Európa szenved a benzinár miatt, drága mulatság a tankolás
Szerző: portfolio.hu | info@dehir.hu Közzétéve: 2012.09.18. 08:39 | Frissítve: 2012.09.18. 08:42
Budapest - Törökországban, Norvégiában közel két euró a benzin, az araboknál húsz cent. Magyarország a 17. az európai rangsorban.
Ismét csúcsközelben a benzinár Magyarországon, és bár a jelenség nem hungarikum, azért az autósok számára mindez sovány vigasz. Ahogy az is, hogy az EU-ban több olyan ország is van, mely a magyarnál is magasabb üzemanyagárakkal bír. Az egy főre jutó GDP-t is figyelembe véve még szomorúbb kép tárul elénk a portfolio.hu részletes összeállítását olvasva. A körülbelül 1,52 eurónak megfelelő magyar árnál többet fizet az autós a török, norvég, olasz, svéd, görög, német, finn, brit, portugál, francia, szlovák, szlovén, cseh és osztrák kutaknál.
Bár az üzemanyagok alapanyagául a világ más részein is az olajat használják (kiegészítve egyes térségekben azt biokomponensekkel is) a finomítás során, az árakban még így is igen jelentős eltéréseket tapasztalhatunk. Míg Törökországban vagy Norvégiában közel két euróért mérik a benzin literjét, a naftát például az arab országokban 20 cent alatti áron is meg lehet vásárolni.
Az ok igen egyszerű. Európában a kiskereskedelmi ár nagyjából felét a jövedéki adó és áfa tételek teszik ki, emiatt láthatjuk azt, hogy az ehhez képest minimális adótartalmat alkalmazó amerikaiaknál az üzemanyagár csupán fele az európainak. Magyarország a 17. az európai listán, Anglia, Svédország vagy Görögország esetében például jóval magasabb, közel 60 százalékos az adótartalom. Vannak persze olyan országok is, ahol szinte hihetetlenül nyomott a benzinár, ami jellemzően a nagyobb olajkitermelők esetében lehetséges. Ezek az országok ugyanis jelentős olajbevételekre tesznek szert, melyből tudnak arra is költeni, hogy érdemben támogassák a helyi üzemanyag fogyasztást - olvasható a portfolio.hu cikkében.
Összességében tehát pár európai viszonylatban a magyar üzemanyagárak a középmezőnybe tartoznak, a világ más részeivel való összehasonlítás során ennél kedvezőtlenebb kép tárul elénk. Régiónkban ráadásul relatíve alacsony egy főre eső GDP magas, nyugat-európai szintű üzemanyagárakkal társul.
HOZZÁSZÓLÁSOK (0)