A BMW világhírű magyar mérnökét tüntette ki a Debreceni Egyetem
Szerző: Dehir.hu | info@dehir.hu Közzétéve: 2018.09.09. 11:00 | Frissítve: 2018.09.09. 22:22
Debrecen – A Debreceni Egyetem tanévnyitó ünnepségén címzetes egyetemi tanári címet adományoztak Anisits Ferenc „dízelpápának”. A szakember neve fogalom az autógyártásban, szakvéleményére ma is sokan kíváncsiak.
Anisits Ferenc mintegy két évtizeden keresztül vezette a BMW dízelmotorfejlesztő kutatóközpontját. Kétszer nyerte el az úgynevezett „motor-Oscar díjat”1999-ben és 2000-ben.
Anisits Ferenc (fotó: Miskolczi János)
Nevéhez fűződik dízelmotor-sorozatok bevezetése - csapatával három dízelmotor-generáció 15 motorját fejlesztette ki - több mint hétmillió járműben, az elektromos dízelszabályozás alkalmazása első sorozatban, az első közvetlen befecskendezéses V8-as személygépkocsi dízelmotor bevezetése, a körfolyamatszámítás mai napig világszerte használt egyenletei és több mint száz előadás, illetve publikáció a dízelmotorfejlesztés területén.
A konstruktőr világhírét négyhengeres, kétliteres dízelmotorja alapozta meg 1998-ban.
Akkor a BMW 320d modellje a nürburgringi 24 órás autóversenyen fölényesen legyőzte a benzines versenytársakat. A győztes autó 160 kilométerrel előzte meg a többieket. És ez még nem volt elég: az autót a benzinesekhez képest sokkal kevesebbszer kellett tankolni és mindennek a tetejébe 4 és fél másodperc alatt gyorsult 100-ra. A teljesítmény az addig lomhának tartott dízelmotort a vásárlók szemében elfogadottá, sőt vonzóvá tette, mégis megőrizte a BMW márka sportos imázsát.
Az önmagát mostanság már ironikus módon "kifutó modellként" jellemző szakember neve fogalom az autógyártásban, szakvéleményére ma is sokan kíváncsiak, a magyar mérnök nevét mérföldkőként jegyzik a BMW vállalat történetében.
HOZZÁSZÓLÁSOK (1)
Kass Gábor
Jaj hagyjuk már az álszenteskedést, évtizedekig letojták a Műszaki Kart, elkülönülve szenvedett az egyetemtől, az utóbbi évekbe volt csak felújítás-bővítés, mert ugye a bölcsészeket kellett nyomatni, most meg kitüntetünk.