A Föld egy guminő és egy szatír várja a debreceni Geriskillz dalában – videóval
Szerző: Dehir.hu | info@dehir.hu Közzétéve: 2021.08.03. 08:57 | Frissítve: 2021.08.03. 09:02
Debrecen – Nem az előadók és nem a hallgatók sara az, ha könnyen emészthető dalok kerülnek piacra – így látja a debreceni énekes, aki sajátos hangú nyári dallal jelentkezett.
„A Föld egy guminő és egy szatír várja / nem voltam szabad / mi kell hogy valakinek elmondhasd magad” – a debreceni Geriskillz dala nem mindennapi szövegekkel landolt az interneten.
Melankólia, dzsesszes hangulat, és egyszerre kíméletlenül szókimondó, ugyanakkor frappánsan lírai, néha pszichologizáló, lélekelemző szövegek ötvöződnek idei nyári dalában is - ahogy megszokhattuk tőle.
A 13. kerületben, Újlipótvárosban forgatott videóban feltűnik a Thurzó utca, s néhány budapesti helyszín – ám ehhez a dalhoz készülhetett volna bárhol klip, nem helyhez kötött sem a dal, sem a téma.
Ilyen szövegek mellett – „kirúgtak a Földről, nem voltam elég jó nekik”, vagy: „csillió csillag csábít önmagammal csatába”, illetve:
„bolygóról bolygóra bolyongók / így bojkottálom magamból az imbolygó szorongót”
ez nem is csoda. A Space egy nagy utazás, az előadó ebben a dalban is Ea siker, a lehetőségek világával kapcsolatos kérdésköröket feszegeti, meg persze mindazt, ami az életünkről szól. Ahogy tette ezt korábbi, Doki című dalában is.
Geriskillznek mindenről van véleménye, s ezt nem is titkolja. A Facebookon időről időre megosztja gondolatait a zenéről, a zene hatásáról, a közönségről, illetve arról, miért olyan a mai zene, amilyen – s milyen is lehetne.
- Sokadjára kapom meg azt a kérdést, hogy az összetett szövegvilágra épített dalokra szerintem mennyi igény létezik a jelenben, nem keverem-e össze a letűnt korok hallgatóinak zenei igényeit a mai hallgatók igényeivel.
Erről két dolog jut eszembe. Az egyik az, hogy
bízom a hallgatók szövegértési képességeiben, emiatt nem aggódom, hogy zárt fülekre találnak a dalaim.
A másik pedig az, hogy ámbár valóban könnyen emészthető szövegvilágra épülnek korunk slágerei, de ez vajon jellemzi-e a hallgatók igényeit, illetve képességeit.
Szerintem nem. Cseppet sem csökkentebb a befogadó képessége a mostani 20-asoknak mint a 90-es évek 20-asainak. Sőt. Sokkal gyorsabb a felfogás, értelmezés, nyitottság. Illetve abszolút nagyképű hozzáállásnak tartom azt, ha egy fentről lefelé irányú kommunikációs alapra fektetik a már kérdésben is fellelhető narratívát.
Nem az előadók és nem a hallgatók sara az, ha könnyen emészthető dalok kerülnek piacra. A hallgatókban megvan a mélységi igény a tartalomra, ugyanúgy mint a hangulati elemekre. Az előadókban is megvan az igény az önkifejezésre, és a tapasztalati élmény átadására is, ugyanúgy mint a sikerre, bevételre való igény.
Más kérdés ha a logisztika a hallgatók és az előadók között egy előkelő páholyban helyet foglal, és zsilipszerűen ereszti a vizet egyik tégelyből a másikba, saját elgondolású szabályozás mentén. Ez ugyanis más jellegű hatékonyságot keres és tölt be a munkamenetben.
Szummázva: ha a bolti eladónak az a legfrappánsabb sikere, ha stopperórával és kasszakulccsal a kezében betont önt a bokái köré, akkor nem feltétlen a termék minősége találkozik a vevő igényeivel, hanem a bolti eladó személyes prioritásai fogják meghatározni a piac jellegét. Csalóka. Ugyanis néha valóban úgy tűnik mintha "errelenneigény". Csak hát a csodára váró közönségarcok jelenléte a partifotó galériákban egyrészt önmagában is beszédes, illetve lehet nem a tea és a víz a hibás, ha a szűrő áteresztő képessége finoman szólva is önkényes - vallja Geriskillz.