Tíz éven belül két új villamosvonal is szolgálja majd a debrecenieket
Szerző: Dehir.hu | info@dehir.hu Közzétéve: 2020.06.11. 19:55 | Frissítve: 2020.06.11. 20:48
Debrecen – A hangsúly a léptékváltáson van, ami arról szól, hogy Debrecen egy meghatározó közép-európai város legyen. Olyan életminőséget hoz el majd a város lakóinak a Debrecen 2030 program, melyhez hasonló nem lesz a régióban – fejtette ki Papp László polgármester.
Debrecen történetét évtizedekre meghatározó fejlesztési program készült el, mely alapvetően változtatja meg a keleti régióban élők mindennapjait. A Debrecen 2030 program célja, hogy a hajdú-bihari megyeszékhelyet az országhatárokon átnyúló hatású üzleti, innovációs, közlekedési, oktatási, kulturális és egészségügyi központtá tegye. A programot kedden mutatták be, azóta megjelent az állami támogatásról szóló kormányhatározat is. A részletekről beszélt Papp László polgármester a Debrecen Televízió Közügy című műsorában.
A közlekedésben is léptékváltást hoz a program
- 2015-ben, amikor a Modern Városok Programot aláírtuk, beszélgettünk a miniszterelnök úrral a város jövőjéről. Ekkor rajzolódott ki előttem, hogy lehetünk még ennél is sokkal ambiciózusabbak – mondta elöljáróban Papp László.
Azóta sok minden történt a városban. Sikeresen elindították az Új Főnix Terv végrehajtását. Ez 109 programelemet tartalmazott, ebből jelen pillanatban 19 van előkészítés alatt, az egyik fele már megvalósult, másik fele pedig megvalósításra vár. Papp László példaként oktatási intézmények, óvodák, orvosi rendelők felújítását, a zöldterületek fejlesztését, Haláp-Nagycsere ivóvizének fejlesztését említette. Ide tartozik a Nemzetközi Iskola és az új strandfürdő megépítése is, ősszel pedig elindul mind a két színház fejlesztése.
- Tehát az eredetileg 2022-ig tervezett Új Főnix Terv nagyon jól áll, de az események felgyorsultak – mutatott rá a polgármester. - A kormány ugyanis fogadókész volt arra, hogy az elért eredmények és a város országon belüli és nemzetközi pozíciói miatt nagyobb léptékű fejlesztésben gondolkodjunk.
A polgármester felidézte, hogy hatalmas, több ezer új munkahelyet indukáló iparterületi fejlesztések is megvalósultak az Új Főnix Tervben, miközben eldőlt az is, hogy a BMW Debrecenben épít gyárat.
A megjelent kormányhatározat a fejlesztési időszak első három évét tartalmazza, erre biztosít forrásokat. Ez összességében véve 600 milliárd forintot jelent tízéves távlatban.
- A hangsúly a léptékváltáson van, ami arról szól, hogy Debrecen egy meghatározó közép-európai város legyen - nyilatkozta Papp László. - Fő cél megteremteni a város fejlesztésének belső egyensúlyát a gazdaság-közlekedés-jólét-lakhatás rendszerében.
Míg 2014 és a 2019 között a gazdaságfejlesztés volt a középpontban, most a városépítés, a város- és gazdaságfejlesztés került a fókuszba.
- A gazdaságfejlesztést „nem engedjük el”, hiszen a város gazdasági pozíciójának erősítése további lépéseket igényel. Nagyon komoly ugyanis a város iránti befektetési kedv – mutatott rá Papp László. - Munkahelyekben nem lesz hiány Debrecenben a következő időszakban, de meg kell teremteni az egyensúlyt a városfejlesztés és a gazdaságfejlesztés között. Másrészt biztosítani kell, hogy sikeres regionális központ legyen Debrecen.
A polgármester hangsúlyozta: ha ez a gazdasági intenzitás folytatódik, megfizethető árú lakóterületek kialakítására lesz szükség. Ezért egy városszerkezeti reorganizációt határoztak el. A város nyugati oldalán találhatók az ipari területek, kereskedelmi zónák, míg a keleti oldalon képzelik el a lakóterületek fejlesztési lehetőségeit. A Debrecen 2030 jelentős lakóterületi infrastrukturális fejlesztési forrást is tartalmaz. A város például a Tócóvölgyben lévő 22 hektáros területén elindít majd egy bérlakás programot.
A város közlekedési rendszerében, szerkezetében is komoly beavatkozásokat terveznek. Már a következő évben elkezdik a keleti elkerülő nyomvonalának előkészítését.
Kettős körgyűrű-rendszer fogná körbe Debrecent, a belső a belterületi határon menne végig a keleti oldalon, a külső pedig a zártkertek vonalán.
Papp László beszélt a tervezett intermodális központ ügyéről is. Elmondta, hogy a kormány már 2021-ben központi költségvetési forrást biztosít a tervezésre és az előkészítésre. A főpályaudvar megépítése része a következő évek fejlesztési terveinek, de más lesz, mint amilyen az előző tervekben létezett. Nem lesz benne például a 4-es főút föld alá süllyesztése és föld alá süllyesztett buszpályaudvar sem.
Prioritást élvez majd a közösségi közlekedés fejlesztése is. Mint mondta, a dugók csökkentése érdekében növelni kell az utak kapacitását, csomópont átépítésekre is sor kerül a forgalmi igényeknek megfelelően, ilyen például a Bem tér-Hadházi-Nyíl utca kereszteződése, melynek átépítése még az idén elkezdődhet.
Új villamosvonal kiépítését is tartalmazza a terv a Tócóvölgy és Tócóskert közelében, ezt további érvekkel támasztják alá a völgy még be nem épített területeit célzó tervek.
2021-re már rendelkezésre állnak a források a 3-as villamosvonal előkészítésére és a repülőtér felé közlekedő 4-es villamosjáratra is vannak elképzelések, hiszen erre szükség lehet nemcsak a légikikötő, hanem a déli iparterületek miatt is. Ott ugyanis 2030 körül már körülbelül 15 ezer ember dolgozhat. Ez a 3-as vonal megépítése után, de még 2030 előtt reális.
- A repülőtér olyan érték a kezünkben, amit fejleszteni kell, mert ezt követeli meg Debrecen regionális szerepe - mutatott rá a polgármester. El kell indítani például a kifutópálya felújítását.
A polgármester megerősítette azt is, hogy az új Természettudományi Múzeum Debrecenben épül fel.
- Igyekeznénk a múzeum kapcsán a természet, a tudomány és az innováció hármasát megjeleníteni – mondta el Papp László. - Az előkészítésre a forrás szintén rendelkezésre áll 2021-től. Jövőre azt a nemzetközi tervpályázatot ki tudjuk írni, amely a múzeum megvalósítására szolgál.
A polgármester hozzátette: Debrecen lesz az első vidéki magyar város, amelyik két nagy színházzal rendelkezik, a Csokonai Színház felújítását és a Latinovits Színház befejezését célzó közbeszerzési eljárás rövidesen lezárul, ősszel indulhat a munka.
- Van viszont egy nagy hiátusunk, hiszen a nemzeti státuszú Kodály Filharmóniának nincsen megfelelő játszóhelye – mutatott rá Papp László. - Ezért szerepel a Debrecen 2030 programban kulturális zászlóshajó-projektként egy körülbelül ezer fő befogadására alkalmas létesítmény.
Debrecen a munkaerő-piaci versenyt az iskolapadokban fogja megnyerni!
- hangsúlyozta Papp László, hozzátéve: olyan oktatási centrumszerepet kell betölteni a régióban, amely a fiatalokat már az iskolaválasztás időszakában Debrecenbe hozza az oktatás és a városi élet minőségével.
A polgármester a sportcélú fejlesztések kapcsán megemlítette: a Debrecen 2030 program tartalmazza egy velodrom pálya megépítését és a Moto GP pálya is Debrecen közelében épül majd fel, ez egy Hungaroring kaliberű rendszer lesz. Ez pedig újra unikális helyzetbe hozza majd a várost...
- Ha bizalmat kapunk a debreceniektől arra, hogy ezt a végigvigyük, a program Debrecenben olyan életminőséget és lehetőséget teremt az itt élőknek, amelynek nem lesz párja ebben a régióban – mondta végezetül Papp László.
A teljes beszélgetés megtekinthető itt:
HOZZÁSZÓLÁSOK (18)
Debreceni Polgár
Kedves liceum. Meghajlok előtted. Ezek a helyek nekem eszembe se jutottak. Biztos örülni fognak neki. Az arborétumban 15 perc után megkérdezték, messze vagyunk még? A Zsuzsit meglátva pedig megkérdik, hogy ugye nem megyünk megint ezzel? Erről ennyit.
SimonD
Líceum! Majd ha átlinkeled a helyi hosszútávú koncepció pontos leiratát beszélgethetünk róla. Egyébként meg jelentkeztesd azt, akit otthon találsz!
liceum
A MotoGP pálya nem Debrecenben lesz, hanem Debrecen mellett, vélhetően Hajdúnánás térségében (a két autópálya miatt) így Debrecen leginkább a repülőtere és a szállodai, idegenforgalmi kapacitásai miatt érdekelt Hála az Égnek, a Kishegyesi kellően széles hogy egy villamosvonalat elbírjon... Ha igazán hasznosan és nyugodtan akarsz pihenni, akkor javaslom az Arborétumot, vagy ülj fel a Zsuzsira, hatalmas élmény lesz nem csak a gyerekeidnek, hanem neked is! Jó utat!
Debreceni Polgár
liceum: Giga forgalom, giga bevétel. Ebből sajnos nekünk csak a giga forgalom jutna. Azt meséld már el nekem, hogy ha a tócóba villamos megy, akkor azt hol teszi úgy, hogy az így is kinőtt forgalmú debrecenben ne legyenek még nagyobb torlódások a sávok megszüntetése miatt. A belváros egyirányúsítása is sikertörténet, melyet most is látunk a vértesi úti lezárás nyomán, hogy mennyire hasznos. Dugó dugó hátán. Ja és nem vagyok egy otthonkuporgós fajta, csak tudod, hogy ha a gyerekeimmel nem tudok elmenni sehova, mert nincs egy normális pihenésre alkalmas hely Debrecenben, és csak a még több és több mesterséges felületet látom kialakulni és mindet egyre drágulni, akkor kinyílik a bicska a zsebemben.
liceum
SimonD: nem vakultam bele a narancsködbe, engem nem érdekel hogy ki fejleszt, hogy ki épít: engem a fejlesztés és az építés ténye érdekel! Személy szerint egy lépést nem tennék a Fideszért, de Papp Lászlót jó polgármesternek tartom! (még ha fideszes is) Nézz szét az országban: általános hosszútávú fejlesztési koncepciója melyik városnak van? Na, majd ha találsz egyet, akkor jelentkezz!
liceum
D.P. A Kishegyesin a vasút fölött felüljáró épül, mert a BMW szállításai miatt állandóan zárva lennének a sorompók. Ezzel be lenne kötve az Ipari Park is... A 4-esre a reptéri vasút vonala is alkalmas ha drótot húznak fölé... Jártam Mogyoródon: giga forgalom, giga bevétel - a környéket kiemelte a posványból. Ja, lábujjhegyen, csendben, otthon kuporogva nem lehet fejlődni, pénzt keresni - valamit valamiért... ÉS ne sorold: nem opció az ész nélküli kötekedés.
SimonD
LÍCEUM! Te is belevakultál a narancsködbe..
Tétova
Ez már volt a Horthy korban is. 100 éve. Ez nem szenzáció.
Debreceni Polgár
liceum: Ez a sok nyámmogó kötekedő kishitű szerencsétlen, ahogy te írtad legalább ésszerűbben gondolkodik, mint TE. 3-as villamos a Tocóba és 4-es a reptérre? Hol is menne a sin? Kishegyesin, Széchenyin? Mikepércsin? Gondolkozz már ember. A reptérre minek villamos, mikor vasúti összeköttetése van? Mert abból nem lehet lopni? MotoGP pálya. Jártál már Mogyoródon mikor verseny van? Kösz, de kösz nem. ÉS ezentúl még sorolhatnám...
Kovács János
Csak az a bökkenő hogy 2022-ben országgyűlési választások lesznek.Ha a fidesz elbukja vagy nem lesz meg a 2/3-os többsége(van rá esély az önkormányzati választások is megmutatták Bp,Szeged,Eger stb.)Akkor sztornó! Villamos pálya megvalósíthatósági tanulmány,tervezés,közmű kiváltások,pálya építés.2020 előtt nem igen kezdik el építeni a pályát.Ez az ellenzék már csak bosszúból is beintene Debrecennek.
liceum
Istenem, ez a sok nyámmogó kötekedő kishitű szerencsétlen... Ez az egész tíz évre szól, emberek, nem a holnapról! Au elmúlt 10 év alatt felépült 50 stadion - akkor miért ne épülhatne egy nyomorult MoroGP pálya? Ha négy év alatt megépült a 2-e villamos, akkor tíz év alatt mért ne épülhetne meg a hármas és a négyes? Bezzeg ha Pécsett élnétek, vernétek a seggeteket egy rohadt üzemért...
Kovács János
Örülnék neki ha további villamos vonalakat hoznának létre,de hiszem ha látom.Arról nem is beszélve hogy az új villamosok egyáltalán elférnek e majd a Salétrom utcai telephelyen vagy valahol egy másik telephelyet is ki kell majd építeni.
Tamás
Propaganda. Nagy ígéretek, a párt szavazóinak érdeklődését ez fenntartja a következő választásokig. Aztán majd kitalálnak még hozzá ezt-azt és tuti a kampány. Az meg, hogy mi valósul meg belőle (semmi, vagy ami meg az nem úgy és nem akkor) kit érdekel, addigra már senki se fog rá emlékezni. A valóság az, hogy a város lakóinak száma folyamatosan csökken, lassan már a 200 ezret se éri el, aki teheti megy el a városból, rabszolga munkán kívül lassan már semmi nincs itt, a város élhetősége, a fizetések és árak aránya, a közlekedés egyre rosszabb. Az esetlegesen megvalósuló fejlesztések pedig az uniós vagy állami pénzek megfelelő helyekre való átmozgatására lettek kidolgozva, ezen túl ha véletlenül egyezik a nép érdekeivel is akkor tegyük össze a kezünket. 3-as 4-es villamos, csak a tervezésre el lehet tapsolni több száz millát, lesz mivel kitömködni a zsebeket, aztán ha véletlenül megvalósul pár évtized múlva már nem lehet követni mennyibe került. Természettudományi múzeum, Debreceniként se látom értelmét annak, hogy ide telepítsék, nekünk nem lesz tőle jobb, az országnak viszont biztosan rosszabb lesz, de mérhetetlen mennyiségű pénzt el lehet rá költeni és ez itt a lényeg. Ami a lényeg lenne, az hogy valóban élhető várost fejlesszenek, és ne csak a zsebeket tömjék ki, ettől pedig egyre távolodunk.
VéBé
Nagy ívű, ambiciózus tervek… Kétségtelen, hogy vannak eredmények is, de közben azért ne feledkezzünk meg a valóságról sem. Nézzük például a közlekedést: a Vágóhíd utcai felüljáró olyan állapotban van, hogy súlykorlátozás bevezetésére volt szükség, és hamarosan ugyanez vár a Faraktár utcai felüljáróra is, egy ideje már dróthálót kellett az oldalára felszerelni, nehogy az emberek fejére potyogjon a vakolat és egyéb törmelék. Összességében is elmondható, hogy a város keleti felében a reggeli és a délutáni csúcsforgalomban elég nehéz a közlekedés, ezt a városrészt egyértelműen hátrányosan érintette a belvárosi egyirányúsítás. Ami a Természettudományi Múzeumot illeti, elképzelni sem tudok neki rosszabb helyet, mint amiről már hallani lehet, hogy az Oláh Gábor utcai régi Loki Stadion területén lenne. Most már ne építsenek több grandiózus épületet a Nagyerdőre! Bátorkodom javasolni a Kassai úti Campust (bár félig-meddig még az is a Nagyerdő), ott elég sok üres terület van, és a közösségi közlekedés szempontjából is sokkal előnyösebb. Arról nem is beszélve, hogy az egyetem profiljába abszolút beleillene egy ilyen intézmény.
Sir Ralph
Nagyon hihető ez egy olyan városvezetéstől, amelyiknek évek óta megvan a pénze a Kishegyesi út felújítására, februárra kellett volna átadni, de még hozzá sem kezdett... Sőt, mivel ennyit késlekednek, már nem a Derék utcáig fedezi az aszfaltozást az összeg, csak a vasúti átkelőig. Még pár hónap, és csak a Pósa utcáig lesz elég - már ha hozzákezdenek.
SimonD
Mesedélután.
Debreceni Polgár
3-as, 4-es villamos, Intermodális, Moto GP pálya, Színházak, Körgyűrű ráadásul kettős, Természettudományi múzeum, bérlakások a Tócó völgybe... HMMMMM.
Debreceni Polgár
Remélem ez a koronavírus nem jön vissza, mert a karantén olyan, számomra eddig elképzelhetetlen téveszméket és jövőlátást adott egyes embereknek amire gondolni sem mertem. Még a cikket végigolvasni is fájt, mert nem tudtam eldönteni, hogy én őrültem meg, vagy olyan kánaánban van résem, amiről álmodni sem mertem. Csak kár, hogy ennek a nagy kánaánnak a 90%-a nettó baromság.