A futár vagyok, meghoztam a csomagot, itt tessék aláírni!
Szerző: Dehir.hu | info@dehir.hu Közzétéve: 2019.01.22. 09:04 | Frissítve: 2019.01.24. 08:19
Debrecen – Előfordul, hogy az interneten vásárolt termék sérülten érkezik. Mit tehetünk ilyenkor? S ha gond van, hol kérhetnek segítséget a debreceniek?
A fekete pénteken meg a karácsonyi nagy ajándékvásárlásokon rég túl vagyunk, ám ahhoz semmi ilyesmi különleges alkalom nem kell, hogy úgy döntsünk, internetes vásárlók leszünk. Egy webshopból vásárolni nem pont ugyanolyan, mint elmenni egy üzletbe, megnézni (kinyitni, becsukni, akár ki- vagy felpróbálni) a kiválasztott terméket. Ki-ki maga döntheti el, melyik vásárlási forma a számára megfelelőbb.
Előfordulhatnak kellemetlen meglepetések. De ne essünk pánikba!
Az internetes vásárlást követően izgalmas pillanat, amikor megérzik a futár a küldeménnyel.
Mi van akkor, ha sérülten érkezik a csomag?
Ha kívülről semmi gond nem látszik rajta, de ha felbontjuk, akkor meg kiderül, hogy mondjuk törött? Eleve ne is engedjük el a futárt, míg fel nem botjuk a csomagot? Mi van, ha azt mondja, neki ehhez semmi köze, az ő feladata csak annyi, hogy átadja nekünk ezt a pakkot, aztán rohan is, mert dolga van, várják még ezer helyen? Ne is fizessük ki addig, amíg fel nem bontottuk? És ha azt mondja, addig kézbe sem vehetjük a csomagot, amíg alá nem írtuk az átvételt? Mire bontogatni kezdünk, ő meg már a következő kanyarban jár?
Mit mond erre a szakember, mi a fogyasztóvédelmi álláspont ilyen esetekben? A Gazdasági Versenyügyi Tanácsadó Iroda koordinátora, Kiss-Benedek Damarisz a következőképpen látja a helyzetet:
- Fogyasztóvédőként azt tapasztaljuk, hogy ha fogyasztóként nem vagyunk kellően körültekintőek, és nem vagyunk tisztában a jogainkkal, akkor kellemetlen szituációba kerülhetünk.
Az esetek többségében a futár harmadik félként csak a csomag eladótól a vevőig történő eljuttatásáért felel. Tehát ha menet közben sérül a csomag, azért a szállító a felelős, de alapvetően nincs köze a vásárlásunkhoz.
Amikor megérkezik a futár, először is olvassuk el, hogy milyen nyilatkozatot fogunk aláírni, ugyanis nem mindegy, hogy csak azt szignózzunk, hogy a csomagolás sértetlen vagy azt is, hogy a terméket hibátlanul és hiánytalanul átvettük.
Sajnos, sokszor a sértetlen csomagolás ellenére sérült a megrendelt árucikk. Aztán kezdődik az egymásra mutogatás, kinél keletkezhetett a sérülés.
Ha a csomag látszatra sértetlen, a futár munkája itt véget is ért. Azonban egyre több olyan webshop van, amely úgy szerződik a futárcéggel, hogy a fogyasztó kérésére a kibontást is megvárják (Open box). Ez egy jó megoldás, hiszen ha gond van a termékkel, egyből lehet jegyzőkönyvezni, vagy akár azonnal vissza is küldhetjük az árut. Célszerű már a rendelésnél utána olvasni, hogy a kiszállítás ebben a formában történik-e. Ha van ilyen kikötés, akkor hiába rohanna el a kézbesítő az átadás után, kérésre meg kell várnia, amíg ellenőrizzük a csomagot.
Ha nem várja meg a futár, hogy megnézzük a terméket, akkor sincs minden veszve,
az átadott csomagot és annak kibontását dokumentáljuk fényképek készítésével, minél részletesebben vagy készíthetünk ún. unboxing (kicsomagoló) videót is.
Ezekkel a felvételekkel dokumentálni tudjuk az átvételkori állapotot, és ezek a későbbi jogviták esetén jól használható bizonyítékok lesznek. Ha minden körültekintésünk ellenére problémánk adódik, fontos, hogy minden reklamációt írásban közöljünk.
Rendelés esetén egyébként az eladó vállalkozással vagyunk szerződésben, így első sorban felé érdemes jelezni reklamációnkat, a futárszolgálattal szemben csak szerződésen kívüli károkozás alapján tudunk igényt érvényesíteni. Ezért első lépésként az eladó felé éljünk reklamációval.
Törötten érkező termék is élhetünk az ide vonatkozó kormányrendeletben meghatározott, indokolás nélküli 14 napos elállási jogunkkal.
Ebben az esetben nem kell indokolnunk, miért állunk el a vásárlástól, tehát az áru töröttségére sem kell hivatkozunk. A másik lehetőség, hogy felhívjuk a vállalkozás figyelmét a törésre, és a termék hibájára hivatkozva kérjük a első lépésben a termék javítását vagy cseréjét. Érdemes figyelni arra, hogy a terméket minél hamarabb csomagoljuk ki, hiszen, ha a kézhezvételtől számított 14 naptári nap eltelik, akkor az indokolás nélküli elállási jogunkat már nem gyakorolhatjuk.
A kicsomagolást megörökítő videók, fotók jó bizonyítékok a kezünkben, segítenek dokumentálni a termék kézhezvételi állapotát, igazolni tudjuk, hogy nem nálunk sérült meg a termék. Ezt követően a vállalkozásnak kell bizonyítani, hogy ő hibátlan állapotban adta át a terméket a futárnak.
A fent leírt támpontok segítenek abban, hogy tudatos fogyasztóként mire figyeljünk csomagátvételkor, azonban azt előre sosem lehet megmondani, hogy hogyan fog végződni a jogvita.
Minél több bizonyíték van a kezünkben álláspontunk alátámasztására, annál nagyobb az esélyünk arra, hogy számunk sikeresen végződik a jogvita.
Ha gond van, vitás kérdés, a debreceniek itt kérhetnek segítséget.
HOZZÁSZÓLÁSOK (1)
ufonauta
"Ha gond van, vitás kérdés, a debreceniek itt kérhetnek segítséget." Az "itt" link nem működik!