Még a végén eltűnnek a nindzsák Debrecenből? – infografikával
Szerző: Dehir.hu | info@dehir.hu Közzétéve: 2016.04.02. 15:16 | Frissítve: 2016.04.03. 10:37
Debrecen – Ezek a nindzsák nem csak másra, hanem önmagukra is veszélyesek. Két keréken közlekednek, és kihalófélben vannak Debrecenben.
Ahogy már jó ideje, idén is megtartották a tavaszi lámpaszámlálást a Magyar Kerékpárosklub debreceni szervezetének önkéntesei, az eredményeket most publikálták egy infografikán. Ugyan az idei évben kisebb a minta, mint az előző kettőben volt (az önkéntesek 218 előttük elhaladó bringást regisztráltak), az eredmények kedvezően alakultak.
A kerékpárosok 70 százaléka teljesen szabályosan, elől és hátul kivilágítva közlekedett; 2011-ben még csak 38 százalék volt ez az arány, tavaly viszont kicsit jobb volt az eredmény, 71 és fél százalék. A biciklisek 7 százalékának csak elől, tíz százalékának pedig csak hátul volt világító lámpája. A lámpa nélkül biciklizők aránya – őket hívják nindzsáknak! – közel 13 százalék. Ez az eredmény tavalyhoz képest egy százalékos javulás, 2011-hez képest azonban már 24 százalékos előrelépés. Persze ez a szám még mindig magas, s szinte nincs olyan év, amikor nem halna meg valaki a lámpák hiánya miatt a megyében. Legutóbb januárban gázoltak halálra egy kivilágítatlan biciklist Hajdú-Biharban, a 42-es főúton közlekedő mikrobusz vezetője épp előzött, amikor a semmiből felbukkant a biciklis, és a sofőr túl későn vette észre.
Tavaly Hajdú-Bihar megyében 950 személyi sérüléssel járó baleset történt, ezek 14 százalékában, 133 esetben volt a kerékpáros a hibás. Ez egyébként 11 százalékos javulás az egy évvel korábbiakhoz képest. Debrecenben alig történt előrelépés, míg 2014-ben 60, addig 2015-ben 58 kerékpáros okozott balesetet, ez az összes baleset 14 százaléka. A baleseteknek ugyanakkor közel 30 százalékában volt részes biciklis, 61 esetben ők voltak a vétlenek.
A debreceni rendőrségnek arról nincs kimutatása, tavaly hány esetben bírságoltak meg olyan kerékpárost, aki nem volt megfelelően kivilágítva.
A kerékpáros balesetek megelőzése érdekében a közelmúltban a megyei rendőrség és az Országos Rendőr-főkapitányság is akciót indított. A Hajdú-Bihar Megyei Balesetmegelőzési Bizottság szerdai elnökségi ülésén a 2016-os évre elsődleges célul az olyan balesetek csökkentését tűzték ki, melyeknek kerékpárosok és gyalogosok az okozói vagy elszenvedői.
Szanyi Gergely, a Kerékpárosklub debreceni szervezetének az elnöke elmondta, szép cél, hogy az összes debreceni biciklis szabályosan kivilágított kerékpárral közlekedjen, de szerinte csak megközelíteni lehet, elérni nem. Példaképp említette az autósokat, akiket szigorúbban is ellenőriznek, feltűnőbbek is, mégis gyakran találkozni kivilágítatlan autóval, vagy olyannal, melyiknek csak az egyik lámpája ég.
Szanyi Gergely arra is felhívja a figyelmet, hogy nem csupán sötétedés után érdemes a kerékpárosoknak felkapcsolniuk a lámpát, hanem esős vagy párás időben is, hiszen ilyenkor az autók oldalüvegei esőcseppesek, párásak lehetnek, így a sofőrök nehezebben veszik észre a bringásokat. Esőkabátból sem érdemes sötétkéket vagy feketét választani, biztonságosabb egy piros vagy narancssárga.
A Kerékpárosklub debreceni elnökétől megtudtuk, a KRESZ ma már megengedi, hogy a biciklis ne a kerékpárján, hanem magán, a ruházatán viselje a lámpákat. Praktikus lehet egy fejlámpa vagy a hátizsákra felszerelt lámpa, így nem kell minden leszerelni a tolvajoktól féltett lámpákat minden egyes alkalommal, amikor magára hagyjuk a biciklit.
A lámpaválasztásnál azt tanácsolja Szanyi Gergely, hogy a gombelemmel működő lámpákat inkább hagyjuk a boltokban. A mikroceruza- vagy a ceruzaelemek tovább bírják, s könnyebben beszerezhetők, a kisboltok többségében is kaphatók, ha például menet közben vesszük észre, hogy az elem lemerülése miatt nem világít a lámpa.
HOZZÁSZÓLÁSOK (0)