-150 kilométer/óra, a csúcssebességük, amit mi kihasználunk egy-egy rácsapásnál, az 180-200 kilométer/óra. A hatósugaruk két személlyel 5-600 kilométer. Jellemző rájuk, hogy olcsó üzeműek, hisz míg a legkisebb Cessna is elfogyaszt óránként 20-30 liter üzemanyagot, ez csak 10-15-öt eszik. Jól használható vitorlázók vontatására, s mivel kétkormányos, oktatásra és kiképzésre is. Egy-két éve a csapatunk tagja volt Palicz Erik is, aki egy hosszúszárnyú vitorlázóval repült a kötelékünkben.
Dehir.hu: Első látásra talán nem is tűnik olyan nehéznek a kötelékrepülés, de azért sejtjük, hogy nem egyszerű.
Kreith Eduárd: Bizony nem könnyű, azt bizton állíthatom, hogy a kötelékrepülés a repülés magasiskolája, a műrepülés mellett persze, de ezek a gépek arra nem alkalmasak. A tökéletes repülőgépvezetés alapkövetelmény, emellett a figyelem olyan szintű koncentrálására van szükség, hogy nem is alkalmas rá mindenki. 20-30 percnél tovább mi sem szoktunk egyhuzamban gyakorolni, mert annyira kifárad az ember a folyamatos összpontosításban, hogy utána már gyakran hibázik.
Dehir.hu: Mire kell ennyire koncentrálni?
Kreith Eduárd: Mindenkinek másra. A kötelékvezérnek a feladatra, a manőverekre, a szélre és más időjárási körülményekre, a nézők biztonságára, a kísérőknek pedig a vezérgépre, arra viszont nagyon. Minden rezdülést át kell venniük, hogy ott legyenek mindig a megfelelő pozícióban.
Dehir.hu: Meglehetősen veszélyes ez a sport? Miben rejlik a legnagyobb kockázat?
Kreith Eduárd: Én úgy gondolom, nem veszélyesebb más szabadidős tevékenységeknél, de persze sok dologra oda kell figyelni. A gépek műszaki állapotát nagyon magas szinten kell tartani, erre azonban mindenki gondot fordít, ráadásul évenként van vizsga is. Nem is emlékszem olyanra, hogy műszaki probléma miatt történt volna baleset az utóbbi években. A baj inkább a túlvállalásból van. Tudni kell, mire képes a gép, s mire a pilóta. A kötelékrepülésben is olyan manővereket szabad végrehajtani a bemutatókon, amiket előtte már jól begyakoroltunk. Emellett az időjárásra kell nagyon figyelni, ha rossz az idő, nem szabad felszállni, ha pedig kezd elromlani, vissza kell fordulni. Három hete mi például Pécsre repültünk egy bemutatóra, amikor értesültünk róla, hogy közelít egy viharfront; Lakiteleknél visszafordultunk, s biztonságban hazaértünk.
Dehir.hu: Hol szerepeltek eddig?
Kreith Eduárd: Több kisebb rendezvényen, majd jött a Debreceni Aeropiknik, az Érsekújvári Repülőnap, ahol nagy sikerünk volt. Ugyancsak elismerést arattunk szakmai közönség előtt az egri Apollo Repülőtalálkozón, tavaly pedig a mi bemutatónk nyitotta meg a Kecskeméti Repülőnapot.
Dehir.hu: A régióból egyedüliként a Hajdú Trió mutatkozhat be az augusztus 20-ai fővárosi légiparádén. Mennyiben lesz más Budapesten repülni?
Kreith Eduárd: Szakmailag egyszerű lesz, hiszen itt nem showműsort mutatunk be, hanem áthúzás lesz, de persze hatalmas magtiszteltetés ez számunkra.
Dehir.hu: Aki nem szeretne lemaradni önökről, mikor kémlelje nagyon az eget?
Kreith Eduárd: A parádé 14 óra 40 perckor kezdődik, mi a negyedik fellépők leszünk.
HOZZÁSZÓLÁSOK (0)