Forma-1-es lassulás
Szerző: Vida Gyula | vida.gyula@dtv.hu Közzétéve: 2010.06.25. 15:54 | Frissítve: 2010.06.25. 15:54
Már messziről látszik, és felére csökkenti a féktávot. Ma mutatták be azt a különleges burkolatot, amit nemrég a Csapó és a Pacsirta utca kereszteződésében építettek ki. Autóversenyzők tesztelték a piros aszfaltot. A másfél millió beruházást teljes egészében a kivitelező finanszírozta. Az önkormányzat, ha lesz rá pénze, több kereszteződésben is kiépítettné a rendszert.
Fékezés 60 kilométer per órás sebességről nullára, a hagyományos aszfalton… És ugyanez a különleges felszínen. Nagyjából harmadával rövidebb a féktáv. De a technológia nedves útburkolaton még hatékonyabb. Ha vizes az aszfalt, az autós képtelen megállni a zebra előtt. Az apró, hegyes kavicsokkal borított, érdes felszín azonban felére csökkenti a féktávot.
- Nedves úton iszonyatosan nagy a különbség, ráadásul úgy, hogy gyorsabban is mentünk, úgyhogy ez egy elég hatékony módszer – vélekedett Baumgartner Zsolt volt Forma-1-es pilóta.
A volt Forma-1-es pilóta, Baumgartner Zsolt és a többszörös magyar bajnok rally versenyző Turi Tamás tesztelte a különleges burkolatot. A technológiától azt várják, hogy csökkentse a gázolásos balesetek számát, amiből több mint egy tucat volt az elmúlt két évben a Csapó és a Pacsirta utcák kereszteződésében.
- Az elmúlt két évben itt 13 olyan baleset volt, amelyben sérülés történt. Itt a bemutatón is látszott, hogy elég nagy hatékonysággal működik ez a csúszásgátló rendszer – magyarázta Bacsó Attila, a HBM-i Rendőr-főkapitányság közlekedésrendészeti osztályvezetője.
A rendőrség és az önkormányzat közös felmérése szerint hasonlóan veszélyes gyalogátkelőhely van a Senyei-Oláh István és a Csapó utca kereszteződésében és a Méliusz téren is.
- Van még ezen és a Csapó és a Pacsirta sarkon kívül olyan helyünk, ahova mindenképpen szeretnénk ezt a rendszert kivitelezni. Reményeink szerint ebben, vagy akár a következő évben lesz lehetőségünk, illetve forrásunk arra, hogy ezt több helyen is megvalósíthassuk – mondta el Gábor Zsombor városüzemeltetési osztályvezető.
A különleges burkolat négyzetméterenként nagyjából 10 ezer forintba kerül. A Csapó és a Pacsirta utca kereszteződésében a kivitelező állta a másfél millió forintos költséget.
HOZZÁSZÓLÁSOK (0)