Hajdú-Biharban indult új sürgősségi ügyeleti rendszer: Győrfi Pált kérdeztük – videóval
Szerző: Dehir.hu | info@dehir.hu Közzétéve: 2021.07.13. 08:35 | Frissítve: 2021.07.13. 08:55
Debrecen – Az új rendszer gyorsabbá teheti a sürgősségi ellátást és tehermentesítheti a kórházi sürgősségi osztályokat is – mondta az Országos Mentőszolgálat szóvivője.
Elsőként Hajdú-Bihar megyében kezdte meg működését az Országos Mentőszolgálat sürgősségi ügyeleti modellprogramja. Speciális járművekkel és felszereléssel, magasan képzett szakemberekkel indult el a szolgáltatás. A cél, hogy átvegye a háziorvosoktól a sürgősségi ügyeleti ellátást, így gyorsítva a betegellátást. Az új rendszer előnyeiről is beszélt Győrfi Pál, az Országos Mentőszolgálat szóvivője a Debrecen Televízió Esti Közelkép című műsorában.
A szakember elmondta, az elmúlt időszak nehéz volt a Mentőszolgálat számára, a Covid hullámaira való felkészülés és helytállás minden mentőstől megfeszített munkát igényelt.
– Ez nemcsak a Mentőszolgálat munkatársaira, hanem az egészségügyi dolgozókra is vonatkozik. Ilyenkor egy nagy erőpróba után mindenki pihenésre vágyna, de a rendkívüli helyzetek, például a hőség miatt továbbra is nagy nyomás nehezedik a mentősökre. Hajdú-Biharban elindult ez az új program, az egységes rendszer, amely megkönnyítheti a sürgősségi ellátást – emelte ki Győrfi Pál.
Hozzátette, bár új dologról van szó, bizonyos elemei mégsem újdonságok, hiszen az országban azért sok helyen volt már olyan, hogy a mentők irányították településeken a helyi orvosi ügyeleteket. Volt, ahol a helyi háziorvosok vállalták, hogy ellátják a rendelésen túl az ügyeletet, volt, ahol az önkormányzat más orvosokkal kötött szerződést az ügyeleti időszakra, vagy céggel szerződött, ami aztán bevont alvállalkozóként orvosokat, így az ügyeleti rendszer nagyon sokfélének mondható.
– Érdekes kérdés, hogy vajon a beteg feladata-e, hogy megállapítsa, az esete a sürgősségi kategóriába esik-e vagy sem. Ilyen szempontból ez a rendszer, ami Hajdú-Bihar megyében megkezdte a működését, megkönnyíti a betegek dolgát, mert nem nekik kell eldönteni, hogy mekkora a baj – magyarázta a szakember.
A betegek felhívnak egy központi telefonszámot, s ezek a hívások a mentésirányítóhoz futnak be. A mentésirányító nem „egyszerű” diszpécser, hanem egy olyan egészségügyileg képzett, tapasztalt szakember, aki protokollok alapján dolgozik, így ő tud arról dönteni, hogy mi a beteg számára a legjobb.
– Akár rohamkocsit vagy mentőhelikoptert is küldhet a helyszínre, de ha nem ekkora a baj, akkor ügyeleti egységet is kérhet a beteghez, akik minden olyan ellátásra képesek lesznek, amire a páciensnek szüksége van.
Illetve a járási központokban az ügyeletek betegmegfigyelő helyiségként is működhetnek, így nem feltétlenül kell a sürgősségi osztályra bemenni a betegnek – fogalmazott Győrfi Pál.
Kiemelte, az egységes, központosított sürgősségi ellátás átláthatóbb és minőségbiztosításra épülő ellátást tesz lehetővé.
Győrfi Pál arról is beszélt, hogy a korábbi években sokat fejlődött a technológia, az információátadás: létrejött a telemedicinának egy olyan iránya, ami kifejezetten a sürgősségi ellátásról szól. Ennek az a lényege, hogy az orvos akár távolról is meg tudja vizsgálni a beteget, illetve akár az ellátását is tudja vezérelni. Így akár egy helyszínen végzett EKG-t szinte azonnal vizsgálhat a kórházban egy kardiológus, illetve a stroke-diagnózisban is használják a telemedicinát, de a jövőben ez az arzenál tovább is bővülhet.
A szakember kifejtette, a Hajdú-Biharban működő ügyeleti modellprogram arra is jó, hogy felmérjék, hogyan működik a rendszer, időközben milyen szempontok merülnek fel, s a jövőben, az elemzések alapján szülessenek olyan döntések, amelyek több helyszínen is lehetővé teszik a központi ügyeleti ellátás bevezetését.
– Minden szempontból felkészültünk arra, hogy Hajdú-Biharban ezt a rendszert elindítsuk. Július 1-ig egy autóflottát állítottunk össze, amelyeken fellelhetők a mentők jelzései, illetve felszerelték őket a sürgősségi ellátáshoz szükséges eszközökkel. A megfelelő mennyiségű szakember bevonása a rendszerbe azonban a legnagyobb kihívás, de folyamatosan csatlakoznak a programhoz – mondta Győrfi Pál.
Kijelentette, az OMSZ keretében működő ügyeleti rendszer az első pillanattól fogva megbízhatóan működik. Az első heti adatok alapján 140 ügyeleti ellátás történt helyszínen, s ezek 80 százalékában nem kellett a beteget kórházba vinni. A debreceni mentőállomáson külön emberek foglalkoznak azzal, hogy megfigyeljék, hogyan működik ez az ügyelet, milyenek a kiérkezési adatok, milyen ellátást kapott a beteg.
– Az a célunk, hogy a betegek elégedettek legyenek és biztonságban tudjuk őket, a szakmai ellátás a legmagasabb szintű legyen
– fejtette ki Győrfi Pál.
A szakember a koronavírusról is beszélt. Elmondta, hogy az első hullámban még nem tudtuk, hogy ki az „ellenség”, ezért volt szükség a szigorú intézkedésekre.
– Az első hullám után jött a nyár, amikor kicsit kiszabadultunk, de a szakemberek akkor is figyelmeztettek, hogy emiatt ne legyen senkinek sem hamis biztonságérzete. A második hullám már augusztusban elindult, majd összefolyt a minden eddiginél erősebb harmadik hullámmal. Szerencsére felcsillant a remény, megérkezett a védőoltás, de még mindig úgy érzem, hogy sokan nem értették meg ezt, hogy a vakcina az igazi megoldás – mutatott rá Győrfi Pál.
Kiemelte, ő januárban kapta meg a védőoltást, s bár tiszteletben tartja mások döntését, felhívja mindenki figyelmét, hogy a vakcinával a súlyos megbetegedés elkerülhető, s nem hal bele a fertőzésbe, aki elkapja a betegséget.
– Csak az érezheti magát biztonságban, aki be van oltva. Aki nem kapta meg a védőoltást, ne gondolja, hogy ha eddig nem kapta el a vírust, ezután sem fogja – figyelmeztetett a szakember.
Győrfi Pál arról is beszélt, hogy a járványhelyzet miatt szerzett ismertségét arra próbálja használni, hogy szélesebb körben, akár a gyerekek között is, életmentési, illetve az egészséges életről szóló tanácsokat adjon.
A teljes beszélgetést megtekinthetik itt:
Cím | dátum |
---|---|
Elsőként Hajdú-Bihar megyében kezdte meg működését az OMSZ sürgősségi ügyeleti rendszere | 2021.07.03 |