Így járhat az a debreceni bringás, aki átteker a zebrán
Szerző: Dehir.hu | info@dehir.hu Közzétéve: 2015.09.23. 14:30 | Frissítve: 2015.09.24. 14:51
Debrecen – Mindenkinek be kell tartania a KRESZ szabályait: eljárás indul a kerékpáros ellen, akit a zebrán elsodort egy gépjármű.
Kerékpáros és gépjármű találkozott a zebrán kedden este, 19 óra körül Debrecenben, az István út és a Kishegyesi út kereszteződésében.
Információink szerint két fiatal (egy fiú és egy lány) szeretett volna átkelni a gyalogátkelőn a Tesco irányába – kerékpáron ülve. Az István út felől jobbról érkező, a Kishegyesi útra kanyarodó gépjármű elsodorta a lányt. A sofőr azonnal megállt, kiszállt és megkérdezte, rendben van-e a lány, hívjon-e mentőt, de miután meggyőződött róla, hogy személyi sérülés nem történt, elhajtott. Nem sokkal később újra ezen a környéken járt a gépjárművezető, és látta, hogy ott áll több rendőrautó a Kishegyesi úton. (Úgy tudjuk, valaki értesítette a rendőrséget a gyalogátkelőhelyen történt balesetről.) A gépjárművezető lefékezett, a rendőröknek is elmondta, mi történt, amit a két fiatal is megerősített. A rendőrségi információ szerint a bűncselekmény kizárható, nem történt segítségnyújtás elmulasztása. A fiatal lánnyal szemben a KRESZ 54.§ (4) bekezdésébe ütköző szabálysértés elkövetése miatt eljárás indul. A KRESZ ezen bekezdése azt írja elő, hogy a kerékpárosnak a kerékpárról le kell szállnia és azt tolva - a gyalogosok közlekedésére vonatkozó szabályok szerint - kell az úttesten áthaladnia.
Nem ez volt az egyetlen kerékpárost érintő baleset az elmúlt napokban Debrecenben. Múlt csütörtökön, szeptember 17-én a Bethlen és a Hatvan utca kereszteződésében ütöttek el egy kerékpárral közlekedő fiatal lányt. Egy taxis volt a gázoló, aki a Bethlen utcán haladt a Kossuth tér felé, és balra akart kanyarodni a Hatvan utcára, és mint elmondta, a „semmiből bukkant elő a biciklis”.
Másnap délelőtt, szeptember 18-án a Sámsoni út és a Pázsit utca kereszteződésében történt baleset, ahol személyautó ütközött érintőlegesen egy kerékpárúton haladó biciklissel. A kétkerekű vezetője elvesztette egyensúlyát, elesett, de csak könnyebben sérült meg.
Talán nem túlzás azt állítani, hogy viszonylag sok a kerékpárosokat érintő baleset Debrecenben is. Hogy mi ennek az oka, illetve mit lehetne tenni annak érdekében, hogy csökkenjen a balesetek száma, az időről időre a Dehiren is téma. A kerékpárosok, az autósok és a gyalogosok vitái örök konfliktusok – ez derül ki a hozzászólásokból.
Pedig néha csak a KRESZ-t kellene ismerni. Emellett azonban az is tény, hogy ha gépjármű és kerékpáros találkozik akár az úton, akár a gyalogátkelőhelyen, alapvetően a kerékpáros a sérülékenyebb.
Dobó Dénes rendőr főhadnagy, a Hajdú-Bihar Megyei Rendőr-főkapitányság mb. sajtószóvivője kérdésünkre elmondta, a közlekedés minden szereplőjének szabályosan kellene közlekednie. Inkább később érjünk haza, mint soha – jegyezte meg. Lényeges, hogy a kerékpárosok is tartsák be a KRESZ szabályait. Nem minden bicajos számára egyértelmű, hogy a zebránál le kell-e szállni a kerékpárról, illetve mikor lehet áttekerni. A szóvivő felhívta a figyelmet arra, hogy a városban több helyen vannak táblák a gyalogátkelőhelyeknél (például a Mester utca és a Böszörményi út találkozásánál), melyek jelzik, hogy hajtva tilos, tolva szabályos az áthaladás.
A rendőrség fontosnak tartja a megelőzést, munkatársaik rendszeresen tartanak előadásokat a debreceni oktatási intézményekben, ahol felhívják a gyerekek figyelmét a szabályos közlekedésre. A tapasztalatok azt mutatják, hogy a balesetmegelőzési oktatásokat követően megfontoltabbak. (Talán még az sem kizárt, hogy olykor szabályosabban közlekednek a szülőknél is, akik sokszor rutinból hajtanak.) A visszajelzések szerint a gyerekek komolyan veszik az elhangzottakat. Ám nem elhanyagolható a szülői példamutatás sem, mert ha a gyerek azt látja, hogy az apa és anya szabályosan biciklizik, az kihat az ő későbbi közlekedési moráljára is – ahogy természetesen ennek az ellenkezője is. De ott jártak a rendőrök a Kossuth téri kerékpáros reggelinél is, ahol prizmát, áthatósági mellényt osztottak – hiszen, mint a szóvivő hangsúlyozta: fontos, hogy a kerékpáros látható legyen. Nem véletlenül ajánlják a kerékpárosoknak, hogy a láthatósági mellényt használják lakott területen belül is.
Arra a kérdésre, szokták-e büntetni a szabálytalanul közlekedő kerékpárosokat, a szóvivő felidézte, hogy nyáron a Csapó utcán tartottak nagy baleset megelőzési akciót, ahol kimondottan a járdán kerékpározókra hívták fel a figyelmet. Elsősorban figyelmeztettek, de időnként büntettek is. Az akciók azóta is folytatódtak – nyilatkozta Dobó Dénes, és kiemelte, hogy a kertségek környékén is rendszeresen tartanak ellenőrzéseket. A szabálytalankodókra kirótt helyszíni bírság összege 5 ezer forinttól indul.
Felvetésünkre, hogy nemcsak azzal nincs tisztában minden kerékpáros, hogyan lehet szabályosan közlekedni a zebrán, hanem sokan az egyirányú utcákba is behajtanak a forgalommal szemben, a szóvivő elmondta: ebben az esetben ugyanazok a KRESZ-szabályok érvényesek a kerékpárosokra, mint a gépjárművekre. A kerékpáros sem hajthat be az egyirányú utcába a forgalommal szemben, csak ott, ahol külön kiegészítő tábla jelöli ezt. Debrecenben azonban ez a lehetőség nem jellemző. Tavalyi cikkünkben írtuk: tévesen terjedt el az a nézet, hogy a biciklisek a forgalommal szemben is behajthatnak az egyirányú utcákba, holott ez csak ott szabad, ahol ezt kiegészítő tábla jelzi. Debrecenben és Hajdú-Biharban ugyan egyetlen ilyen tábla sincs, mégis sok kerékpáros befordul az egyirányú utcákba a forgalommal szemben. Ugyancsak gyakori probléma, hogy a biciklisek a járdákon tekernek. Holott a KRESZ világosan szabályoz: a járdán tiltja a biciklizést, kivéve, ha az úttest erre alkalmatlan.
HOZZÁSZÓLÁSOK (0)