Valamit valamiért: minden, amit tudni szeretnénk a sugar-világról
Szerző: Szénási Miklós | szenasi.miklos@dehir.hu Közzétéve: 2018.12.06. 10:38 | Frissítve: 2018.12.06. 10:38
Debrecen – Szerelem és anyagiasság régen és ma: sajátos kultúrtörténeti utazás részesei lehetünk a divatos és botrányos témát boncolgató könyvet lapozva.
Kurtizánok, ágyasok, szeretők. Szex, szerelem, pénz. Ezek a Cukorvilág című kötet kulcsszavai, melyet szerzője a mesésen és rejtélyesen hangzó Csillag Lea írói álnéven jegyez. Alapos, okos munka, mely kifejezetten izgalmas témát bont ki, miközben sajátos kultúrtörténeti időutazásra csábítja olvasóit. A lapokat forgatva hamar rádöbbenhetünk, hogy a sugar daddyk és sugar mommyk, sugar babyk és sugar boyok világa nem is olyan friss keletű.
Csak éppen más korokban másképpen hívták és kezelték. Már ezer évekkel ezelőtt jelen volt az emberiség történetében az olykor a házasság mellett, néha helyette futó viszonyok világa, melyekben a valamit valamiért elve maximálisan érvényesült. Néha pénzért, néha rangért, néha másféle előnyökért lehetett szerelmet, szexet adni, venni.
A bibliai ősapáknál például egészen természetes volt, hogy asszonyuk mellett ágyast is tartottak, s azzal háltak– például azért, mert a hivatalos feleség nem esett teherbe. Voltak kultúrkörök, ahol a több feleség a gazdagság jelképe volt. Kínában és az iszlám világában is sajátosan működött ez a rendszer. Akit az uralkodó kitüntetett figyelmével, az akár páratlanul szerencsésnek is érezhette magát – de ha rossz korban és rossz helyre született, innentől szinte véget is ért az élete, más férfi akkor sem érinthette, ha a királya rá sem nézett.
Ágyasnak, szeretőnek lenni néha rangot és karrierlehetőséget jelentett, hiszen óriási különbség volt a testüket az utcán áruló szajhák és a művelt, a művészetekben és a tudományokban is jártas kurtizánok között.
A Cukorvilág ügyesen sodorja magával az olvasót. Miközben könnyedén bővíti történelmi ismereteinket, s mintegy gyorstalpalót ad a világtörténelemből (a szex és a szerelem vezérfonalára fűzve), tipikus mai sorsokat bemutató vallomásokat szúr be közéjük. A párhuzamok messze nem erőltetettek, és sarkalatos kérdéseket vetnek fel. Tényleg lenézendő, ha valaki kitartottként éli az életét? Olyan felháborító és erkölcstelen, ha valaki némi kedvességgel (amibe akár a rendszeres kirándulások vagy a szex is beleértendő) fizet azért, hogy kap egy lakást, kifizetik a számláit? S valóban ég és föld a különbség köztük és azok között, akik kifejezetten érdekből kötött házasságban élnek? Tényleg lehet tiszta és őszinte szerelem egy fiatal nő, megy egy évtizedekkel öregebb férfi között? S mi a helyzet ennek a fordítottjával? S akkor mi van, ha egy nős férfi nem akar válni, de szerelmes egy nőbe, aki nem a felesége? Mit kérhet tőle, s mit adhat cserébe úgy, hogy mindketten tudják, igazán soha nem lehetnek egymáséi, csak ideiglenesen, rövidke órákra, félórákra?
Megtudjuk, hogyan működtek az érdekelvű viszonyok az ókori Egyiptomban, a görögöknél, a rómaiaknál vagy éppen a bibliai környezetben, majd később, a középkori Európában, a reneszánsz Itáliában, vagy éppen a nagy francia forradalom előtti és utáni Párizsban. A kötet a szokásostól eltérő megvilágításba helyezi József és Putifárné történetét is, hiszen a sugár mommyság már ott és akkor is jelen volt – olvashatjuk a Cukorvilágban. Csak éppen nem úgy hívták. S egyáltalán nem volt botránykő, legfeljebb később ítélte meg másképpen az utókor. De megismerkedhetünk Napoleon szerelmi életével, vagy a brit és orosz uralkodók viszonyaival is ebből a kötetből, aminek nagy erénye, hogy megmutat, de nem akar dönteni helyettünk.
Ránk bízza, gondoljunk azt minderről, amit akarunk. Alakítsuk ki kedvünkre a véleményünket – miközben egy egyszerre szórakoztató és tanulságos könyvet olvasunk.
HOZZÁSZÓLÁSOK (0)