Fogyasztóvédelem – mit tegyünk, ha az akciós termék mégsem akciós?
Szerző: Dehir.hu | info@dehir.hu Közzétéve: 2012.06.13. 09:11 | Frissítve: 2012.06.14. 08:06
Debrecen – A fogyasztóvédelmi hatóság egész évben ellenőrzi az üzleteket, és büntet is, ha kell. De mit tehet a fogyasztó, ha úgy érzi, átverték?
Mit tehet a vevő, ha egy kiló málnáért több mint 4 ezer forintot kérnek az üzletben – hangzott el a kérdés a Debrecen Televízió Esti közelkép című műsorában. Az adás vendége Barcsa Lajos, a megyei kormányhivatal fogyasztóvédelmi igazgatóságának igazgatója volt, aki elárulta, hogy az élelmiszeripari termékek esetében nincs hatósági ár, ami azt jelenti, hogy a kereskedő annyiért árulja az adott terméket, amennyiért szeretné.
Mint magyarázta, vannak bizonyos szolgáltatások, amelyeknél a jogalkotók úgy gondolták, hogy hatósági árat kell bevezetni – ilyen például a víz, villany, gáz –, de az élelmiszerek esetében a fogyasztó szelektál. Amennyiben drágának találja az adott terméket, akkor nem abban az üzletben vásárolja meg, hanem egy másikban.
Az árfeltüntetés kapcsán egész évben ellenőriz a fogyasztóvédelmi hatóság. Március közepétől december végig 250 ellenőrzést végeznek, melyből 132 vizsgálatot már be is fejeztek.
- Az eddigi ellenőrzések során 102 esetben találtunk problémát, ez 77 százalékos – viszonylag magas – kifogásolási arány, viszont a jogsértések nem voltak súlyos jellegűek – tájékoztatott Barcsa Lajos.
Az ellenőrzéseknél a fogyasztók vagyoni érdekeinek védelme a cél, a fogyasztóvédők megpróbálják kiszűrni a megtévesztő tájékoztatásokat. Például egy akciós áron meghirdetett terméknél a felügyelők azt ellenőrzik, hogy az adott üzletben valóban az akciós áron kínálják-e az akciós árut. Az árvizsgálatnál azt is figyelik, hogy az eladási árat, illetve az egységárat megfelelő módon tünteti-e fel a forgalmazó. Egyértelműen, könnyen azonosítható módon, forintban, írásban kell jelölni az árat, ami tartalmazza az áfát és az egyéb kötelező terheket is.
- Ha akciósként jelölt terméket vásárolunk, viszont nem akciósként ütik be, akkor mindenféleképpen reklamáljunk a kasszánál, ragaszkodjunk az akciós árhoz. Mostanában már kedvezőek a tapasztalataink, az üzletek nem várják meg, hogy a fogyasztó a fogyasztóvédelmi hatósághoz forduljon, hanem az akciós áron odaadják a fogyasztónak. Ha az üzlet ennek a kérésnek nem tesz eleget, akkor érdemes egy fényképet készíteni, illetve a Vásárlók könyvébe bejegyezni az esetet, így a későbbiekben a bejelentés alapján vagy hivatalból a fogyasztóvédelmi hatóság meg tudja azt vizsgálni – javasolja Barcsa Lajos.
Figyelni kell még az úgynevezett csalogató reklámokra. A fogyasztóvédők sok esetben tapasztalják, hogy egy áruház rendkívül akciós áron hirdet meg egy terméket egy hétre, és már az első, második nap nem lehet kapni – természetesen az ilyen eseteket is kivizsgálják.
A teljes beszélgetést ide kattintva nézhetik meg.
HOZZÁSZÓLÁSOK (0)