Az ott lakók kérésére ötszáz parkolóhely lesz fizetős Debrecenben
Szerző: Dehir.hu | info@dehir.hu Közzétéve: 2017.11.23. 11:55 | Frissítve: 2017.11.23. 16:08
Debrecen – Kilenc utcát vonnak be januártól a fizetős övezetbe. Az önkormányzat ezzel is ösztönözni akarja az autósokat a mélygarázsok használatára.
Drágulhat a parkolás díja és több helyen kell majd fizetniük az autósoknak. A debreceni önkormányzat képviselőtestülete egyebek mellett a parkolási díjakról és a parkolóövezetekről is tárgyalt csütörtöki ülésén.
Az előterjesztés szerint a kiemelt várakozási övezetben a várakozási díj a jelenlegi 440 Ft/óra helyett 480 Ft/óra lenne. Bekerülne a kiemelt díjfizetési övezetbe az Ady Endre út, valamint a Pallagi út II. János Pál pápa tér és a Nagyerdei körút közötti szakasza.
Nem csak ennek a szakasznak a fizetőssé alakításáról tárgyalt a közgyűlés, több olyan utca fizetős övezetbe sorolását vitatták meg, ahol eddig ingyen lehetett parkolni. A javaslat szerint jövő év januárjától az I. számú díjfizetési övezetbe kerülne az Ajtó utca (33 parkolóhely), a Cegléd utca (34 parkolóhely), a Haláp utca (37 parkolóhely), a Kazinczy utca (18 parkolóhely), a Kígyó utca (50 parkolóhely), a Szombathi István utca (93 parkolóhely), a Teleki utca (120 parkolóhely), a Vígkedvű Mihály utca Haláp utca és Szent Anna utca közötti szakasza (90 parkolóhely), valamint Zöldfa utca (25 parkolóhely) is.
Papp László polgármester az előterjesztéssel kapcsolatban fontosnak tartotta kiemelni, hogy a fizetős övezetbe csak olyan utcákat vonjanak be, ahol erre kifejezetten lakossági kérés volt.
A környéken élők ugyanis sok esetben nem tudnak megállni, mert nincsenek szabad helyek. Ők kedvezményes bérlettel parkolhatnának majd az övezetekben.
Czellér László, a környezetvédelmi és városfejlesztési bizottság elnöke hozzátette, a testület megtárgyalta és támogatta az előterjesztést, mivel szerinte az a mélygarázsok használatára ösztönöz, de véleményük szerint szükség lenne a fizetési módok kiterjesztésére a mélygarázsokban.
Nyikos István, a DV Parking Kft. ügyvezetője kérdésre válaszolva azt mondta, Debrecenben jelentősen megnőtt a gépkocsik száma, naponta 10 700 jármű érkezik a városba, ezek az autósok nem a periférián állnak meg, emiatt a kiemelt övezetben csak nagyon nehezen lehet parkolóhelyet találni. Úgy véli, a tarifának forgalomszabályozó szerepe is van: ahol magasabbak a díjak, ott igyekeznek minél gyorsabban elhagyni a parkolót a sofőrök. Nyikos István hozzátette, idén a Kölcsey Központ mélygarázsában két új automatát helyeztek el, jövőre folytatják ezt a munkát. Megjegyezte, a mobilparkolás egyre nagyobb népszerűségnek örvend, már 50 százalék fölé emelkedett Debrecenben a rendszert használók aránya. A DV Parking Kft. ügyvezetője közölte, a fizetési lehetőségek bővítéséhez tizenegy új automatát kellene beszerezni, ám ennek költsége több mint 50 millió forint lenne. Szerinte a fokozatosság elvét kell betartani ezen a területen.
Papp László polgármester hangsúlyozta, a belvárosi mélygarázsok tarifája nem változik, a lakossági parkolóbérletek árát tavaly 50 százalékkal csökkentették, mert több utcát vontak be a fizetős övezetbe.
Arra szeretnék ösztönözni a debrecenieket, hogy ne parkoljanak a felszínen, hanem menjenek le a mélygarázsokba.
- A helyzet akkor kezelhető, ha P+R parkolókat alakítanak ki Debrecenben. A repülőtér északi oldalán levő innovációs területen egy 1,5 hektáros területet ki lehetne jelölni erre a célre, 400-500 parkolóval. Az északi városrészen ilyen területek nem állnak rendelkezésre. Az ilyen megoldás csak akkor működik, ha sűrű buszjáratot lehet rászervezni. A déli városrészben mindenképpen szükséges lenne ilyen parkoló kialakítása – mondta a polgármester.
Madarasi István, az MSZP városi elnöke is sürgetné a P+R parkolók kialakítását, és különböző fizetési módok kidolgozását a mélygarázsokban. Javaslata szerint több kisebb parkolót kellene kialakítani, mert például a Vágóhíd utca környékén egyre többen dolgoznak és egyre többen állnak meg ott autóval.
Papp László polgárrmester válaszában úgy reagált, a Vágóhíd utca környékén sokkal többen dolgoznak, mint 10-15 éve. Megváltoztak a közlekedési viszonyok, ezért el kell gondolkodni azon, hogy a parkolási problémát a befektetőnek kell-e megoldania.
Varga Zoltán, a Demokratikus Koalíció képviselője szerint a díjemeléssel nem lehet elérni a kívánt cserélődést, nem fognak többen parkolni a mélygarázsokban. Mint mondta, tájékoztató táblákat kellene elhelyezni, amelyekről minden autós pontosan megtudhatja, hogy lehet eljutni a parkolóházakba. Azt javasolja, hogy ne emeljenek díjat, ezzel együtt a szombati fizetős parkolást egy adónemnek nevezte.
Papp László polgármester közölte, a táblákkal kapcsolatban már ő is jelzett a DV Parkingnak, mert szerinte is szükséges, hogy olyan táblákat helyezzenek ki, akár elektronikus felülettel, amelyek a telítettséget is jelzik.
A polgármester az Ady Endre út, valamint a Pallagi út II. János Pál pápa tér és a Nagyerdei körút közötti szakaszával kapcsolatban közölte, az állatkertbe látogatók szempontjából nem előnyös az út átsorolása. Szerinte, a DV Parkinggal kellene megállapodást kötnie az állatkertnek a parkolásról, annak díját pedig beépítenék a jegyárba. Így nem lennének rákényszerítve a látogatók arra, hogy folyamatosan az órát nézzék. A polgármester azt javasolta, hogy a szóban forgó szakasz kerüljön ki az előterjesztésből.
Varga Zoltán módosító javaslatát a képviselők elutasították. Az előterjesztést - az Ady Endre és a Pallagi útra vonatkozó rész nélkül - 28 igen, 2 nem szavazattal, 2 tartózkodás mellett elfogadta a testület.
HOZZÁSZÓLÁSOK (2)
Moha
Ki az a félnótás ökör, aki elhiszi, hogy a lakók kérték, hogy fizetős legyen a parkolójuk?! Annyira senki nem lehet hülye, hogy fizetni akarjon olyan "szolgáltatásért", ami most ingyenes. Sokszor, mikor hazamegyek én is nehezen találok parkolót, de inkább várok pár percet, hogy le tudjak állni. Asztalt borogatnék, ha fizetőssé tennék. Egyébként meg csodálkoznak, hogy tele van minden parkoló, mikor minden egyes belvárosi átalakítással parkolókat szüntetnek meg. A mélygarázst meg kenjék a hajukra. Hol van szerintük mélygarázs a Wesselényi lakótelep vagy a Cegléd utca környékén? Különben is, a mélygarázs vasárnap is fizetős, míg a felszíni parkolás nem. Azt az előterjesztést, hogy ne emeljék a már amúgy is méregdrága díjat persze el kellett utasítani. Rablóbanda! Nem a fizetési lehetőségeket kellene átgondolni, hanem egyrészt csökkenteni az árakat (óránként 300 forint élhető volna, a 480 irdatlanul magas), valamint meg kellene szüntetni azt a hülyeséget, hogy pótdíj van az elektronikus parkolásra. Igenis az legyen drágább, ha valaki apróval fizet!
Debreceni Polgár
"...Arra szeretnék ösztönözni a debrecenieket, hogy ne parkoljanak a felszínen, hanem menjenek le a mélygarázsokba....". A balf..szság netovábbja. Azt már elfelejtették hozzátenni, hogy csóró személygépkocsi tulajdonos vegyen még egy helyi bérletet annak érdekében, hogy a mélygarázs és a lakása között ingázzon. Vagyis mélygarázs díj + bérlet + adók + tankolás + gépkocsi fenntartás... Nem is vettem észre a fizetésemen, hogy 1,5-szeresére növekedett. A P+R parkoló jó megoldás lehetne, ha cserébe a tömegközlekedés ingyenes lenne az azt igénybe vevők számára, de ez már csipkejózsika meséje.. Kifejezetten az ott lakók kérték, hogy legyen fizetős - nem is csodálkozom rajta, mert mindenki azt keresi, hogy hol tud ingyen parkolni - csak kérdés, hogy ennek ellenére mennyire fog megoldódni a parkolási problémája? (Hazaér, minden parkoló foglalt, vagy mert bérletes, vagy mert parkolójegyet vett, ő pedig nem tud megállni annak ellenére, hogy bérlete van...)