Izgalmas, bolygókon átívelő utazásra hív a Dűne
Szerző: Magyar Evelin | magyar.evelin@dehir.hu Közzétéve: 2021.10.31. 11:10 | Frissítve: 2021.10.31. 11:10
Debrecen - Fontos kérdéseket feszeget Denis Villeneuve új filmje, amelyben Timothée Chalamet ismét nagyot alakít. Kritika.
Újabb feldolgozásban láthatják Frank Herbert klasszikus regényének rajongói a Dűnét: az 1965-ben megjelent regény a legrangosabb sci-fi könyv díjakat nyerte el, s az elmúlt bő fél évszázadban is sok olvasót vonzott. Inspirálta többek között a Star Wars készítőit is, hatása erősen érzékelhető a filmeken, s több hasonlóság is felfedezhető közöttük.
Dűne
Elsőként David Lynch álmodta vászonra a történetet, a nézők és a kritikusok viszont lehúzták a végeredményt. Ezt követte 2000-ben egy háromrészes minisorozat,
2021-ben pedig Denis Villeneuve rendező tolmácsolásában értelmezhetjük újra a sokrétűen mély mondanivalóval rendelkező alapanyagot.
10191-ben járunk, az Arrakis bolygó irányításáért ádáz küzdelem folyik több nemesi család között. Paul Atreides (Timothée Chalamet) talán békét hozhat az univerzumba, ám sokat kell tanulnia ahhoz, hogy beteljesítse sorsát. Segítségére van ebben különleges képességekkel rendelkező anyja (Rebecca Ferguson), ám bőven akad ellenlábasa is. Köztük Harkonnen báró is (Stellan Skarsgård), aki ördögi tervet eszel ki a család ellen...
A Dűnét egy izgalmas kettősség teszi igazán jó filmmé: jól megférnek benne a vallásfilozófiai gondolatok és azok boncolgatása, a bódítóan szép, olykor viszont roppant ijesztő álmok, látomások, valamint a látványos akciójelenetek is.
Remek színészválasztása is mellette szól: a több közönségsikerben – Szólíts a neveden, Kisasszonyok, Csodálatos fiú – bizonyító Timothée Chalamet karizmatikus játékát olyan sztárok erősítik, mint Javier Bardem, Jason Momoa vagy Zendaya (aki sajnos túl kevés játékidőt kapott).
Az is jó döntésnek bizonyult, hogy az igen combos alapanyagot nem akarták belesűríteni egyetlen nagyjátékfilmbe, amit szükségszerűen túl hosszúra kellett volna készíteni ahhoz, hogy minden beleférjen. Már a főcímnél jelzik, hogy ez az első rész, számíthatunk a következő(k)re, joggal, hiszen a folytatás zöld utat kapott ezen a héten. Így már biztosan nem marad befejezetlenül a monumentális sci-fi: nem árulok el azzal tehát nagy titkot, hogy a mozi egy kvázi cliffhangerrel ér véget, felcsigázva az arra fogékonyakat. Bár kissé lassúnak hathat a film, nincsenek benne üresjáratok, nagyon jó a történetvezetés, ezért nem válik érdektelenné a két és fél órás játékideje alatt.
Ne menjünk el szó nélkül a gyönyörű látványvilág mellett sem: a legszebbek a látomások, amelyekben a bűnös, száraz, kellemetlen világból kiemelkedik az a reményt adó, üde, bájos fiatal nő, aki felkorbácsolja Paul érzelmeit.
Ugyanígy grandiózusak a díszletek, csodásak a jelmezek is, a készítők nagyon odafigyeltek minden részletre, így jóformán semmilyen hiányérzetet nem kelt a Dűne.
Hans Zimmer ismét kitett magáért: súlyos taktusok simulnak a sorsdöntő pillanatokhoz, tovább mélyítve a különleges atmoszférát, ami az egész filmet áthatja. A zeneszerző akkora rajongója a regénynek, hogy inkább visszautasította a Christopher Nolannel való együttműködést a Tenetben, hogy a Dűne zenéjét komponálhassa.
A Dűne azok számára is élvezhető és érthető alkotás, akik nincsenek képben az előzményekkel, és a regényt sem olvasták: kerek egész (annak elenére is, hogy valamelyes első felvonás érzetet nyújt, s kiált a folytatásért), szerethető főhősöket kapunk, a különböző szálak jól kidolgozottak, egyszerre borzasztó távoli térben, időben és mégis olyan közeli, emberi, átélhető. Sose tudni mit hoz az emberiség jövője, egy fűszerért folytatott küzdelem is a forgatókönyvek között szerepelhet akár.
A filmet szerzőnk az Apolló moziban látta. Apolló mozi, Miklós u. 1. Tel.: +36 (52) 417-847, e-mail: info@fonixinfo.hu. A pénztár nyitva hétfőtől vasárnapig: 12.45–20.45 óra. Jegyek: 2D normál – 1050 Ft, 2D gyermek/diák – 950 Ft, 2D csoportos (20 fő felett) – 850 Ft, 3D normál: 1280 Ft, 3D gyermek/diák – 1180 Ft, 3D csoportos (20 fő felett) – 1080 Ft.