Így nézhet majd ki a Petőfi tér – előzetes látványtervek
Szerző: Dehir.hu | info@dehir.hu Közzétéve: 2011.12.21. 20:05 | Frissítve: 2011.12.21. 22:11
Debrecen – Buszpályaudvar, vasútállomás és a helyi járatok végállomása lenne egyben az intermodális központ, amit a Petőfi térre álmodtak meg.
Amint arról a Dehir.hu két írásban is beszámolt (1. rész, 2. rész), új lendületet kapott az a régi elképzelés, hogy a Petőfi téren egy méretében és megjelenésében városképbe illő, úgynevezett intermodális közlekedési központot építsenek, melyben helyet kapna a buszpályaudvar, a vasútállomás, valamint a helyi járatok végállomása.
A város egy uniós pályázat révén nettó 88 millió forintért részletes megvalósíthatósági tanulmányt készíttet az intermodális közlekedési központhoz és a kötöttpályás elővárosi közlekedési rendszer fejlesztéséhez kapcsolódóan. Ennek részeként látványtervek is készültek, melyeket a Dehir.hu-n láthatnak először. Ezek persze csak előzetes látványtervek, ha újabb pályázatot nyer a város, akkor a tervezőt majd közbeszerzési eljárásban kell kiválasztani. Merthogy pályázni kell. Először a további előkészítésekhez, a tervekhez szükséges forrásokra, majd legvégül a finanszírozásra.
Pajna Zoltán alpolgármester a Debrecen Televízió Esti Közelkép című műsorában elmondta, hogy már évek óta dolgoznak a projekten. A városnak ugyanis problémát jelent, hogy a távolsági buszpályaudvar túl messze van a Nagyállomástól, és már kinőtte magát. Nyugaton megszokott dolog, hogy egy helyen van a vasútállomás, a helyi és helyközi buszpályaudvar, a villamos, a troli, hogy minél kevesebb időt töltsenek az emberek az utazással. Mivel ez a fejlesztés a Petőfi térnél érintené a 2-es villamos tervét is, így meg kellett várni az intermodális közlekedési központ megvalósíthatósági tanulmányának eredményét.
- Most kiderült, hogy az ötlet megvalósítható, és az Európai Unió által is támogatható a program. Zöld utat kaptunk, hogy el lehessen kezdeni az előkészítési, tervezési munkálatokat. Az engedélyes tervek várhatóan a következő év végére készülhetnek el, és remélhetőleg 2014 és 2020 között be tudjuk adni nagyprojektként az uniós forrásokra – mondta el Pajna Zoltán.
A központ részeként a mínusz első-második szinten egy 40 állásos autóbusz-parkoló létesülne, ide lenne bevezetve a helyi és helyközi buszközlekedés, valamint épülne egy közel 600 férőhelyes parkoló is az utasok részére. Ehhez új utasforgalmi épület is kell, ami kiszolgálná a vasúttal és a villamossal közlekedőket is, hiszen a villamosvonalak egy része is – elővárosi vasútként – az állomás első néhány vágányára futna be. Az elővárosi vasút Debrecen központjával kötné össze Józsát, Hajdúböszörményt, valamint Hajdúszoboszlót is – magyarázta Pajna Zoltán.
A Petőfi teret egy híd kapcsolná össze a Nagyállomással, ahol a gyalogosok és kerékpárosok is tudnának közlekedni, de az új komplexumban lenne hely irodáknak és kereskedelmi létesítményeknek is. Az utóbbi egységekből befolyó bevételből később az épület üzemeltetését finanszíroznák.
Nyulasi András, az önkormányzat szakmai főtanácsadója korábban úgy nyilatkozott, a központ 22-25 milliárd forintból épülhetne meg. A szakember úgy számol, ha minden a lehető legjobban alakul, leghamarabb 2015 táján ejthetik meg az első kapavágást a Petőfi téren, s nagyjából 2-3 év alatt épülhetne meg a XXI. századi színvonalú utaskiszolgáló központ.
Dehir - Esti Közelkép 2011-12-21
HOZZÁSZÓLÁSOK (0)