Ki építi meg a Debreceni Főpályaudvart? Megjelent a tender – látványtervekkel
Szerző: Rituper Tamás | rituper.tamas@dehir.hu Közzétéve: 2016.12.28. 11:39 | Frissítve: 2016.12.29. 15:58
Debrecen – Kiírták a közbeszerzési eljárást a Debreceni Főpályaudvar kivitelezésére és a mérnöki, műszaki ellenőri munkákra is.
Az Európai Unió Hivatalos Lapjában megjelent a közbeszerzési felhívás a Debreceni Főpályaudvar kivitelezésére, és ugyancsak megjelent a tender a mérnöki és műszaki ellenőri feladatok ellátására. A mérnöktenderre 2017. február 3-áig, a kivitelezési felhívásra 2017. február 13-áig jelentkezhetnek a cégek. Ha eredményes lesz a két közbeszerzés, 2017 második negyedévében elkezdődhet a munka.
Mint ismert, 2011-ben kapott új lendületet az a régi elképzelés, hogy a Petőfi téren egy méretében és megjelenésében a városképbe illő, úgynevezett intermodális közlekedési központot építsenek, melyben helyet kapna a buszpályaudvar, a vasútállomás, valamint a helyi járatok végállomása.
A régió egyik legnagyobb és legfontosabb közlekedési beruházása
A Debreceni Polgármesteri Hivatal közleményben reagált a hírre. Mint írják, nagyon fontos mérföldkő a pályázatok megjelenése a beruházás folyamatában. A Főpályaudvar megvalósítása az előzetes tervek szerint halad.
„Örömmel állapíthatjuk meg, hogy jól halad a Magyarország Kormányával kötött megállapodások végrehajtása. A Debreceni Főpályaudvar az Új Főnix Terv és ezzel együtt az ország keleti régiójának egyik legnagyobb és legfontosabb közlekedési beruházása, amely része a Magyarország Kormányával 2015-ben kötött Modern Városok Programnak is. A főpályaudvar egyesíti a vasúti, helyi és helyközi busz-, valamint egyéb helyi közösségi közlekedési útvonalakat. A fejlesztés megkönnyíti és meggyorsítja a Debrecenbe érkező vagy Debrecenből induló utasok közlekedését” – áll a közleményben.
Minden egyben 12 ezer négyzetméteren
A főpályaudvar tervpályázatát az Archiko Kft. és a Lengyel Építész Műterem Kft. nyerte. A kiviteli terveket is ez a két cég készítette el. A beruházás 21 milliárd forint állami és uniós támogatással épül az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program, a Modern Városok Program, valamint az Új Főnix Terv keretében. A beruházó a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. lesz, ez a cég írta ki a most megjelent közbeszerzéseket. Az állami céggel korábban együttműködési megállapodást kötött Debrecen önkormányzata.
A tervezett főpályaudvar a vasútállomás jelenlegi épületének átépítésével, valamint a közlekedési és zöldterületek kialakításával körülbelül 150 ezer négyzetméteren épül meg. A fejlesztés célja, hogy modern, jól használható, a különböző közlekedési módok között közvetlen kapcsolatot teremtő központ jöjjön létre a Petőfi téren. Egy helyre kerül a helyi és a helyközi autóbusz-, a vasútállomás, a villamos-végállomás és a trolibuszok megállóhelye. Ez megkönnyíti és meggyorsítja a Debrecenbe érkező, illetve a Debrecenből induló utasok közlekedését.
Az autóval Debrecenbe érkezők is kényelmesen elhelyezhetik majd járműveiket abban a közel négyszáz férőhelyes, háromszintes parkolóházban, melyet szintén a beruházás részeként építenek meg. A földszinten taxiállomás, akadálymentes parkoló, gyorsparkoló, valamint 150 kerékpár elhelyezését biztosító, fedett tároló kap helyet.
A helyi és helyközi autóbusz-forgalom számára felszín alatti buszpályaudvar épül megállóhelyekkel 12 ezer négyzetméternyi területen, korszerű utastájékoztató rendszerrel. A felszínen négy villamos befogadására alkalmas állomást alakítanak ki. A főpályaudvar belső utasforgalmi területén jegypénztárak, információs központ, csomagmegőrzők, mosdók lesznek. Az autóbuszjáratok utasperonjai, valamint a vasúti peronokhoz vezető aluljáró közvetlenül csatlakoznak majd az utasforgalmi térhez. Az épületen belül az egyes tömegközlekedési egységek között mozgólépcsők könnyítik meg az átszállást.
Összesen 8700 négyzetméter alapterületen két új épületet létesítenek, melyekben irodák, az Észak-magyarországi Közlekedési Központ Zrt., a DKV Zrt. forgalomirányító központja, kereskedelmi és vendéglátóipari egységek kapnak helyet.
A föld alá viszik a 4-es főutat, modern városi parkká alakítják a Petőfi teret
A Petőfi tér már most Debrecen legforgalmasabb csomópontja, ahol jelenleg is naponta 1150 autóbusz fordul meg. A Főpályaudvar megépítésével és a helyközi buszpályaudvar áthelyezésével ez a szám napi kétezer fölé emelkedhet. Épp ezért döntöttek amellett, hogy a buszközlekedést és a 4-es főút Petőfi téri szakaszát – ezzel az autóforgalom jelentős részét – a föld alá viszik. Ez teremti meg annak a lehetőségét, hogy a Petőfi téren modern városi parkot alakítsanak ki, mely szerves része lesz a Piac utcai sétálóövezetnek.
A park a jelenleginél több zöldfelülettel, modern utcabútorokkal, szökőkúttal és vízi játszótérrel fogadja majd a Debrecenbe érkezőket és az oda kilátogató városlakókat.
A 4-es főút Petőfi téri szakaszát legalább egy évre le kell majd zárni, addig számos debreceni csomópontot alakítanak át, hogy növeljék azok áteresztő kapacitását.
A nyertes pályázónak 30 hónapja lesz a főpályaudvar kivitelezésére, így 2019 végére megépülhet a város 21. századi regionális közlekedési központja. Ha elkészül, a városvezetés tervei szerint a következő lépés a Főpályaudvar és a repülőtér összekötése lesz, hiszen a reptéri járatfejlesztések eredményeképp 2020 után akár egymillióra is nőhet az utasforgalom.
Dehir - Megjelent a tender a Főpályaudvar felépítésére
HOZZÁSZÓLÁSOK (0)