Térkép: így közlekedhetünk majd a Debreceni Főpályaudvar környékén
Szerző: Médiacentrum Debrecen | info@dehir.hu Közzétéve: 2017.11.09. 14:14 | Frissítve: 2017.11.09. 15:11
Debrecen - Nagyon sok minden megváltozik, egészen másképpen fog kinézni a vasútállomás és a Petőfi tér környéke, mint napjainkban, ha elkészül a Főpályaudvar.
Jelentős változás lesz a 4-es számú főút Petőfi téri szakaszának térszín alatti átvezetése, mely a Vörösmarty utcától a Vígkedvű Mihály utca jelenlegi csatlakozásánál tervezett dupla körforgalomig tart majd 8 méter mélyen és körülbelül 400 méter hosszan. A dupla, rotációs elven működő két körforgalom a Homokkerti felüljáró két oldalán helyezkedik majd el.
A lesüllyesztett szakaszon 2x2 sávon közlekedhetnek a személy- és tehergép járművek, míg lesz egy jobbra kanyarodó sáv az autóbuszoknak a főpályaudvar alatt kialakított új helyi és helyközi autóbusz pályaudvarhoz. A nyugati körforgalomból érhető majd el a főpályaudvari parkolóház, valamint szintén ehhez a körforgalomhoz csatlakozik a buszpályaudvar keleti kijárata, míg a pályaudvar másik kijárata a 4-es főút lesüllyesztett szakaszába csatlakozik majd.
A közlekedéstervezők feladatul kapták, hogy olyan csomópontot alakítsanak ki, amely alkalmas minden közlekedési irány kiszolgálására.
A dupla körforgalommal ellátott külön szintű csomópont egyik legnagyobb előnye, hogy általa minden forgalmi irány elérhető lesz, így a jelenleg nem biztosított Sumen utca–Wesselényi utca irány is.
További előnye a körforgalmi kialakításnak, hogy attól függően, hol lépett be az autós, sávváltás nélkül abba az irányban fogja kivezetni a körforgalom, amerre tovább szeretne közlekedni.
Új forgalmi rend lesz
A nyugati oldali körforgalomból az autósok kihajthatnak tehát a Wesselényi és a Sumen utca felé, valamint feljuthatnak a Homokkerti felüljáróra is. Akik a Wesselényi utca felé folytatják útjukat, egy újabb körforgalommal találkoznak a keleti oldalon, ahonnan mehetnek egyenesen tovább, vissza is fordulhatnak, vagy akár – a Sumen utcán keresztül – a belváros felé is kanyarodhatnak. A Homokkerti felüljáróról szintén le lehet hajtani a Wesselényi utcára, mindkét irányba – tehát Nyíregyháza és az Erzsébet utca felé egyaránt. Az új forgalmi rend az első időszakban bizonyára okoz fejtörést az autósoknak, de megéri megszokni.
Számítások szerint ugyanis csak a 4-es főút átlagos napi forgalma a jelenlegi 22 ezerről 2020-ra 27 és fél ezerre, 2035-re pedig 37 ezerre nő.
Ha ehhez hozzászámoljuk még a 47-es főút forgalmát is, akkor kiderül, hogy 2020-ra 25 százalékkal, 2035-re pedig 70 százalékkal nő ennek a városrésznek a közlekedési terhelése. Ezt a jelenlegi forgalmi rendben már nem lehet kezelni. Az átépítés után nemcsak a kapacitása nő meg a csomópontnak, de a Petőfi téren és a főpályaudvar előtt egy élhető, parkokkal, szökőkúttal tarkított zöld terület is kialakul.
Csak a villamos közlekedhet
Ha elindulunk a főtér felől az új főpályaudvar irányába, azt tapasztaljuk majd, hogy lassan az egész Piac utca forgalomkorlátozott sétálóövezetté alakul át. A változás a Piac utca–Vásáry István utca kereszteződésénél kezdődik. Onnan két irányba lehet majd autóval közlekedni: vagy balra a Holló János utca, vagy jobbra a Vásáry István utca felé, amelynek a forgalmi iránya megfordul (csak a Piac utca felől lehet majd behajtani). Egyenesen megszűnik az út; csak a villamos közlekedhet a Barna utcáig. A Barna utcából hajthatnak ki újra a Petőfi térre az autósok, hogy egy szervizúton eljussanak a főpályaudvarig. Ezzel a változtatással gyakorlatilag parkká alakul át az egész Petőfi tér, játszótérrel, padokkal és szökőkutakkal.
Sétálóövezet és park
A park kialakítása lehetőséget biztosíthat arra, például, hogy táblákkal jelöljék meg korabeli műemlékek (ispotály, zsinagóga) helyét. A cél olyan kulturált, látványos park kialakítása, ahol kellemes körülmények között tudnak pihenni a városlakók és a városba érkezők.
A park túloldalán, a Petőfi téri társasházak és az ott található üzletek előtti útszakasz egyirányúvá válik, melyek mentén – azért, hogy minél több teret adjanak a zöldnek – egyoldali párhuzamos parkolókat alakítanak ki.
Az itt lakók majd az Iparkamara utcán át (a Varga és a Tímár utcán keresztül) tudnak kijutni gépkocsival a Sumen utca irányába. (A másik oldalról pedig a Varga utca végétől tudnak bejönni.) Ez egy csökkentett forgalmú, elsősorban a gyalogosok és a kerékpárosok számára kialakított terület lesz, melynél ugyanakkor az ingatlanok megközelítését, és az üzletek feltöltésének lehetőségét is biztosítják.
Gyalogosok és biciklisek
A Petőfi térnél figyelembe vették a tervezők azt is, hogy a gyalogosok általában toronyiránt közlekednek. Aki például kijön a Barna utcáról, és az Iparkamara felé szeretne eljutni, az nem fog elmenni a Holló János utca sarkáig, hogy majd onnan kanyarodjon vissza, hanem egyenesen, a legrövidebb úton megy át. Ezért eleve figyeltek arra a szakemberek, hogy a várható forgalmi igényeknek megfelelően alakítsák ki a tér struktúráját – a környezethez illő, tartós burkolatokkal, stabil, időtálló és az időjárásnak ellenálló kortenacél elemek beépítésével. A tervezők figyeltek a biciklisekre is.
A Sumen utcai kerékpárutat továbbépítik a főpályaudvar parkolóházáig. Innentől a Petőfi tér és az állomás előtti terület egyaránt kerékpáros zóna lesz, a parkolóházban pedig kerékpártárolókat alakítanak ki.
A 47-es út felől a lehajtóágon megy majd le a kerékpárút, ott kiválik és visszafordul a híd alá, s úgy éri el szintén a parkolóház területét.
Korlátozások
Debrecen belvárosának emblematikus épülete lesz a főpályaudvar. A beruházó állami cég, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. tervei szerint – a kivitelezői pályázat elhúzódása miatt – az építkezés érdemben 2018 tavaszán indulhat el.
A kivitelezés során – az Erzsébet utcai aluljáró kialakítása miatt – előreláthatólag másfél évre le kell zárni a 4-es főút érintett szakaszát.
Debrecen önkormányzata már előre felkészült a korlátozás okozta nehézségekre, hiszen az Erzsébet utcán naponta 22 ezer jármű halad át.
Az átmenő teherforgalom számára a legjobb lehetőség, ha be sem jönnek a városba: az Erzsébet utca lezárásának idejére elkészül az M35-ös autópálya újabb, déli szakasza, valamint a 481-es reptéri bekötőút, így azok, akik a 4-es főútról a 47-es felé tartanak (vagy fordítva), ezt használhatják majd. A személyi forgalom számára a sztráda mellett használható a Gázvezeték utca is, amelyet korszerűsítenek, buszöblöket és jelzőlámpával biztosított gyalogátkelőket építenek.
A helyközi és a helyi buszjáratokat is érinti a korlátozás, sőt ideiglenesen a DKV Petőfi téri végállomását is megszüntetik. Egyes járatok a Segner téri irányítóhelyre kerülnek át, valamint külső végállomásokat létesítenek a Széna téren, illetve az Intertanker Zrt. telephelyén. Bizonyos, kisebb utasforgalmat bonyolító járatok esetében a Petőfi téren alakítanak ki visszafordulási lehetőséget. A villamos esetében a Vásáry utcai megálló szolgál majd ideiglenes végállomásként. Ameddig nem lesz elérhető a Petőfi tér és a Salétrom utca, addig külső helyszíneken (Nagyerdő, Doberdó utca) tárolják a kocsikat.
A cikk először az Új Főnix Terv újság legfrissebb számában jelent meg, elkészítésében Mocsári Attila közlekedéstervező mérnök, Bodnár Balázs, az önkormányzat városépítési főosztályának programkoordinátora, valamint a DKV részéről Máté Norbert forgalmi előadó volt segítségünkre.
Grafika: Médiacentrum Debrecen / Kovács Kálmán
Cím | dátum |
---|---|
Minden debreceni háztartásba eljut az Új Főnix Terv fejlesztéseit bemutató újság | 2017.11.09 |
HOZZÁSZÓLÁSOK (7)
subtotal
Azt észrevette valaki, hogy a Homokkerti felüljáróról lekanyarodó dupla sáv közül a belső teljesen felesleges? Ha marad a direkt lehajtó a Keletterv felé, akkor csak a pályaudvar felé történő visszafordítóra van szükség, a másik sáv, ami a Kelettervnél lévő körforgalomba csatlakozik, felesleges.
Pritsche
Moha: 35 éve itt élsz és nem tudod, hogy a Nagyállomás környékén vasárnap is fizetni kell a parkolásért? :D Szerintem ezen a sematikus ábrán nem jelenik meg minden így a gyalogos közlekedés sem (és sejtésem szerint a rengeteg jelzőlámpa), meg ugye már most tudjuk, hogy nem tartható a 21 milliárd, tehát biztos lesz rá megoldás! :) Értem, hogy aggódunk a románok miatt :P , de egy román kamionos, ha nincs erre dolga akkor nem fog itt menni, mert vagy elmegy a 42-esen, ha a 4-t választja vagy az M3 felé veszi az irányt és azt már eléri a Mikepércs Debrecen közti körforgalomnál. Aki meg fogja érezni a forgalomnövekedést (legalábbis amíg nem adják át az M35 folytatását) az Derecske lesz és Mikepércs. Miért? Mert a 4 helyett (véleményem szerint) többen fogják választani az M35-t.
Pritsche
Moha: 35 éve itt élsz és nem tudod, hogy a Nagyállomás környékén vasárnap is fizetni kell a parkolásért? :D Szerintem ezen a sematikus ábrán nem jelenik meg minden így a gyalogos közlekedés sem (és sejtésem szerint a rengeteg jelzőlámpa), meg ugye már most tudjuk, hogy nem tartható a 21 milliárd, tehát biztos lesz rá megoldás! :)
Nagypál Alexandra
Ugye nem gondolják komolyan, hogy gyalogosan csak a Keletterv felé lehet majd eljutni a Nagyállomásra?! Ki volt az az idióta, aki ezt kitalálta??? Vagy a város hídon túl élő lakói egyáltalán nem számítanak???
Moha
Továbbra sem értem, hogy a három lehetséges terv közül miért pont ezt, a legtöbb munkával járó és legdrágább változatot fogadták el?! A másik kettő nem vitte volna le az Erzsébet utcát a föld alá. Persze erről sem kérdezték meg a debreceniek véleményét, csak eldöntötték. Tehát: nem lehet majd sem közlekedni, sem parkolni a Petőfi téren, ergo aki ott lakik, vagy oda szeretne menni egy üzletbe, az megszívta. Nem lehet majd elérni normálisan sem a postát, sem az Ispotály utcát és a 24 emeletes lakói is megszívták. Felszíni parkoló ugye nem lesz, szóval ha teszem azt egy rokonért akarsz kimenni az állomásra vasárnap délután, akkor is a parkolóházban kell megállnod, óránként vagy 500 forintért. Köszönjük a pénzbehajtást. Miért van az, hogy mostanság minden átalakítás azzal jár, hogy felszíni parkolókat szűntetnek meg? A mostani, Erzsébet utca felőli felhajtót persze le kell szedni, hogy az összes kamion a körforgalomban tartsa majd fel a forgalmat. Már most mondom, NEM fognak kerülni, vagy max a Gázvezeték utca felé, ahol elvileg tilos volna menniük. Miért akarnak minden áron Budapestet csinálni a városból?! Affelé tartunk, hogy autóval nem lesz érdemes közlekedni, mert sem haladni, sem parkolni nem lehet, pont, mint Budapesten. Nyáron még megoldom, de télen nem akarok mindenhova biciklivel menni! Szeretem a várost, 35 éve itt élek, de ha élhetetlenné teszik, akkor muszáj leszek lelépni, de akkor már külföldre. "Debrecen belvárosának emblematikus épülete lesz a főpályaudvar" Egen... de véletlenül sem akarják lebontani a mostani ocsmány szocreál vackot és valami olyat építeni, mint amilyen a háború előtt volt, vagy valami modernet, mint Nyíregyházán. "A kivitelezés során – az Erzsébet utcai aluljáró kialakítása miatt – előreláthatólag NÉGY évre le kell zárni a 4-es főút érintett szakaszát." FIXED. Kizárt, hogy másfél év alatt kész legyen. A 2-es villamos projekt tanulsága alapján 4 évnél hamarabb biztos nem lesz kész. "az Erzsébet utca lezárásának idejére elkészül az M35-ös autópálya újabb, déli szakasza" De ha ugyanúgy fizetős lesz, mint a mostani utolsó szakasz, akkor megette a fene az egészet. A román kamionok ugyanúgy át fognak dübörögni a városon.
Gyalog jelenleg a Sumen utcáról át lehet menni a hídon Mikepércs irányába, igaz, egy aluljárón is át kell menni, hogy a híd állomás felőli oldalán lévő járdára jussunk. A jövőben hogyan lesz megoldva a gyalogos közlekedés? A fenti térképen ez nem látszik egyáltalán. Ugye nem azt akarják mondani, hogy egészen az állomásig el kell majd gyalogolnia annak, aki át akar kelni a síneken??? Vagy jobb esetben egészen a Kelettervig a másik irányban?
Görgey István
T. Cím! Érdeklődnék a Vármegyeháza utcára hogy lehet majd bejutni és onnan ki.