Melyek Debrecen legzajosabb területei?
Szerző: Dehir.hu | info@dehir.hu Közzétéve: 2012.07.13. 13:39 | Frissítve: 2012.07.14. 16:50
Debrecen - Közel százmillió forintból elkészült Debrecen zajtérképe, amit hamarosan feltesznek az internetre. Az eredmény az ingatlanok értékére is hatással lehet.
Noha június végére – egy uniós előírás szerint - minden 100 ezer lakosnál nagyobb városban el kellett volna készülnie a zajtérképnek, Magyarországon alig pár város rendelkezik ilyennel. Győré és Budapesté már kész van (a fővárosé itt meg is tekinthető), s most letették az asztalra Debrecenét is. A zajtérképet 2013-ban intézkedési tervekkel is ki kell egészíteni, hogy csökkenteni lehessen a legzajosabb területek terhelését.
Debrecen közúti, vasúti és légi közlekedésből, valamint az egységes környezethasználati engedélyköteles besorolású ipari üzemek működéséből eredő stratégiai zajtérképeit a „Debrecen Zajtérkép 2012” Konzorcium készítette el.
Külön-külön mérve a nappali és az éjszakai időszakokat. A projekt keretében elkészültek a zajterhelési térképek, a konfliktustérképek, amelyek a zaj okozta probléma súlyosságát mutatják be, valamint felmérték a zajterhelésnek kitett személyek számát.
A stratégiai zajtérképek az Európai Unió közösségi előírásaiban foglalt követelményeknek megfelelnek. Az elkészült stratégiai zajtérképekből, analízisekből megállapítható, hogy közúti zajterhelés tekintetében jellemzően, a fő forgalmú utak mentén, azokon a helyeken alakul ki különösen magas zajterhelés és ezáltal konfliktus, ahol a nagy forgalom mellé viszonylag szűk beépítési távolság párosul. Például különösen magas a zajterhelés a Pesti, a Nyíl és a Rakovszky Dániel utcákon.
Vasúti zajterhelés esetén a nagyobb forgalmú pályaszakaszok mentén jellemző a zajkonfliktus kialakulása, ott ahol a zajtól védendő létesítmények közel fekszenek a vasúti pályához. Debrecenben egy vasúti fővonalon bonyolódik le az összes forgalom meghatározó hányada, ezért a konfliktusos helyszínek a vasútvonal mentén számos helyen a Nagyállomás környezetében, valamint a ki- és bevezető vonalszakaszok mentén találhatóak a beépítéstől függően.
A légi közlekedés tekintetében elmondható, hogy a repülőtér légi forgalmából eredően - részben a beépítési
távolságoknak, részben a forgalom nagyságnak köszönhetően - nem alakulnak ki magas zajterheléssel érintett, konfliktusos területek.
Az ipari üzemek lakóterületektől való távoli elhelyezkedésének köszönhető nagy zajkibocsátásuk ellenére kismértékű zajkonfliktust okoznak.
A stratégiai zajtérkép egy interaktív, akadálymentes honlapon keresztül mindenki számára elérhető lesz, így a debreceniek közvetlen információhoz juthatnak környezetük zajállapotáról. A térképek alapján a szakemberek megállapítják, hogy a városban mi okoz beavatkozást igénylő terhelést, és intézkedési tervet dolgoznak ki ennek kezelésére. Az intézkedési tervnek figyelembe kell vennie Debrecen fejlesztési terveit, a városnak pedig egyéb tervek készítésénél a zajvédelem célkitűzéseit. A projekt eredményeképpen Debrecen városában hosszú távon csökkenhet a zajterhelés, a csendesebbé váló városi környezetben nőhet az ingatlanok forgalmi értéke, megvalósulhat a lakosság megfelelő tájékoztatása és növekedhet a környezettudatosság.
A zajtérkép a Környezet és Energia Operatív Program részeként valósult meg. A 99 és fél millió forintos beruházáshoz 95 százalékos támogatást nyert Debrecen.
Dehir - Elkészült Debrecen zajtérképe
HOZZÁSZÓLÁSOK (0)