Az lenne az ideális, ha az összes darabban benne lennék – így látja a debreceni színész
Szerző: Dehir.hu | info@dehir.hu Közzétéve: 2020.02.02. 12:30 | Frissítve: 2020.02.03. 08:15
Debrecen – Színész, rendező és tanár is. Épp 20 éve, az egyetem elvégzése után szerződött a Csokonai Színházhoz, és végig hű maradt a debreceni deszkákhoz. Reális vágyak, álmok, Jolly Jokerség: interjú Vranyecz Artúrral.
Nemrég csillagtúrára hívta a kicsiket az általa színpadra állított A kis hercegben, de az utóbbi években láthattuk a Művészet írójaként, a Hogyan nevezzelek? professzoraként, az Augusztus Oklahomában seriffjeként, és Almádyt alakította a Játék a kastélyban című Molnár-darabban is a színész, aki épp két évtizede jött a Csokonai Színházba.
Augusztus Oklahomában (Fotók: Máthé András)
Dehir.hu: Talán nem túl gyakori, hogy egy színész két évtizedet ugyanabban a színházban tölt el, ahová az egyetem elvégzése után szerződött. Sosem vonzotta a változás, hogy kipróbálja magát másik társulatban?
Vranyecz Artúr: Magánjellegű okok úgy hozták, hogy az itt maradás egyértelmű volt. Másrészt azt éreztem, ha egy kicsi helyem is van, nekem tökéletesen megfelel. Nyilván vonzott a változás, gondolkodtam is rajta többször, mikor a barátaim elszerződtek, de mégis úgy alakult, hogy itt vertem gyökeret.
Dehir.hu: Ha ma változtathatna a múltban visszafelé, megtenné?
Vranyecz Artúr: Alaptermészetemnél fogva olyan vagyok, aki tud boldogságot találni abban, ami van. Nem feltétlenül keresek valami mást. Ebben a húsz évben olyan impulzusok értek, annyira sokszínű szakmai és baráti hatások, hogy ezzel elégedett voltam. Nyilván vannak vágyak és álmok, anélkül nem lehet létezni, de a reálisnak nevezhető álmaimat akkor mertem álmodni, amikor már sínen voltam. Amikor egyetemista voltam, a városom, Kolozsvár 500 kilométerre volt Budapesttől.
Csak akkor engedtem meg magamnak, hogy honvágyam legyen, amikor a vonatjegy már a zsebemben volt.
Addig azzal foglalkoztam, amivel kellett. Ritkán tudtam hazamenni, így aztán mikor meglett a vonatjegy, már alig bírtam magammal.
Dehir.hu: Ennyire tudatos? Ilyen kontroll alatt tudja tartani az érzelmeit?
Vranyecz Artúr: Ezt bátortalanságnak is nevezhetjük.
Dehir.hu: Nincsenek irracionális vágyai?
Vranyecz Artúr: Nincsenek.
Dehir.hu: Volt olyan, amikor mégis szét akarta feszíteni a falakat?
Vranyecz Artúr: Ha eljutsz egy ilyen falig, akkor te lépsz ki vagy megváltoztatod a körülményeket. Átalakítod a falakat valami mássá. Én próbálok hatni a környezetemre, ha van rá módom, vagy elfogadom a helyzetet. Nem veszem elő a csákányt.
Dehir.hu: Amikor kisebb szerepeket kapott, azokban is megtalálta ezt a korábban említett elégedettséget?
Vranyecz Artúr: Ilyenkor találtam olyan elfoglaltságot, ami leköt. A rendezést, az oktatást. Ez utóbbit nem én kerestem, először nemet mondtam, aztán meggyőztek, hogy próbáljam meg. Nem gondoltam, hogy friss diplomával bárkit is bármire tanítanom kellene. Úgy éreztem, hogy ehhez még nagyon sokat kell fejlődnöm.
Dehir.hu: A tanítás, az, hogy a szakma elméleti hátterével is folyamatosan foglalkozik, támogatja a színészetben?
Vranyecz Artúr: Szemléletmódban igen. Más szemszögből is meg kell néznem ugyanazt az alkotást. A kreativitásnak több vonatkozásában kell jelen lennem, ami kihat a munkákra.
Dehir.hu: Tudatosan készült a színészi pályára? Volt családi indíttatása?
Vranyecz Artúr: Igazából a környezetem tolt ebbe az irányba, a gimnáziumi tanárok és a barátaim javasolták, hogy ezen a téren lenne keresnivalóm. Sokan támogattak és szerették, amit csinálok, ami erőt adott és segített. Nem akartam feltétlenül a színpadon lenni. A család, ahonnan jövök, erősen reális beállítottságú, igazából nem merült fel a művészeti vonal. A művészet iránti érzékenységre talán nagyapám vezetett rá, aki hobbiból olajfestményeket festett és remek virágcsokrokat készített. Néha felrémlik, ahogy a dália és kardvirágcsokrokat átkötöm a vékony dróttal, ami olykor az ujjbegyembe szúr.
Dehir.hu: Az sem jelentett útravalót, hogy Kolozsváron nőtt fel, ahol egy nemzetközi hírű színház működik?
Vranyecz Artúr: Varázslatos előadásokat láttam ott, és azt gondoltam, hogy a színész bármilyen szerepet el tud játszani. Nem voltak bennem olyan megkötések, hogy meddig terjednek a lehetőségek, a képességek, vagy hogy mit jelent az alkat.
Dehir.hu: Mikor jött rá, hogy ezek fontos szempontok?
Vranyecz Artúr: Mikor átestem egy-két szereposztáson a színházban. Szép lassan nyílt meg a világ.
Dehir.hu: Sokszínű az a paletta, amiben színészként mozog. Egy-két éve a legtöbbet színpadon lévő színész volt.
Vranyecz Artúr: Volt olyan periódus a Csokonaiban eltöltött éveim során, amikor azt éreztem, hogy egy Jolly Joker vagyok, akire teljesen különböző jellegű szerepeket lehet osztani. Nagyon aktív időszak volt ez az életemben, rengeteg energiám volt és ezeket a feladatokat örömmel vettem. Jó értelemben véve voltam nagyon leterhelt, ami egy inspiráló állapot, mert minőségi és értékes megbízásokat kaptam.
Szeretem a mindennapi életemben is megteremteni ezt a sokszínűséget: ha nem a színházban, akkor a tanításban, vagy a mindennapi ténykedéseimben.
Legutóbb a Kisherceg rendezése foglalkoztatott vizuális, zenei és szerkesztési téren, de az életemben benne van ezzel párhuzamosan több téma: a Pillangókisasszony, Verdi Trubadúrja, amire egyetemi hallgatókkal készülünk. Mind a tanítás révén, és mind folyamatosan foglalkoztatnak, pörögnek bennem és mindig megtalálom azt az időt, amit az egyikre vagy a másikra szánok. Ezek mellett még nem említettem az aktuális színházi szerepeket, az elmúlt évadról áthozottakat, és az ideieket, amelyek igen szép számmal vannak.
Dehir.hu: Miután rendezőként és színészként is dolgozik, nyilván van egy jól körvonalazható képe a jó rendezőről.
Vranyecz Artúr: Nagyon lényeges a felkészültség, a kreatív, értékes látásmód. A számomra értékes rendező azt is jelenti, hogy van valami szellemi kapcsolatom vele. Dolgoztam már úgy általam szakmailag nagyon elismert emberrel, hogy nem volt egy jelentős alkotói kapocs köztünk, pedig jó lett volna. Elég határozott véleményem van dolgokról, de mindig megtalálom a konszenzust, és nyitott vagyok arra, hogy azonosulni tudjak másfajta látásmódokkal is. Én színészként azt érzem magamban, hogy képes vagyok félretenni a saját bebetonozott gondolataimat és átadni magam annak a rendezői koncepciónak, ami, ha eléggé átgondolt és magabiztos, akkor elfogadható. Látom, hogy ezen a téren kevesen vagyunk így, ez nem is mindig pozitívum a kollégák szemében, viszont enélkül nehezen halad előre egy próbafolyamat. Az értelmetlen dacot nehezen tudom elfogadni.
Dehir.hu: A színészet esetében fontos a „gyurmázhatóság”, hogy a színész egy-egy újabb előadás előtt tiszta lappal tudjon nyitni?
Vranyecz Artúr: Annyiban más, hogy színészként „gyurmának” lenni nagyon sokszor nehéz, de ha az előadás szentségét tekintjük elsődlegesnek és elfogadjuk, hogy a rendező nem öncélúságból, önös érdekeiből pofozgat fölöslegesen és valóban alkotótársak lehetünk, akkor nincs semmi gond. Rendezőként érzem magamban, hogy sokszor ragaszkodok bizonyos alapelképzelésekhez, de mégis alkotótársként tekintek a kollégákra, mert egy közös előadás létrehozásán fáradozunk mindannyian. És ennek a kellékesek és a fénytervezők is részei.
Vranyecz Artúr: Melyik szerepében érezte magát a legjobban az utóbbi időben?
Dehir.hu: A Hogyan nevezzelek? szerencsés csillagzat alatt született egyszerű, de nagyszerű előadás volt. A Játék kastélyban Almádyja kapcsán furcsa volt érezni, hogy beleöregedtem a szerepbe, de nagyon jó munkafolyamat volt, lényeges pont a szakmai pályafutásomban. Jó kihívás volt pár évvel ezelőtt a Művészet is. Naszlady Éva rendező nagyon inspirál és sok mindent ki tud hozni belőlem. Olyasmit is, ami lehet, hogy egyébként rejtve maradna. Különleges, hogy egy évadban csak 2-4 előadásban lehetek benne. Mindent összevetve, ez is sok, de mégis
azt gondolom, az lenne az ideális, ha az összes produkcióban benne lennék, mert azt érzem, hogy elmennek mellettem jó darabok.
Dehir.hu: Azt érzi, hogy kimarad valamiből?
Vranyecz Artúr: Igen. Mindegyikben el tudom képzelni magam. Azt érzem, azok olyan vonatok, amikre szívesen felugranék. Pedig az idő arra sem elég, amit most csinálok.
Dehir.hu: Mi akkor, ha éppen nem színész és nem tanár?
Vranyecz Artúr: Akkor szerelő vagyok és favágó.
Dehir.hu: Mit szerel?
Vranyecz Artúr: Mindent.
Dehir.hu: Van egy ezermester oldala?
Vranyecz Artúr: Bizony. A barkácskészletem egészen jelentős és komoly. Ma például biciklit szereltem, tegnap pedig kerti grillezőt építettem.
Dehir.hu: Ez kikapcsolódás?
Vranyecz Artúr: Is, de van egy igény, és ha meg tudom csinálni, megcsinálnom. Van egy olyan érzetem, hogy rosszul én is meg tudom csinálni, akkor miért hívjak mást. Arra a munkára hívok szakembert, amire nagyon szükséges. Jelen pillanatban,
ha van öt percem, akkor elgondolkodom, hogy a rám váró három dologból melyiket kezdjem el.
Ha több időm lenne, akkor talán elővennék egy olyan könyvet, amit én szeretnék elolvasni és nem a munkáimhoz köthető. Az éjjeli szekrényem tele van könyvekkel, és a munka szüli, hogy melyiket vegyem le. Nyáron persze tudatosan félreteszek mindent.
Dehir.hu: Van egy kicsi lánya, aki gyakran feltűnik premierek tájékán a színházban. A családja mennyire támogatja abban, hogy ezeket az időigényes munkákat nyugodtan végezhesse?
Vranyecz Artúr: Nagyon. Nyilván ez nem könnyű és vannak néha nehézségek, vannak olyan periódusok, amikor ez a túlzott elfoglaltság visszacsap egy családi rendszeren belül. Ez nehezen elfogadható, de ezt tudom, és igyekszem is kompenzálni.
Dehir.hu: A felesége bölcsész végzettségű. Megnézi mindig? Elmondhatja a véleményét?
Vranyecz Artúr: Egészen pontosan látja a dolgokat. Neki is van szakmai múltja. Régóta ismerjük egymást, mert egy alternatív társulásban együtt játszottunk még a gimnáziumban. Megfontolom, amit mond, sőt meg is kérdezem.
Dehir.hu: Kívülről elfogadja a kritikát?
Vranyecz Artúr: Mindent meghallgatok és úgy folytatom, ahogy én gondolom.
HOZZÁSZÓLÁSOK (0)