Öreg János: hamar Debrecen ikonikus épületévé válhat a nemzetközi iskola
Szerző: Dehir.hu | info@dehir.hu Közzétéve: 2018.09.14. 08:20 | Frissítve: 2018.09.15. 17:15
Debrecen - Hogy állnak az előkészületek, milyen lesz az új iskola, illetve maga az oktatás? Többek között ezekről beszélt az intézmény vezetője.
Alig két hete rakták le a Debreceni Nemzetközi Iskola alapkövét és alig egy év múlva már oktatnak az intézményben. Így teljesen érthető, hogy a munka komoly ütemben zajlik az építkezésen és a háttérben is. Tudniillik tanári kart kell toborozni, oktatási programot összerakni és beiskolázni az érdeklődőket. Bőven van tehát tennivaló. Hogy állnak az előkészületek, milyen lesz az új iskola, illetve maga az oktatás? Többek között ezekről beszélt Öreg János, a Debreceni Nemzetközi Iskola igazgatója a Debrecen Televízió Köz-Ügy című műsorában.
Öreg János elmondta, „Debrecen abban a különleges helyzetben van, hogy most nem egy adott funkcióhoz tervezünk egy épületet, hanem kifejezetten egy oktatási programhoz hozzuk létre”.
- Ez a nemzetközi oktatási modell, amit mi akkreditálni fogunk 3-tól 18 éves korig, ennek a módszertanára és szükségleteire lettek létrehozva az iskola külső és belső terei. Egy modern, 21. századi épület, mely reményeink szerint hamar Debrecen ikonikus épületévé válhat.
– fejtette ki.
Az igazgató azt is elmondta, szerencsésnek érzik magukat a helyszínnel kapcsolatban, hiszen Pallagon, egy 50 ezer négyzetméteres területen építik fel az iskolát, közvetlenül a Natura 2000-es erdő szomszédságában. Hozzátette: a kör alakú elrendezésnek fontos szerepe van.
- A kör általában a nemzetközi oktatásban a globalitást, a glóbuszt jelképezi, úgyhogy jelen van ez nagyon sokféle projektben ma a világon. Külön örömünkre szolgált, hogy a pályázaton egy ilyen koncepció vihette el az első díjat és ezt valósítják meg. Ezzel a szemlélettel sugallni kívánjuk azt is, hogy ez nem egy viktoriánus iskola lesz, ahol van egy központi épület, egy nagy hatalmas bejárat, ahol a direktornak az irodája van, mindenki más pedig eköré rendeződik, hanem az egyenlőségnek, és egy kicsit – mint ölelő karok – a gondoskodás jele is.
Öreg János kiemelte, a külső és belső terek tervezésénél és a megvalósításnál a flexibilitás volt a kulcsszó, ugyanis az oktatási modell azon alapszik, hogy az oktatás, a tanulás vagy tanulási élmény színterei nem a négyszög alakú tantermek, hanem az egész iskola. Hozzátette: természetesen lesznek osztálytermek is, melyeknek két fala üvegből lesz. A bútorzatot is úgy tervezik, hogy bármikor alakítható legyen: akár egyéni tanulásra, kisebb csoportokra, vagy „U” alakban is berendezhessék, az igényeknek megfelelően. Emellett a folyosókat is úgy alakítják ki, hogy ne pusztán közlekedőtér legyen.
- Ezen kívül lesznek kültéri tantermeink, tankertjeink, ahová nem csak a természettudományos órákat lehet kivinni, hanem az irodalom- vagy a nyelvórát is. Sok cikkben lehet olvasni manapság, hogy egy megváltozott tér, egy kicsit szokatlan, vagy alkalmazkodó környezet mennyiben segít hozzá mind a koncentráció, motiváció és az egész tanulási élmény fellendítésében, megteremtésében – közölte.
Hozzáfűzte: ha kényelemre vágynak a diákok, nem csak az erdő szélén ülve találhatják meg. Ha nem akarnak a padban ülni, leülhetnek a padlószőnyegre, vagy akár egy babzsákra is, mindez pedig nem zavarja meg az órát, és lehet így még jobban oda is tudnak figyelni.
- Ezek az eszközök hozzájárulnak ahhoz, hogy mindenkinél testreszabott oktatást lehessen alkalmazni, hiszen különbözőek vagyunk. A diákok is különbözőek, és bár egymást segítve, a csoportszellem jegyében, de mégiscsak eltérő módon tanulunk.
Ha megtaláljuk a komfortot ebben a kialakítható térben, akkor együttműködni is jobban tudunk, és a saját fejlődésünk is sokkal hatékonyabb lehet
– hangsúlyozta az igazgató.
Ha pedig hatékonyabb a tanulás, a számonkéréseken is jobban teljesítenek a tanulók. Öreg János elmondta, a kisebbeknél kizárólag szöveges értékelés van, melynek célja a fejlesztés, a visszacsatolás arra vonatkozólag, hogyan tudnak előrébb lépni. Később már megjelenik a számjegyekben történő osztályozás is, hiszen a nemzetközi iskola befejezése ugyanúgy érettségivel zárul. Ugyanakkor nem csak a tanárok értékelnek, hanem a diákok is: saját munkájukat és egymás munkáját is. Az igazgató szerint ezek által fontos készségeket szereznek, egészséges önértékelésük lesz és a tanár, vagy az iskola oldaláról érkező értékeléseket nem félelemként élik majd meg, hanem segítő információként.
Óriási érdeklődés: már tavaly októberben elindult az előregisztráció
Az igazgató elmondta, rendkívül nagy az érdeklődés a nemzetközi iskola iránt, jelenleg pedig az első és a második tanévre toborozzák a diákokat.
- Az első évben két általános iskolai és két óvodai csoportot fogunk elindítani. A második évben már a teljes hatosztályos általános iskola és a középiskola első évfolyama is elindul. A 2020-as tanév egy expanzió lesz mindenképpen tanári kar és diáklétszám szempontjából is. A tanárok toborzása ütemterv szerint folyik, jelenleg az általános iskolai igazgató kiválasztásánál tartunk.
Öreg János arról is beszélt, miért érdemes már egészen az óvodától elkezdeni a képzést az iskolában. Az igazgató szerint az ilyen típusú oktatási intézményekben folyamatos lépcsők vannak, fokozatos fejlődés történik, nem pedig radikális változás. Hangsúlyozta:
bárhol be lehet csatlakozni ebbe a rendszerbe, nem kötelező már óvodától elkezdeni, viszont mindenképpen érdemes.
Tandíjköteles képzés
A nemzetközi iskolában egy gyermek oktatása az óvodától az érettségiig több mint 45 millió forintba kerül majd. Az intézmény honlapján szereplő tandíjköltségek – a képzési szinttől függően – évi 2,5 és 4,7 millió forint között mozognak.
- Ez az intézmény nem csak külsejében, hanem tartalmában is egy abszolút ekvivalens, párba állítható intézménye lesz lesz egy bécsi, egy frankfurti, vagy egy lausanne-i hasonló oktatási intézménynek. Ez a minőség pedig azt jelenti, hogy a tanári kart ilyen szinten kell toborozni – mondta Öreg János.
Hozzátette, az iskola legnagyobb költségét a nemzetközi tanárok fizetése teszi majd ki, emellett persze a létrehozás és a fenntartás is sok pénzbe kerül.
- Nemzetközi viszonylatban ezek az árak bőven az alsó kategóriához tartoznak, nem véletlenül van érdeklődés nemzetközi szinten is az iskolánk iránt. Hazai viszonylatban viszont, a hazai nemzetközi iskolák színvonalához abszolút mérhető, nem mi vagyunk a legdrágábbak.
A teljes beszélgetés itt tekinthető meg:
Kapcsolódó cikkek:
HOZZÁSZÓLÁSOK (0)