125-ösök: a „kisbaltától” a „fejszéig”
Szerző: ApócA | info@dehir.hu Közzétéve: 2012.04.30. 12:08 | Frissítve: 2012.05.01. 09:10
Debrecen - Ez az esztendő a 125 köbcentis robogók és motorkerékpárok „reneszánszának” éve – lehet. Éppen csak az a kérdés, hogy az autósok – a csúcsokat döntő üzemanyagárak miatt, s a jogszabályi lehetőségeket kihasználva – valóban átülnek-e a kétkerekűekre?
Becsülettel be kell vallani, hogy a 125-ösök előtérbe kerülését nem csak az autózáshoz viszonyított környezetvédelmi és üzemanyag-takarékossági okok motiválták, hanem az is, hogy a hazai motorkerékpár-piac már a gazdasági válság kitörése után egy évvel – 2009-ben – katasztrofális helyzetbe került, így a kétkerekűek iránti kereslet élénkítése legalább olyan súllyal esik latba, mint más, „fennköltebb” szempontok. A külföldi példák alapján hazánkban 2010-ben elindult „népi kezdeményezés” nyomán 2012-re megteremtődtek annak a feltételei, hogy B-kategóriás jogosítvánnyal ne csak személyautót és legfeljebb 50 köbcentis lökettérfogatú motort lehessen vezetni, hanem – bizonyos feltételek teljesítése esetén – 125-öst is. A B125-ös képesítés megszerzéséhez három órányi motoros elméleti és kétórányi gyakorlati képzés szükséges, s kötelező elméleti és gyakorlati vizsgán kell megfelelni. Bár ez az előírás, motoros körökben úgy ítélik meg, hogy aki életében sosem robogózott vagy motorozott, annak kevés a kétórányi gyakorlati képzés. Úgyhogy azt mindenképpen érdemes alaposan túlteljesíteni! S a képzési és vizsgadíjon felül kell még egy kis befektetés, hiszen vizsgázni csak szabályos motoros-ruházatban lehet.
A következő kérdés természetesen az, hogy sikeres vizsga esetén mire is lehet cserélni az autót településen belüli vagy azon kívüli rövidebb utakra. A Yamahánál ebben a szegmensben a Vity 125-ös a „belépő” modell. A 8,7 lóerőt teljesítő, automata váltós, befecskendezős, négyütemű, mindössze 110 kilogrammos össztömegű robogó uralása minden bizonnyal nem fog túl nagy gondot okozni – például a mindennapi munkába járás okán – a motorozással ismerkedő úrvezetőknek. A Vity „haszonjármű” mivoltára utal, hogy nagyon masszív hátsó csomagtartóval szerelik fel gyárilag ezt a szintén masszív, 10 collos átmérőjű kerekeken futó gépet. A takarékos megoldások használatát pedig például az elöl tárcsa-, hátul dobfékes megoldás mutatja.
Míg a Vity „egyszerű, mint egy kisbalta”, a Xenter már a „balta” kategóriába tartozik, s a praktikusságon túl a motorozás jelentősebb élményével is szolgál. Ugyanakkora lökettérfogattal 3,8 lóerővel többet ad le, mint a Vity, azaz 12,5-et teljesít. A nagyobb teljesítmény természetesen a gép más paramétereire is befolyással van. A 16 collos kerékátmérő például jól jön a hazai, kifogásolható minőségű utakon. Míg a Xenter első traktusa kifejezetten robogós, addig hátul a központi rugóstag (monocross) használata miatt kissé sportmotoros fazont kap. Érdekesség, hogy a központi rugóstagot – a nagy kerék miatt – jobbra tolták el. A megoldás látványos, mellesleg nem megy sem a stabilitás, sem a megfelelő rugózottság rovására. A kerékméret sajnos az ülés alatti raktér méretét is megszabta: nem fér bele egy bukósisak. Cserébe masszív csomagtartója van a gépnek, amire természetesen a gyári doboz minden nehézség nélkül ráilleszthető, de más dobozok is applikálhatók hozzá. A jármű szembetűnő szerkezeti eleme a hátsó kerék bal oldalán a hatalmas légszűrőház. Természetesen tekintélyes méretű légszűrőt foglal magába, melyet így ritkán kell cserélni. Bár a Xenter 32 kilogrammal nagyobb saját tömegű mint a Vity, ezt a gépet is elöl tárcsa-, hátul pedig dobfék lassítja. Ezt a takarékos megoldást azonban egyesített fékrendszer működteti, amely úgy teremt egyensúlyt a két kerékre ható fékerők között, hogy a jármű minden helyzetben biztonságosan meg tud állni. Apró, de praktikus eleme még a Xenternek a digitális műszerfal alatt található „kesztyűtartó”, melynek egyetlen szépséghibája, hogy nem zárható. Viszont ha már a szépségnél tartunk: a LED-es hátsó lámpa az újmódi esztétikumot is szolgálja.
A 125-ösök most ismertetett sorában a „fejsze” az YP 125 R X-Max. Itt már nincs kecmec: a 14 lóerő nagyon dinamikusan tudja mozgatni a nagy, 173 kilogrammos össztömegű testet. Ide természetesen már dukál elöl is és hátul is a tárcsafék. A jármű tekintélyét nem csak a teljesítménye és a tömege növeli, hanem a megjelenése is, amely természetesen nagyobb testvérét, a T-Maxot idézi. A méret lehetőséget adott az ülés alatt olyan tárolóhely kialakítására, amelyben két bukósisak is elfér. Aki szeretné, hogy a robogója egy kicsit az autójára is hasonlítson, az az X-Maxhoz ABS-t is rendelhet.
Három 125-ös: a „kisbaltától” a „fejszéig”. Az erőforrás lökettérfogata ugyanakkora, mégis micsoda teljesítmény-különbségek, miféle tulajdonságbeli változatosság jellemzi az egyes modelleket! Úgyhogy aki ki akarja használni a B125-ös lehetőségeit, nem árt, ha alaposan felkészül! Egy 125-ös ugyanis nem „csak egy 125-ös”!
HOZZÁSZÓLÁSOK (0)