Erre ébredt Debrecen: hó borította a várost – fotókkal, videóval
Szerző: Dehir.hu | info@dehir.hu Közzétéve: 2021.01.13. 09:00 | Frissítve: 2021.01.13. 15:11
Debrecen – Meglepte az időjárás a cívisvárosiakat, reggelre ugyanis minden fehérben pompázott. A rendőrség közleményt adott ki, hogy mire figyeljünk havas időben, mit tegyünk, ha jönnek a mínuszok.
Többen seperték az autójukat szerda reggel Debrecenben, hogy megszabadítsák a ráhullott 4-5 centiméteres hótól. Jártak a motorok, hogy melegítsék a belső teret, míg a tulajok fázósan igyekeztek minél hamarabb végezni, hogy időben beérhessenek a munkába.
A napok óta tartó hideg már egyszer fehérbe borította a várost, ekkor zúzmara képződött, s ez hasonlóan a hótakaróhoz, szép látványt nyújtott. Ám most végre elérkezett az igazi tél, a gyerekek nagy örömére leesett az idei első, igazi hó.
A városba menekültek a hideg elől a kis énekesmadarak is. Cinegék repkedtek fáról fára, hogy élelmet keressenek maguknak. Arról, hogy hogyan érdemes etetni a madarakat itt olvashatnak.
Az Országos Meteorológiai Szolgálat tájékoztatása szerint a nap folyamán helyenként kialakulhat hózápor, északkeleten hózivatar is. Péntekig többször is eshet majd a hó, s szélcsendes tájakon akár -12 fok is lehet.
A téli útviszonyok között más vezetési technikával lehet biztonságosan közlekedni az autóval. Csapadékos, havas, latyakos, letaposott havas és jeges útfelületek mind csúszósabbak az esős, vagy száraz útfelületekhez képest. A csúszósságuk szintje eltérő, nehezebb kiszámítani, hogy a vezető milyen tapadásra számoljon. Nehezítheti a helyzetet, hogy nem láthatóak sem az útburkolati jelek, illetve, hogy mit takar az útra rakódott hó-, jég- latyak. Mindenképp előnyt jelent a téli autózásra jól felkészített jármű. Fontos, hogy megfelelő gumikkal rendelkezzen, jók legyenek a fékek és a futómű.
Fogadják meg a Hajdú-Bihar Megyei Rendőr-főkapitányság tíz fontos tanácsát:
- Takarítsuk le az autót. A szélvédőknek letisztítottnak kell lenni (kívül-belül), és az üvegtisztítás mellett minimum a kocsi tetejéről, és a motorháztetőről le kell söpörni a havat. A menetszél a szélvédőre fújhatja a hó szemcséket, másrészt a tetőről fékezéskor-gyorsításkor lecsúszhat a hó, elborítva vagy az első, vagy a hátsó szélvédőt, harmadrészt a le nem takarított autóról szálló hó a többi vezetőt is zavarhatja.
- Elindulás után, ha nem zavarunk senkit, próbáljuk ki óvatosan mennyire tapad a gumi, ezt fékezéssel tehetjük meg, így lesz fogalmunk róla, hogy az adott útfelületen milyen féktávval számoljunk.
- A megfelelő téli rutin eléréséig (másokat nem zavarva) a második tanács javasolt, azaz a fékpróba más-más állapotú útra érve újfent megtehető!
- Az elindulás, gyorsítás közben megtapasztalhatjuk mennyire tudunk gyorsítani. Ha semennyire, mert beragadt az autó, akkor úgynevezett hintáztatással, és a kormány egyidejű finom mozgatásával próbáljunk meg elindulni.
- Csúszós úton bár az elindulás is gyakorta művészet, de a megállás és kanyarodás még inkább az. Könnyen lehet a téli utakon lefagyás, jégcsík, ezek megvezetik a kerekeket, így nem teljesen letisztított téli úton kerülni kell az előzést és elővigyázatosan, lassítva kell elvégezni a kikerülést. Felüljárókon, szeles dombhátakon átvezető útszakaszokon képződhet úgynevezett „fekete jég”. Ez lényegében útra fagyott pára, színjég. Ilyen útszakaszokhoz közelítve vegyünk vissza a tempón.
- Ha baj van, és az autó megcsúszik, semmiképp sem a satufék a megoldás. Az erős fékezéssel a tapadás teljes elvesztését kockáztatja a sofőr. Helyzettől adódóan a cél a kocsi stabilizálása, amely ismételt ellenkormányzással, enyhe gázadással-gázelvétellel, finomabb fékezéssel oldható meg.
- Érdemesebb nagyobb követési távolságot tartani, hogy legyen időnk reagálni a kialakuló helyzetre, akár arra, hogy fékezve blokkol a kerék. Használjuk a motorféket, üresben lehetőleg ne guruljunk, motorfékkel lassítva kisebb az esély a kerék blokkolására.
- Friss hóesés esetén használjuk inkább azokat az útszakaszokat, amiket már letakarítottak, vagy síkosság-mentesítettek. Amíg nem történik meg a síkosság-mentesítés, kerüljük a meredek mellékutcák használatát.
- Letisztított útvonalról nem tisztított alsóbbrendű útra való forduláskor a szokásosnál jobban lassítsuk le az autót, mert várhatóan ott csúszósabb útfelület található. Fontos, hogy időben jelezzük kanyarodási szándékunkat, hogy a mögöttünk haladó forgalom tisztában legyen ezzel.
- Kerüljük a rossz, másokat zavaró vezetői magatartásokat. Használjuk az irányjelzőt, fölöslegesen ne használjuk a ködlámpákat.