„Fecskék” a motorostavaszban
Szerző: Dehir.hu | info@dehir.hu Közzétéve: 2011.05.29. 16:49 | Frissítve: 2011.11.04. 17:06
Jó lenne bízni abban, hogy a gazdasági válság kitörése óta igen nehéz helyzetben lévő hazai motorkerékpár-piacon ez az esztendő végre meghozza a kibontakozást. Biztató jelek már tapasztalhatók: például a Yamahánál.
A múlt év jellemzően nem az új modellek éve volt, ezért nem találkozhattak a hazai kereskedésekben sok új géppel testközelből a motorrajongók. 2010 nyarán jelent meg a piacon az FZ8-as, de már akkor is inkább 2011-es modellként harangozták be, arra számítva, hogy igazán csak ez év tavaszától futhatja ki magát.
Ez a gép az FZ1-es alapjaira épül, tehát nem merőben új konstrukcióról van szó, bár maga a modell természetesen az. Annál is inkább, mivel a 800 köbcentis gép az FZ6-os helyébe lépett, annál sokkal komolyabb műszaki tartalmat hordozva. Sokkal izmosabb nem lett ugyan elődjénél, mivel a 600-as blokkból korábban 100 lóerőt hoztak ki, s az FZ8-as ehhez képest 106 lóerőt teljesít. A plusz 200 köbcentinek köszönhető plusz 20 Newtonméter nyomaték viszont jelentős. Ebben a szegmensben pedig ennek a mutatónak nagy jelentősége van. Nem elhanyagolható az sem – s ez talán a gazdasági válság hatása –, hogy az FZ8-as olcsóbb, mint tavaly az FZ6-os volt.
Tavalyi megjelenésűként újdonságnak számít a 125-ös Xmax és az ugyanekkora bw’s UBS robogó is. Műszaki tartalmuk hasonló, mindkettő egyszerű, befecskendezéses erőforrással bír. A gépek küllemének természetszerű különbözőségén kívül van azonban egy eléggé lényeges differencia közöttük. Az Xmax folyadékhűtéses, míg a szerényebb teljesítményű bw’s léghűtéses, így mindössze 9,2 lóerős. Dinamikusan húz ugyan fel 80-as tempóig, ugyanakkor az Xmax 14 lóerőt, s valamivel 100 kilométer/óra fölötti sebességet teljesít. Fogyasztásuk ismét csak hasonló, hiszen 2,5-3 liter körül „esznek” 100 kilométeren. Mindkettőnek van ülés alatti csomagtere, amely az Xmax esetében megközelítőleg 60 literes, ami eléggé jelentősnek mondható.
A bw’s UBS robogó
Ebből is látszik, hogy az Xmax tekintélyes méretekkel rendelkezik. Szó se róla, ekkora „ruhába” akár egy 400 köbcentis erőforrást is be lehetett volna bújtatni. A bw’s ebben a szegmensben igen különleges formavilágot képvisel. Két egymás fölött elhelyezett első lámpája – melyek közül a felső, tekintélyes mérete ellenére csupán helyzetjelző – rendkívül karakteressé teszi. Kettős hátsó lámpája pedig úgy fest, mint valami régimódi hegesztőszemüveg. Sajátosan egyedi az ülés elejébe épített üzemanyagtöltő nyílása is. Az eddigi tapasztalatok szerint ez a formavilág igencsak megosztó: vannak, akiknek nagyon tetszik, másoknak viszont nagyon nem a bw’s UBS.
Az ugyancsak 125-ös, de nem a robogók közé tartozó, már jól ismert YBR125-öst kissé átfazonírozták. Klasszikus küllemét átszabták, s a nagyobb testvér, az YBR250-eséhez hasonították. Vonalvezetése modernebb, „áramvonalasabb” – szinte vezetője ülőpozíciójának formáját követi –, s kissé robusztusabb benyomást is kelt, mint az eredeti YBR125-ös alapmodell. Míg a 10 lóerős erőforrás a régi maradt, az ülésen sokat változtattak. A korábbinál nagyobb, szélesebb, kényelmesebb lett.
Az YBR125-ös
A szerény újdonságok ellenére egyelőre a tapasztalatok azt mutatják, hogy a piacot továbbra is az újszerű, megkímélt használt motorok uralják, míg a vadonatújak közül inkább – a jelenlegi és a várható benzinárak mellett – gazdaságosan üzemeltethető, mérsékelt fogyasztású, kis vagy közepes lökettérfogatú, mindennapi használatra – azaz városi közlekedésre, „munkába járásra” – alkalmas modellek a keresettebbek.
HOZZÁSZÓLÁSOK (0)