Auditáltan minőségi
Szerző: ApócA | info@dehir.hu Közzétéve: 2011.12.13. 08:10 | Frissítve: 2011.12.14. 10:05
Ha elölről nézem – akár egy brutális piranha. Ha oldalról – mint valami szelídített pitbull. Ha hátulról – pillangókisasszony, piros szárnyacskákkal. Rendkívül zavarba ejtő hármasság - Q3-asság.
Persze, ezek csak a külsőségek, de első pillantásra valóban nem tud mit kezdeni a felületes szemlélő az Audi legújabb – s a Q-sorozatban egyben a legkisebb – modelljével, a Q3-assal. Ugyanúgy hordozza magában ugyanis nagyobb testvérei, a Q7-es és a Q5-ös SUV-ok, mint a vele jól párhuzamba állítható A3 Sportback tulajdonságait. Ha akarjuk, „terepjáró”, ha akarjuk, klasszikus személyautó.
Ha azonban dönteni akarunk, akkor – bár a Q3 az offroader vonalakat követi -, ez egy vérbeli városi kocsi. Még akkor is, ha a tekintélyes méretű hűtőmaszk mozdonyméretű motort sejtet, akkor is, ha a 16 collos kerekeket még optikai tuninggal is megspékelt hatalmas kerékjáratok övezik, s akkor is, ha a megszokottnál magasabbra kell kapaszkodnunk, ha be akarunk ülni. Amikor ugyanis már bent vagyunk, tudatosodhat bennünk, hogy ez bizony az Auditól megszokott minőségű, prémium kategóriájú klasszikus személyautó. A Q7-esnél és a Q5-ösnél lényegesen kisebb, méretei alig nagyobbak mint a már említett A3 Sportback jellemzői. Ezért városban könnyű vele manőverezni, parkolni, viszont a normál személyautókénál magasabb üléspozíció miatt jobban átlátható a forgalom, fokozottan biztonságban érezheti magát a benne ülő.
Bár a Q3 javarészt csak küllemében emlékeztet némileg a terepjárókra, magas felépítése okán a kifogásolható minőségű magyar utakon nagyon jól szolgálhatja tulajdonosát: nem kell félnie vele a kátyúktól, vagy éppen parkolásnál a lökhárítószaggatóan magas padkáktól. Ugyanakkor az autó városban ugyanúgy képes a puha araszolásra, mint ahogyan gond nélkül tartja az itthon megengedett maximális sebességet az autópályán. (Természetesen csak zárójelben jegyezzük meg: szülőhazájában, Németországban sem kell vele a külső sávba húzódni az ottani, sebességlimittel nem rendelkező autobahnokon…) A rendkívüli rugalmasság – egyik – titka az S tronic névre hallgató kétkuplungos automata váltó, mellyel az általunk szemrevételezett 177 lóerős, kétliteres TDI motorral szerelt, összkerékhajtásos, 7 sebességfokozatos példány is rendelkezett. A páratlan, illetve a páros számú fokozatokat külön kezelő, robotizált, „gondolatolvasó” kuplungok századmásodperces pontossággal váltanak, így gyakorlatilag észrevehetetlen, hogy mikor végzik a dolgukat. Persze, ha akarjuk, a fokozatokat magunk is kapcsolgathatjuk – a kormányra szerelt, „forma 1-es” billentyűkkel. A finom, óraműszerű működést természetesen a fedélzeti elektronika is felügyeli. Apropó, elektronika: az energia-megtakarítás érdekében a Q3-asban start-stop rendszer működik, fékezés és motorfék-fázis közben pedig az autó – tessék megjegyezni – rekuperációs rendszere a mozgási energia egy részét elektromos árammá alakítva táplálgatja az akkumulátort. Szükség is van a megtakarított energiára, például a külön rendelhető, „mindentudó” 7 collos színes TFT-monitor működtetéséhez, mely diszkréten uralkodik a műszerfal centruma fölött, s a médialejátszótól az autó aktuális műszaki jellemzőin át a navigációs adatokig számtalan hasznos információ megjelenítésére alkalmas. Ez az autó egyébként már nagyon „online”, vagyis aki azt szeretné, az az internetet is tudja böngészni benne, mondjuk azért, hogy út közben találjon valahol egy éppen kedvére való éttermet.
Szóval minden pompás ebben az autóban, azonban engedtessék meg néhány kritikai megjegyzés is. A kiválóan elhelyezett kezelőszervek, a kézhez simuló kormány, a jó oldaltartású, de talán kissé hagyományosan németesen spártai első ülések nagyon jó benyomást keltenek. Abban a pillanatban azonban, amikor az ember utasként kénytelen elhelyezkedni ebben a vezetni élmény autóban, némileg feszélyezve érzi magát. Hiába a külön világítással rendelkező lábtér, ha az kissé szűk. Igaz, addig el is kell jutni, ami - főleg a terebélyesebbek számára - a kocsi magas építése, s a nem túl nagy méretű, de sajnos nem „sarkig nyíló” hátsó utastéri ajtók miatt nem könnyű mutatvány. Bent pedig talán az ülőlapok lehetnének kicsinykét hosszabbak.
No, de ne legyünk telhetetlenek, s ugyanúgy, ahogy az Audi ezt a modelljét – mértéktartó eleganciával, s rendkívül helyesen - nem SUV-ként, s még kevésbé terepjáróként ajánlja, ugyanúgy nem lehet kontinenst átfogó túrákra alkalmatos családi autónak sem minősíteni. A Q3 többek közt általában egyedül vagy partnerrel utazó szinglik számára csábító státusjelző városi élményautó, vagy még viszonylag kis gyerekeket naponta óvodába, iskolába szállító, elsősorban rövid távokon közlekedő, s a városi forgalomban kezesen viselkedő, tökéletes biztonságot adó járműre vágyó nők mindennapi társa lehet. S persze, olyan autó, ami nem csak mogorván egyhangú feketében, szürkében és fehérben, de akár samoanarancs metálban is megrendelhető…
A kocsival a Debrecen Autóház Zrt. jóvoltából ismerkedhettünk meg közelebbről.
HOZZÁSZÓLÁSOK (0)