Áruház eladók nélkül? A robotok már Debrecenben is a spájzban vannak – videóval
Szerző: Dehir.hu | info@dehir.hu Közzétéve: 2023.02.22. 08:40 | Frissítve: 2023.02.22. 08:45
Debrecen - Az innovatív megoldásoknak a DKV is részese. Mátyus Lászlóval, a DKV Zrt. innovációs és szolgáltatásfejlesztési igazgatójával beszélgettünk.
Automatizálás és robotika – napjaink meghatározó kulcsfogalmai. Míg korábban jellemzően gyárakban, ipari üzemekben bukkantak fel az okos gépek, ma már a hétköznapi életben is egyre inkább számolni kell velük. Hogy mennyire így van, arra jó példa az egyik debreceni gyógyszertár, ahol már robot készíti össze a páciens piruláit, vagy az a cukrászda, ahol robotpincér viszi asztalhoz a kávét.
Ona bemutatása Debrecenben (Fotó: Kandert Szabolcs)
Az innovatív megoldásoknak a DKV is részese. Egy nemzetközi projekt keretében ugyanis utcai csomagszállító robotot tesztelnek. Az alkalmazási lehetőségekről, az ipartól a háztartásokig – ezekről beszélt a téma egyik szakértője, Mátyus László, a DKV Zrt. innovációs és szolgáltatásfejlesztési igazgatója a Debrecen Televízió Esti Közelkép című műsorában.
Mátyus László elmondta, elsőként valóban az iparban mutatkoztak be ezek az eszközök, de ha belegondolunk, évtizedekkel korábban is voltak már olyan konyhai eszközök, amelyek nagyban megkönnyítették a hétköznapi életünket. Hozzátette,
az iparban leginkább a logisztika és a szállítás területén mutatkoznak be ezek az eszközök, de a háztartásokban is megszokottak már a robotporszívók vagy a robotfűnyírók is.
Mátyus László külföldi tapasztalatairól szólva elárulta: bő húsz évvel ezelőtt az Egyesült Államokban teljesen személyzet nélküli áruházban is járt, de néhány évvel ezelőtt egy skandináv országban betért hasonlóan működő cukrászdába is.
- Bankkártyával lehetett kinyitni a bejárati ajtót, ami csak azonosított. Érintőképernyőn kellett kiválasztani a terméket, és a robot például kikanalazta a fagylaltot, teljesen önkiszolgáló módon, emberi közbeavatkozás nélkül – tette hozzá.
Hol tart Magyarország ezen az úton?
Az igazgató rámutatott: ezek a fejlesztések eljutnak hozzánk is, de többnyire néhány év késéssel.
- Ezért örülök annak is, hogy a szervezetünkön belül, nemzetközi konzorciumokkal együtt tudunk dolgozni és mi ebben a fejlődésben gyakorlatilag a nulladik lépésnél be tudunk kapcsolódni
– emelte ki.
Hozzátette: ilyen lehetőség volt, amikor az Ona csomagszállító eszközt tesztelhették novemberben Debrecenben. Mátyus László elmondta, a prototípus tesztelése során kiderült például, hogy a GPS, a jelmeghatározó antenna és a forgalomfigyelő kamera közelsége zavarta egymást, vagy rájöttek arra is, hogy a járműre felszerelt nagyobb felbontású kijelzők a tervezetthez képest a sokszorosát fogyasztották – ezáltal pedig csökkent a hatótáv és az üzemóra is.
- Ilyen értelemben az Ona 1.0 megszolgált, mert ezeket a tapasztalatokat gyűjtötte össze és időközben elkészült a jármű 2.0-s változata, ami látszólag nagyon hasonló, de például már az első és hátsó tengelye is kormányzott, hogy akár helyben is meg tudjon fordulni
– tette hozzá.
Hogyan épülhetne ez be a Debrecen Smart City projektbe?
Mátyus László rámutatott: ebben az esetben minimális környezeti beavatkozásra volt szükség. Néhány markert helyeztek ki, ami az átlagos járókelőnek nem mutatott semmit, Ona azonban tudta, pontosan melyik oszlopra helyezték fel, ezáltal pedig pontosan tudta lokalizálni a saját pozícióját. Hozzátette, ez a kezdeti fejlesztési szakaszban nagy segítség, de a későbbiekben, ha már nem egy adott tesztterületre korlátozva használhatják, nem lesz szükség ezekre a markerekre.
Az igazgató arról is beszélt, hogy meglehetősen komplex feladat az okos eszközök tanítása, ugyanis ami az embernek teljesen egyértelmű, az az eszközök esetében hosszú mérnöki és fejlesztési órák eredményeként valósul meg. Példaként említette, hogy a személygépjárműveknél már vannak különböző vezetéstámogató segédrendszerek, de míg az ember tudja, hogy az autópályán szálló nejlonzacskó nem okozhat gondot, „egy kameraképnek megítélni, hogy annak a súlya és károkozása milyen mértékű, komplex kérdéskörré tud válni”.
- Ugyanúgy Ona esetében, kinn a sétálóutcán a gyalogosok a szélrózsa minden irányába meg tudnak indulni, tetszőleges sebességgel tud felbukkanni adott esetben egy kétkeréken közlekedő lakos, ezekre mind ugyanúgy fel kell tudnia készülni. Nemcsak szemből, hanem adott esetben a háta mögül vagy oldalirányból is – emelte ki.
A teljes beszélgetés az alábbi videóban tekinthető meg: