Nagyon úgy tűnik, nem a 47-est négysávosítják, hanem egy új nyomvonalon építenek négysávos utat
Szerző: Rituper Tamás | rituper.tamas@dehir.hu Közzétéve: 2019.03.07. 14:18 | Frissítve: 2019.03.08. 16:09
Debrecen - Négysávos út kötheti majd össze Békéscsabát és hamarosan elkészülő épülő hajdú-bihari M4-es autópályát.
A Hajdú-Bihar Megyei Közgyűlés pénteki ülésén téma lesz a négysávos összeköttetés kérdése Debrecen és Szeged között.
Mint ismert, 2017-ben a Modern Városok Program szegedi állomásán mondta azt Orbán Viktor Botka László polgármesterrel történt megbeszélése után, hogy
„Ma, ha az ember Szegedről el akar menni Miskolcra vagy fordítva, akkor Budapest felé kell venni az irányt. A polgármester úrnak abban igaza van, hogy ez a térképre tekintve nem tűnik természetes állapotnak, és ideje, hogy ezen változtassunk. Ez egy nagy terv, az előttünk álló évek egyik közös nagy terve, hogy kiépítsünk egy észak-déli tengelyt, és Szegedet Debrecenen keresztül össze tudjuk kötni Miskolccal.”
A közgyűlési előterjesztés szerint ez részben már megvalósult, Miskolc és Debrecen között használhatóak az M30-M3-M35 jelű utak és elkészült Debrecen és Berettyóújfalu között az M35 gyorsforgalmi út befejező szakasza.
A Dehir.hu már decemberben írt arról, hogy az első elképzelésekkel ellentétben valószínűleg nem a 47-es főutat négysávosítják majd, hanem egy új nyomvonalon építenék meg az M47-es négysávos utat.
A Szeged és Debrecen 2x2 sávos közúti összeköttetés kialakításának tanulmánytervi vizsgálata a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) megbízásából hónapok óta folyik, az Út-Teszt Kft., a Tura-Terv Kft. és Roden Kft. konzorciuma végzi a munkát.
A közgyűlési előterjesztés szerint a döntéselőkészítő tanulmánytervben, mely 2018 augusztusában készült el, tíz darab nyomvonal változat tervezetét ismerhette meg a partnerség és egy szakmai döntéshozókból álló tervzsűri a Békéscsaba és Debrecen közti szakaszról.
Az egyeztetések során a tanulmányterv véleményezésével ezt három nyomvonal tervezetre szűkítették le.
Ezt a három nyomvonaltervet véleményezheti pénteki ülésén a közgyűlés.
Bulcsu László alelnök az előterjesztésben azt írja, a megyei önkormányzat az I-es (piros színű) nyomvonal megvalósítását tartja legmegfelelőbbnek.
Eszerint négysávos M47-es a jelenlegi 47-es főúttól teljesen eltérő nyomvonalon haladna, Békéscsabától nem Mezőberény és Szeghalom felé veszi az irányt, hanem Okány, Komádi és a határ felé, s az épülő M4-es autópályába futna bele. Az M4-esről lehetne átmenni az M35-ösre, s onnan lehetne eljutni sztrádán Debrecenbe.
Hajdú-Bihar megye észak-déli gyorsforgalmi tengelyének a kiépítése nagy nemzetgazdasági jelentőséggel bír. Az I. számú (piros) gyorsforgalmi útszakasz megvalósítása több új gazdasági és társadalmi lehetőséget nyitna meg - indokol az alelnök.
Frissítés: a közgyűlés egyhangúlag döntött úgy, hogy az I. számú (piros) nyomvonalterven javasolja megépíteni a M47-est. Pajna Zoltán, a közgyűlés elnöke úgy fogalmazott, a trianoni döntés a határ másik oldalán hagyta azokat a közúti és vasúti, infrastrukturális elemeket, amelyekkel ez a régió korábban működött, emiatt kialakult Békés és Hajdú-Bihar megyében is egy elmaradottabb terület. Ezen változtathatna, ha ezen a nyomvonalon épülne meg az M47-es.
Novemberben Tóth Péter, az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedésért felelős helyettes államtitkára a II. Magyar Közlekedési Konferencián, Egerben tartott egy előadást. Az ő diáján ugyanez a nyomvonal szerepelt.
A Dehir.hu decemberi megkeresésére a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő azt közölte, zajlik a tanulmánytervek készítése. 2019 első felében részletes tavaszi és nyári élővilág-védelmi felméréseket végeznek majd, melyek a környezetvédelmi munkarészhez szükségesek.
Kérdésünkre, hogy van-e jelenleg olyan nyomvonal, melynek megvalósulására a legnagyobb esély van, akár kormányzati támogatással rendelkezik, akkor azt válaszolta a NIF, jelenleg nincs tudomásuk ilyen nyomvonalról, a részletes tanulmánytervi vizsgálatok valamennyi változatra elkészülnek.
A helyettes államtitkár diája alapján 2022-ig építenék meg az új nyomvonalon a négysávos M47-est.
HOZZÁSZÓLÁSOK (6)
Debrecener
Először is nem vagyok szakértő, biztosan nem én látom a legjobban a helyzetet, de... A piros nyomvonallal kapcsolatos ellenvéleményemet négy főbb pontban tudnám összegezni. 1. Ha már Szeged-(Debrecen)-Miskolc összekötése (is) a cél, ami egy nemes és üdvözlendő törekvés, akkor hiba lenne egy hosszabb útvonalat választani. 2. Még ezen a térképen is fel van tüntetve egy bizonyos Via Carpatia útvonal, aminek része a Nagyvárad-Arad szakasz is. Ha a románok ezzel most nem is haladnak, előbb utóbb lesz ott is egy gyorsforgalmi út.. Ha 10 év múlva, akkor 10 év múlva, ha 20 év múlva, akkor 20 év múlva... Hiba lenne véleményem szerint ezzel párhuzamosan, mintegy 15 km-rel nyugatabbra építeni egy utat... (Talán előbb-utóbb Románia is a schengeni övezet része lesz.) 3. A Biharugrai-halastavak hazánk egyik legfontosabb vizes élőhelye, számos madárfajnak otthont ad az év minden részében, mellesleg a Körös-Maros Nemzeti Park része. Nem tartom jó ötletnek ilyen közel építeni az utat ehhez a páratlan természetes élettérhez. 4. A mostani 47-es út mentén lévő települések (Szeghalom, Körösladány, Mezőberény) mind sokkal jelentősebbek (értsd népességszám, ipar, stb.), mint a határhoz közeli kisvárosok, falvak (Komádi, Zsadány, Okány, Sarkad, stb.). Nem akarom persze ezzel megsérteni az utóbbi településeken élőket, minden tiszteletem az övék. De a másik két potenciális nyomvonal is hamar elérhető lenne az ott élőknek. Őszintén remélem, hogy az illetékes döntéshozó szervek alaposan körüljárják majd e kérdéskört, és nem utolsó sorban olvassák az itteni hozzászólásokat is. Én jelenleg nem látok pozitívumot a piros nyomvonalban. Tisztelettel, D. E.
Senor
Gyerekek! A nyomvonal kérdésében soha nem a józan ész dönt! De nem is egy térség felzárkóztatása a cél. Az csak sokadlagos magyarázat!
Hornyik
Èn sem értem miért a piros a jó. Hosszabbnak is tűnik. Illetve nem az lenne a cél, hogy minél gyorsabban jussunk el Szegedre. Nagyon fura döntés lenne. Szerintem is a sárga a legèsszerűbb..
liceum
Hát azért az jó lenne, ha elmagyaráznák, hogy miért is a piros útvonal lenne jó?! Én megértem, hogy "fel akarják fűzni" a Bihari térséget is az autópályára, de ez a projekt nem erről szól, hanem a Szeged-Debrecen-Miskolc útvonal biztonságosabbá és gyorsabbá tételéről! Erre a célra a sárga útvonal lenne a legjobb és a legésszerűbb. A határ menti útvonal még 30 ezer lakost sem hozna előnyösebb pozícióba, ennyit minimum a sárga útvonal is kiszolgálna! A piros útvonal kb. összesítve 42 kilométerrel hosszabbítaná meg (értelmetlenül) a városok távolságát, ami már meghalad egy megmagyarázható tűréshatárt! Különben is már elég érdekes az is, hogy gyorsan kiépítjük az M4-et a határig, s ezzel gyakorlatilag mi fűzzük fel Nagyváradot az autópálya rendszerre, és teremtünk könnyű elérést Félix-fürdőnek, miközben Hajdúszoboszlóra nem futja 14 kilométer 4-sávosításra... Szóval érdekes lenne az indokolás...
subtotal
"Az I. számú (piros) gyorsforgalmi útszakasz megvalósítása több új gazdasági és társadalmi lehetőséget nyitna meg - indokol az alelnök." Ez nem indoklás, hanem ködösítés. Mi értelme végig a határnál vinni? Ha Szeged és Miskolc összekötése a cél, akkor a piros vonalvezetés a többihez képest ebben felesleges kerülőt okoz, ránézésre olyan 20km-est.
szabi79
Az viszont nem új, hogy a térkép a szokásos dehir.hu színvonalú, olvashatatlan felbontással.