Debreceni Főpályaudvar: mégsem kerül a föld alá a buszpályaudvar
Szerző: Rituper Tamás | rituper.tamas@dehir.hu Közzétéve: 2020.10.16. 14:52 | Frissítve: 2020.10.16. 15:05
Debrecen - Az önkormányzat az államtól érkező forrásokból ad majd pénzt az új megvalósíthatósági tanulmány elkészítésére.
Mint ismert, 2018 telén már le is zárult a közbeszerzés a Debreceni Főpályaudvar megépítésére (a debreceni Hunép adta a legkedvezőbb, 35 milliárdos ajánlatot), de aztán mégsem kezdődött el az építkezés. A beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. nem kötötte meg a szerződést a Főpályaudvar megépítésére a Hunéppel.
Az egyik korábbi látványterv
A Debreceni Polgármesteri Hivatal akkor azt közölte, felül kell vizsgálni a terveket. „Az ipari-gazdasági fejlesztések (pár hónappal korábban jelentették be a BMW érkezését – a szerk.) miatt jelentős növekedés várható a közösségi közlekedés személyszállítási és áruszállítási ágazatában, amely igényekkel a jelenlegi Főpályaudvar terve nem kalkulál, annál is inkább, mert 2014-ben az akkori, új városvezetés a várható költségek nagyságrendjére tekintettel elrendelte a Főpályaudvar terveinek felülvizsgálatát és ennek köszönhetően az épület területe jelentősen csökkent” - írták akkor.
A Főpályaudvar nem került le a napirendről, sőt, az az idén nyáron bemutatott Debrecen 2030 program egyik legfontosabb fejlesztése.
Papp László polgármester most azt javasolja a városi közgyűlésnek, hogy a D2030-as állami forrásokból adjanak bruttó 35 és fél millió forintot a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt-nek az új megvalósíthatósági tanulmány és költség-haszon elemzés elkészítésére. Ha ezt megszavazzák a képviselők, a NIF Zrt. már idén el tudja kezdeni a munkát.
A polgármester előterjesztéséből az is kiderül, mit változtatnának az eredeti elképzeléseken. Ezek a következők, idézzük:
1.) a Homokkerti felüljáró K-NY oldalán az eredetileg tervezett 2 db körforgalom megvalósítása elhagyható, megépítésük nem indokolt.
2.) Villamos vágány hálózat átépítés: javasolt a jelenlegi hurok végállomás megtartása, az új 4 vágányos fej végállomás építése nem indokolt.
3.) Buszpályaudvar:
a buszpályaudvar és a 4. sz. főút felszín alatti elhelyezése nagymértékben növeli a projekt megvalósítási költségét, mivel jelentős költséget képvisel a nagy felületen történő víztelenítés és a nagy mennyiségű résfal és alaplemez. Mindezekre való tekintettel javasolt a buszpályaudvar felszínen történő elhelyezése.
4.) Épületek: az építendő új épületek és a meglévő felvételi épület építészeti áttervezése, valamint a nagy felületű üvegszerkezetek (szerelt-homlokzati alu nyílászárók, üvegtető, üvegkorlát) elhagyása jelentős mértékben csökkentheti a kivitelezési költségeket, az épületek funkcionalitásának megtartása mellett. A projekt magasépítési engedélye 2018. november 6- án lejárt. Az épületek energetikai jellemzőinek meghatározásáról szóló 7/2006. (V. 24.) TNM rendelet módosításának eredményeként a jelenlegi tervek szerint az épületek nem felelnek meg a rendelet előírásainak, így nem kaphatnak magasépítési engedélyt, amely maga után vonja az újratervezés szükségességét.
5.) Trafó kiváltás: a Debrecen vasútállomás „A” épülete elbontásra került volna, de ez csak akkor lehetséges, ha előtte a transzformátor, kapcsolókert, oszlopok és vezetékek áthelyezésre kerülnek. Amennyiben az intermodális csomópont projekt későbbiekben kerül megvalósításra, mint vasút program, akkor javasolt ezen elem vasút programba történő áthelyezése.
HOZZÁSZÓLÁSOK (17)
Debreceni Polgár
Jahh és ha már a Segner tér és a Külső-Vásártér is kigyün ide, akkor oda nem térkövet kérünk ám, hanem szép zöldterületet, kicsi parkot, fákat, padokat, füvet, szökőkutat. Értem én, hogy zöld város meg a többi, de ez csak duma.. Látni is szeretném.. Szép zöldben..
Debreceni Polgár
Nekem már alapból az tetszik, hogy belekerült a D2030-ba. Ez nagy szó. Ebből is látszik, hogy a városvezetés a mi érdekünket nézni, értünk vannak és dolgoznak. Mi megértjük, hogy lassan 14 évbe fog kerülni a megépülése, hiszen a jó dolgokra várni kell és várni érdemes, mert egy olyan intergalagtikusan modális FőNagyPályaudvarÁllomást fogunk kapni, amitől elgurul a gyógyszerünk. Megértjük, hogy a sok éhes szájat etetni kell. Megértjük, hogy nem lehet mindent megvalósítani és örülünk annak, hogy ez is végre elkészül. LÓFA*****T! Idióta dilettáns banda, akik csak a maguk előrejutását és megtömését nézik. Még, hogy az új városvezetés rendelte el a tervek felülvizsgálatát? Orbán kedves nagyvezír leszólt, hogy gyerekek ez így nem kóser. Még eme nagy kormányportál is megírta. Megint kapunk egy sz*****rt ami semmire sem lesz jó, csak a haverok meggazdagítására. Az utasokat semmibe fogják venni. Össze lesznek zsúfolva mint a heringek. Nem viszik le a föld alá, mert be vannak sz****va, hogy olyan fel nem robbant bombákat találnának, amitől fél Debrecent evakuálni kellene. Jól mondta a fürdőkomplexusos plakát, ebben a városban mindenkinek lesz valami komplexusa... Nekem közlekedési komplexusom lett. Kérem vissza a régi rendet. Egyirányúsítás mehet a p*****a, nem vált be, haszontalan és csak rontott a helyzeten. BimmBumm: A Nagyerdőt meg békén lehet hagyni, oda már nem kell semmi rombolás, csináltak már épp eleget.
Hudacsek Zoltán
Az elképzelés kivitelezése valóban szükséges és időszerű. A terület hiánya a korlátja a megoldásnak. Lenne terület, az állomás túloldalán a teher rendezőpályaudvar kihasználatlan. Valójában a Nagyállomásnak csak a személyvonatok és az átmenő vágányokra van szüksége. A teher-rendező pályaudvart akár máshova is lehetne helyezni. Óriási terület szabadulna fel. Csakhogy a jelenlegi állomás mindenképpen útban van. De jó lenne egy olyat építeni, ami nem 60 évre szól, mint a jelenlegi.
Kóbor János
Tisztelt Városvezetés! Nem kell ide tanulmány meg mindenféle pénzszórás, nekünk debrecenieknek már az is elég lenne, ha a Nagyállomást szépen felújítanák, kicsit a Petőci teret csinosítanák és kész! Ez az intermodális valmi már akkor halott ötlett vol, amikor ez kipattant...biztos jó PR-os ötlet, de azért mindent nem eszünk meg! Más országban olyan hasznosan tudják ezeket megoldani és nem csak nyugatra...nekünk meg ez marad még jó pár évig mert hatástanulmány, tervezés, ajánlatkérés, közbeszerzés, túl drága, kiírjuk újra, valaki megtámadja, hopp már 2030at írunk, lejárt a terv érvényessége, kezdjük előről, a következő választásra beígérjük, hogy megcsináljuk...na de nem kell elkapkodni, hisz úgyis mi győzünk, másra úgy sem szavaznak... ok tény, hogy ilyen Varga félék nem kellenek, de ha kicsit jobban átgondolná valaki ezt a projektet és nem csak egy nyűg lenne azzal több ezer debreceni és hajdú-bihari ember életét könnyítenék és még kicsi boldogság is beköltözne a szívünkbe, hogy NA ERRŐL VAN SZÓ, KÉSZ LETT! Addig viszont marad ez a szégyenfolt...
liceum
Nekem különben ez a Főpályaudvar "testidegen", ugyanis számomra akkor is Nagyállomás (így nagy N-nel!) marad, mivel Debrecenben minden vagy kicsi (Kisállomás, Kiserdő stb, vagy nagy: Nagytemplom, Nagyerdő stb.). Ez így olyan stílusosan debreceni.
SimonD
Mese, mese, meskete...
Senor
Intermodális. Vajon mit is akarhattak ezzel a szóval kifejezni? Alapértelemben kizárólag szárazföldi közlekedést szolgáltatna. Ha azért szerették volna lesüllyeszteni a buszpályaudvart, hogy ne csak földfelszíni legyen ezen a ponton a közlekedés, ebben az értelemben is ez a szó kuka. Akkor sem lesz racionális az elnevezés, ha a vasúti-közúti közlekedést vegyíti. A távolsági közlekedés szempontjából is csak kétféle formáció találkozik. Viszont, ha bármely pontot megtámogatná a légi közlekedéssel, akkor máris értelmet nyerne az elnevezés. És mi van akkor, ha beleálmodunk még egy fasza, civaqua programos vízi közlekedést is? A tréfát félretéve, amint a cikkből is kitűnik ezt a latinozást már elvetették. “Főpályaudvar” az új szóhasználat!
Bayer András
Líceum én is igy látom. A buszpályaudvart a kezdetektől nem értem,miért akarták levinni,kivitelezhetetlennek is tartom,márcsak az elfoglalt terület miatt is.Ezért irtam,hogy ennek úgy és akkor kellett volna megvalósulni,ahogy eltervezték.Csakhogy az nem a 35 milliárdos HUNÉP tender volt,az első költségvetés szerint 23 milliárd forint volt az összköltség.Csak aztán jött Papp és a sok új éhes száj.Ki lehet következtetni,ha a Csokonai Színház 9 milliárd forintból újul meg ez mennyibe fog kerülni.De muszáj megcsinálni,mert a legcsövesebb része a városnak és pont a belváros közepén.
liceum
" Ami viszont tényleg nem indokolt, az a buszpályaudvar bezsúfolása egy már amúgy is túlzsúfolt közlekedési csomópontba" - ezzel teljes mértékben egyetértek, ezért nem kell a busz-pályaudvart a föld alá vinni, viszont a 4-es utat előbb-utóbb (és akkor már inkább előbb) a föld alá kell kényszeríteni, mert képtelen nagyobb forgalom lebonyolítására! Debrecen hirtelen nagyon "kinőtte" magát, képtelenség közlekedni a városban, mert szinte minden út csúcsra van járatva! Kéne egy átfogó koncepció, mert ez a forgalom nem csökkenni, hanem számottevően nőni fog még! Ezek a felemlített "elhagyom ezt, elhagyom azt" egy Főpályaudvar esetén elfogadhatatlan; akinek nincs pénze ne építsen; silányságból van már épp elég a városban! Egy pályaudvar nem lehet "lekopasztott" bóvli; egy repülőtér, egy pályaudvar (buszpályaudvar) az első valódi benyomás egy városról; az ne legyen a sz@revés szimbóluma!
subtotal
Nem indokolt, ez újmagyarul a felesleges nagyzolást jelzi. Ami viszont tényleg nem indokolt, az a buszpályaudvar bezsúfolása egy már amúgy is túlzsúfolt közlekedési csomópontba, de semmiképpen sem lenne szabad az összes járatot oda csoportosítani. Persze a beruházás a cél itt is, nem pedig eszköz.
zsugababus
No akkor elvtársak vissza kellene állítani a normális forgalmat 2030 ig . Az össze egyirányúsítást megszüntetni szivatást befejezni .
Bayer András
Az Intermodális Központnak akkor és úgy kellett volna megvalósulnia,ahogy az eredetileg eltervezték. Nagyjából 2016 körül konkretizálódott a dolog és 2019-es átadást vizionáltak. Az,hogy ez a projekt nem valósult meg egyértelműen azt mutatja,hogy Papp Lászlónak közel sincs akkora érdekérvényesítő és debattőr képessége,mint Kósának. Egy friss polgármester volt egy teljesen úgy adminisztrációval a háta mögött,a sok bénázás és az új zsebek megtömködésére való kisérlet vezetett oda,hogy még mindig itt tartunk,hogy tervezgetni kell,hogyan is nézzen ki.
BimmBumm
Vagy lehet, hogy a vasútállomásnak is el kellene költöznie. Esetleg az autópálya, 354-es, 35-ös és 33-as utak között határolt területre a Nyulas mellé nyugatról. Ugye most is ott megy már egy vasúti pálya. A doberdói villamos hurkot pedig át lehetne építeni, hogy az egész Nyulast megkerülje. Mellé meg mehetne a buszállomás is, ott lenne hely is. A vasúti tömegközlekedés fő mozgatója szerintem a diákok és a nyugdíjasok. A felsőoktatási intézmények nagy része Debrecennek az északi részén van. A középiskolák már jobban szét vannak szórva. A nyugdíjasok pedig inkább a gyógykezelés miatt utaznak a Klinikára, amely szintén azon a részen található. Akárcsak a turistákat érdeklő Nagyerdő, Állatkert. Ott lehetne parkolókat is kialakítani az autóknak. A mostani nagyállomási és csapókerti vonal helyett pedig a 354-es mellett mehetne a fővonal. A most az egész városon keresztülmenő vonal pedig csak személyvonati jellegű lehetne.(vagy az is inkább villamos :) ) Így nem kellene az egész városon keresztülmenni, Gyorsabb lehetne a vonat. Persze a helyi tömegközlekedésnek akkor ezt ki kellene tudnia szolgálni, de arra is lenne ott hely. A jelenlegi hely túlzsúfolt, az utasok jó részének nem azon a részen van az úticélja. Teherállomásként persze megmaradhat, csak a személyforgalom miatt lenne érdemes áttenni máshova a Nagyállomást.
Senor
Vajon hányszor fogja még elmondani a dzsípiesz, hogy “Újratervezés!”?
Varga Imre
Számítottam arra, hogy projekt olcsóbbá tétele érdekében megpróbálnak lefaragni a beruházási programból. A felsoroltakat én ésszerű döntésnek tartom. Amikor először láttam a tervet, én is furcsálltam, hogy az akkor nemrég megépített villamos-végállomás teljesen elbontásra került volna. Értelmetlenségnek tartottam már akkor is. Örülök, hogy marad, hiszen jól funkcionál és ez a nagy hurok a debreceni villamosközlekedés tradícióihoz tartozik. Az az érzésem, hogy ezt az "A" jelű épületet valószínűleg el kell bontani, mert a helye kell a buszpályaudvarnak. A felszínen tartott buszállomás gondolatát én csak üdvözölni tudom. Nemrég néztem meg a kaposvári intermodális központ képeit. Szerintem egy valami hasonló megoldás Debrecen számára is bőven elég lenne. Ott is az állomásépület egyik oldalán van a buszállomás. És van még mellette egy gyalogos felüljáró híd is a vágányok felett. Arra viszont szeretném kérni a tervezőket és a beruházókat, no és természetesen a városvezetést, hogy az utasok kényelmét szolgáló megoldásokon lehetőség szerinte ne nagyon spóroljanak. Tehát legyen jól tisztántartható és világos a pályaudvar felújítandó épülete, és a vágányokat (vagy legalább azok többségét) mozgólépcsőkön lehessen megközelíteni. Tapasztalatból tudom milyen nehéz bőrönddel cipekedni.
Tamás
Szerintem hagyják el a buszpályaudvart is mert az még költséghatékonyabb és így már most kész is van az új főpályaudvar, persze a tervekre még tapsoljunk el pár 100 milliót, ez a mostani 35 még nem tétel. A bmw meg folyamatosan érkezni fog még vagy 10 éven keresztül, aztán kiderül, hogy bocs mégse, de ha érkezik akkor se gondolom, hogy az akkora változást hozna a debreceniek életében, mint ahogy azt propagálják.
Tétova
Az ókori egyiptomiak màr megépítették volna, legfeljebb sírkamrával együtt.