Ellenőrzésekkel előzik meg a csalásokat a hajdú-bihari önkormányzati intézményeknél
Szerző: Dehir.hu | info@dehir.hu Közzétéve: 2021.12.30. 10:55 | Frissítve: 2021.12.30. 12:06
Debrecen - 178 ellenőrzött intézmény közül 60 intézménynél az intézményvezető már intézkedett az integritást biztosító alapvető feltételek megerősítése, illetve kiépítése érdekében – közölte az Állami Számvevőszék.
A helyi önkormányzatoknak lehetőségük van arra, hogy a feladataikat az általuk alapított intézmények útján lássák el. Az önkormányzatok jellemzően bölcsődéket, óvodákat, egészségügyi és szociális szolgáltatókat, közművelődési intézményeket működtetnek. Ezek a szolgáltatások közvetlenül érintik a társadalom valamennyi rétegét, az intézmények működésének minősége pedig közvetlen hatással van az állampolgárok életére.
Az Állami Számvevőszék 2021-ben jelen idejű monitoring ellenőrzés keretében értékelte a helyi önkormányzatok irányítása alá tartozó intézményeket. Az ÁSZ ezúttal a Hajdú-Bihar megyében található helyi önkormányzatok irányítása alá tartozó intézmények belső kontrollrendszerének és integritásának lényeges elemeit is értékelte.
Az Állami Számvevőszék tanácsadásának eredményeként a Hajdú-Bihar megyében található önkormányzatok irányítása alatt álló 178 ellenőrzött intézmény közül 60 intézménynél az intézményvezető már intézkedett az integritást biztosító alapvető feltételek megerősítése, illetve kiépítése érdekében.
Ezeknek az intézményeknek javult az integritása, erősödtek a csalásmentes működés feltételei. 53 intézménynél azonban további intézkedések szükségesek, mivel vezetőik az Állami Számvevőszék figyelemfelhívására nem, vagy csak részben intézkedtek, a kockázatok esetükben nem változtak, vagy növekedtek.
Az önkormányzati intézmények fontos közszolgáltatásokat nyújtanak
A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvény tág teret ad az önkormányzatoknak feladataik ellátására. Így a helyi önkormányzatoknak lehetőségük van arra, hogy a feladataikat az általuk alapított intézmények útján lássák el. Az önkormányzatok jellemzően bölcsődéket, óvodákat, egészségügyi és szociális szolgáltatókat, közművelődési intézményeket működtetnek. Az intézmények által nyújtott szolgáltatások közvetlenül érintik a társadalom valamennyi rétegét, az intézmények működésének minősége közvetlen hatással van az állampolgárok életére. Az Állami Számvevőszék a 2021. évre vonatkozóan, jelen idejű monitoring ellenőrzés keretében értékelte a helyi önkormányzatok irányítása alá tartozó intézmények, köztük a Hajdú-Bihar megyében található helyi önkormányzatok irányítása alá tartozó 178 intézmény belső kontrollrendszerének és integritásának lényeges elemeit.
Mit jelent az önkormányzati intézmények integritása?
A szervezeti integritás egyik alapvető feltétele a jogszabályokban előírt belső szabályzatok megléte és gyakorlati alkalmazhatósága. Az integritási kockázatok pedig tovább csökkenthetők azáltal, hogy az intézményvezetők kialakítják a működési kereteket, a gazdálkodásra vonatkozó alapvető szabályozási környezetet, vagy az integritást sértő események kezelésének a feltételeit.
Az ÁSZ már az ellenőrzés során jelezte a kockázatokat
Az ellenőrzöttek közül 64 intézmény vezetője alakította ki az ellenőrzött területek mindegyikén a jogszabály által előírt integritási kontrollok alapvető feltételeit. Közülük 54 intézmény vezetője a jogszabályi előírásokon túl is további erőfeszítéseket tett az integritás erősítése érdekében: olyan integritási kontrollokat épített ki, amelyek hozzájárulnak a korrupcióval szembeni védettség megszilárdításához.
Ugyanakkor 113 intézmény esetében ahhoz, hogy a kockázatok csökkenjenek, az intézményvezető intézkedése volt szükséges a jogszabály által előírt kontrollok területén. Ezért az Állami Számvevőszék azonosította a lényeges kockázati területeket, és már az ellenőrzés lefolytatása folyamán a kockázatok csökkentésére hívta fel az intézményvezetők figyelmét.
Az intézmények többsége mérsékelte a kockázatokat
Az érintett 113 intézmény közül 98 intézmény vezetője válaszolt határidőben az Állami Számvevőszék figyelemfelhívására. Közülük 74 teljeskörűen, míg kilenc részben egyetértett azzal, hogy indokolt intézkednie. A vezetői levelekben jelzett 456 kockázati terület közül 276 esetben már történt, illetve tervezett az intézkedés, így javulás várható a feltárt kockázatok 60,5 százalékánál. Az intézkedések eredményeként az ellenőrzött 178 intézmény közül összesen 116 intézménynél a kockázatok alacsony szintűek, illetve – a tervezett intézkedések végrehajtásával – a kockázatok alacsony szintre csökkennek.
Az Állami Számvevőszék figyelemfelhívására nem válaszoló, vagy csak részben intézkedő intézményvezetők által vezetett intézményeknél rendszerszintű kockázatok maradtak fenn. Az integritás elvű működés erősítése érdekében további kockázatcsökkentő lépések szükségesek. Ezen intézmények integritásának kiépítését következő lépésként az irányító önkormányzat bevonásával támogatja az Állami Számvevőszék.
Miért fontos a belső kontrollrendszer és az integritás?
A szabályozások és nyilvántartások kialakításának célja nem önmagában a jogszabályi rendelkezések betartása, hanem a szabályszerű és csalásmentes gazdálkodás feltételeinek megteremtése. Ezáltal érvényesülhet az Alaptörvényben előírt átláthatóság és elszámoltathatóság, valamint a közélet tisztasága elve, amely hozzájárul ahhoz, hogy a közszolgáltatást nyújtó szervezetek felé a közszolgáltatásokat igénybe vevők, tehát az állampolgárok általános bizalma is erősödjön.
A Hajdú-Bihar megyei önkormányzati intézmények ellenőrzési jelentése itt érhető el.