A használt autó legyen olcsó: sok extrával, kevés kilométerrel!
Szerző: Szénási Miklós | szenasi.miklos@dehir.hu Közzétéve: 2011.05.20. 10:05 | Frissítve: 2011.05.20. 10:05
Debrecen – Ha autót veszünk, elvárjuk, hogy megbízható szolgája legyen gazdájának. Cserébe viszont minél kevesebbet szeretnék fizetni. Szempont, hogy lehetőleg kevés kilométer legyen benne, kellő mennyiségű lóerők kis fogyasztással kombinálva, és persze jó sok extra: klíma, ABS, EPS, elektromos ablakemelők és egyebek.
Igazán jó autó az új autó – az öreg Ford mondása ma is igaz. Az új kocsival azonban elég kigurulni a szalonból, és a drágaság máris veszít az értékéből. Sokan ezért mondják, hogy bukjon más az első éven, és eleve a használtak között keresgélnek. A legfőbb tényező itt is az ár, arra nagyon érzékenyek vagyunk: akár húszéves Mercedesre, Audira, BMW-re vagy Volvóra pályázunk, akár olcsó fenntartású járgányt szeretnénk (már amennyiben létezik még ilyen kategória) – mondjuk Suzukit vagy Skodát, esetleg nem túl leharcolt Daewoo, Hyundai, Kia típusú kocsit. 1-1,2 millióért például egészen jó állapotúnak látszó, 2-2,5 literes, 15 éves BMW-k között válogathatunk, 10 liter feletti városi fogyasztással. Ugyanennyiért öt évvel idősebb, s még torkosabb Mercedeseket vehetünk. Az autós hirdetések többségében ezeknél rendre üres a futott kilométerek rovat. Ugyanakkor: 10-14 éves, megkíméltnek ígért Škoda Felíciákat már 150-300 ezerért is kifoghatunk. Nyilván más a megjelenés, a felszereltség, a vezetési élmény – már ha van ilyen – de az alkatrészek ára is.
Van, aki olyan autót vesz, hogy lássa mindenki, neki telik rá. Van aki a biztonságra, más a nagy csomagtérre esküszik. Szempont lehet, hogy dízel legyen, vagy kombi, sportos vagy családi. Hogy elférjen benne a család három gyereküléssel, vagy forduljanak utána a csajok. Nem ugyanazok a szempontok, ha főleg városi, vagy ha országúti használatra vesszük. S ne feledjük a rajongói klubokat sem. Harminc éve a nyugati határon túl minden magyar villantott minden magyar kocsinak. Később a „bogarasok” üdvözölték így egymást, manapság az Alfások – és még ki tudja, mely márka hívei.
A többségnek az kell, hogy eljusson innen oda. A márka, a szín, a méret és a többi paraméter szinte mindegy, mondják. Holott ők is tudják: dehogyis. Ízlés dolga, mit választanánk szívesebben 650-750 ezerért: tízéves ezüstmetál Suzukit (ABS, manuális klíma), vagy 3 ajtós Ford Fiestát sok extrával, kicsit nagyobb és talán nem kicsit lehajtottabb Mondeót, 5 ajtós Kia Riót (300 literes csomagtartóval), esetleg a nagyautós Daewoo Nubirát nehezen hihető 80 ezer kilométerrel. Van, aki ma is a közmondásos német precizitásban bízik. Más a francia kényelemre esküszik. Akad, akit a vonzó olasz dizájn és motorhang csábít, vagy a japán megbízhatóság. Van például 1-1,2 millióért 2 ezer köbcentis Citroën C5-ös vagy 1,6-os, egyterű Picasso. Ha már francia, keresgélhetünk a Renault háza táján is: ennyiért magunkévá tehetjük a kissé morcos Scenicet, vagy a vagányabb Laguna kombit. De találhatunk dögös Fiat Stilót vagy 6 személyes kacsaszájú Multiplát. Ha pedig keletre pillantunk, akkor ferdehátú 1,4-es Honda Civicet, duplalámpás Toyota Corollát, esetleg 1,6-os Avensist.
Lehet-e megbízható autót egymillió forint alatt venni? Az autós magazinok szerint igen. Akár félért is. Minél olcsóbb persze egy gépjármű, annál több kompromisszumot kell kötni. A szakemberek szerint az ár 10-20 százalékát rögtön számoljuk hozzá pluszban, mert néhány apróságot azonnal cserélni illik: fékbetét, ékszíj, olaj, gyertyák. A saját biztonságunk érdekünkben.
Nincs autó, amelynek ne lehetne visszapörgetni a kilométeróráját. A 2 éves kocsik mutatója rendre 25-30 ezren, az 5 éveseké 70 ezer környékén áll. A hirdetések szerint a hazai kínálat többségétől az első tulaj kíván megválni, aki nem dohányzó hölgyvezető, és mindig garázsban tartotta a második autóként használt, megkímélt járgányt. S olyan autó sincs, melyet ne lehetne kipofozni úgy, hogy pár hétig maga legyen a tökély.
Aki nem ért a kocsikhoz jó, ha szerez egy szakit, aki kiszúrja a nem túl látványos hibákat is, és meghallja, ha nem úgy dübörög a motor, ahogy kellene. A szakemberek azt mondják: nézzük meg, mennyire fényesedett ki a kormány, milyen állapotban vannak a pedálok. Célszerű végigméretni műszerrel a karosszériát, volt-e törve. Egyébként nem az a gond, ha egy kocsiban 180 ezer kilométer van, hanem ha azt hisszük, hogy csak 80 ezer...
Az meg csak rajtunk áll, mit gondolunk a 30 évnél idősebb Mercedesről, ami aligha csak 394 ezer kilométernyi utat tett meg – taxis haverom szerint minimum a dupláját. Kérdés, kompenzálhatja ezt a 3 ezer köbcentis dízelmotor, a tulaj szerint korához képest egészen jó állapot és a szerinte kevés rozsda mellé társuló 110 ezer forintos ár...
HOZZÁSZÓLÁSOK (0)