2025-ben már a sorozatgyártás is elkezdődhet a debreceni gyárban, mely hatszáznál is több ember munkahelye lesz – videóval
Szerző: Dehir.hu | info@dehir.hu Közzétéve: 2022.07.01. 08:15 | Frissítve: 2022.07.01. 12:40
Debrecen - A dél-koreai EcoPro beruházásával kapcsolatban Barcsa Lajos elmondta: egyelőre adásvételi előszerződést írtak alá a céggel.
Óriás napelempark épül a repülőtér mellett, a Déli Gazdasági Övezet közvetlen szomszédságában. Az 52 hektáron elterülő 24 megawattos fotovoltaikus erőmű annyi energiát termel majd, ami 15 ezer háztartás éves fogyasztására elegendő. A napelemek közvetlenül villamos egyenáramot termelnek a napsugárzásból. Ezt az egyenáramot áramátalakító berendezések, inverterek segítségével hálózati árammá alakítják, így érve el a háztartások számára is hasznosítható formát.
A bejelentésről és egyéb aktuális gazdaságfejlesztési témáról is beszélt a Debrecen Televízió Közügy című műsorában Barcsa Lajos alpolgármester.
Barcsa Lajos elöljáróban hangsúlyozta, a napelempark ügye nem új keletű, hiszen évekkel ezelőtt az Innovációs és Technológiai Minisztériummal együtt kidolgoztak egy átfogó iparfejlesztési programot Debrecenre. Ennek egyik eleme volt, hogy próbáljanak meg zöld energiát előállítani. Az ipari szereplők egyébként egyre inkább gondolkodnak a kötelező előírásokon túl is „zöldítésben”, például az Észak-Nyugati Gazdasági Övezetben a BMW is bejelentette, hogy karbonsemleges gyárat kíván építeni. Ezért is a fontos, hogy a Déli Gazdasági Övezetben van egy jelentős napelempark.
- Az ország egyik legmeghatározóbb energetikai fejlesztéséről is beszélhetünk a Déli Gazdasági Övezet kapcsán – hangsúlyozta az alpolgármester –, hiszen a kormány 85 milliárd forintot garantál erre.
Az eddigi kapacitás elegendő volt, ám az EcoPro és a folyamatban lévő tárgyalások miatt jelentős mértékű bővítésre van szükség. Barcsa Lajos hozzátette: a betelepülő cégeknek előírni sem kell a napelemparkok létesítését, hiszen „amennyi napelemet csak le lehet tenni, le is tennék.”
A dél-koreai EcoPro beruházásával kapcsolatban Barcsa Lajos elmondta: a terület adásvétele és a vonatkozó infrastruktúra kapcsán megállapodást kellett kötni az önkormányzattal is. Így aztán az elmúlt hónapokban kemény tárgyalásokat folytattak ebben az ügyben.
- Már tudjuk a határidőket és azt is, hogy mikor kell átadni a területet a számukra – közölte az alpolgármester.
Ott már folynak a régészeti munkák, ám egyelőre adásvételi előszerződést írtak alá a céggel, azaz a tulajdonjog még nem került át az EcoProhoz. Barcsa Lajos hozzátette: jelentős mértékű villamos energiát első körben 2024 év vége felé tudnak számukra biztosítani, a második ütem pedig 2026 végére várható. A cég is ennek megfelelően tervezi majd elkezdeni a sorozatgyártást már 2025-ben. (A szükséges tesztüzemeket természetesen korábban el fogják indítani.)
Debrecen gazdasági fejlődésével kapcsolatban az alpolgármester elmondta: országos viszonylatban ma már ott tart a város, hogy szinte a budapestihez és győrihez hasonló átlagkeresetek vannak itt. „Amikor gazdaságfejlesztésről beszélünk, az a cél, hogy minél jobban éljenek a debreceniek” – hangsúlyozta Barcsa Lajos, s mint hozzátette: a cívisváros oktatási rendszere óriási lehetőség, az itt tanulókat a cégeknek meg kell tudni szólítani. Ám természetesen érkeznek majd munkavállalók Nyugat-Európából is, hiszen a gyárak beindításához kell a szakértelmük. De jöhetnek a régióból is, hiszen például egy órányi ingázás az autópályák kiépítése miatt sokkal nagyobb területet fed le, mint korábban.
- Azon is dolgozunk a Debrecen 2030 program keretében, hogy a kötöttpályás közlekedési lehetőségek fejlődjenek a környéken
– mutatott rá Barcsa Lajos, és példaként említette, hogy a BMW-gyár megközelíthetőségét a 106-os vasútvonal is segítheti. Azon is rajta vannak a MÁV és a minisztérium illetékeseivel, hogy olyan járatokat tudjanak majd indítani, amelyek a Nagyállomás és a gyár között gyors megoldást jelentenek majd. Ugyanez a lehetőség fennáll a Déli Gazdasági Övezet esetében a 108-as vasútvonal felhasználásával, Mikepércs irányába. Ide a repülőtér, sőt majd Nagyvárad is beköthető.
A kis- és középvállalkozásoknak szánt ipari parkkal kapcsolatosan az alpolgármester elmondta: nagy igény mutatkozik rá, hiszen az első iparterületek villámgyorsan elkeltek, már keresik is a Déli Gazdasági Övezetben a második ütem helyét. Ezeknek a cégeknek arra is van esélyük, hogy akár beszállítói legyenek a nagy multiknak - van már erre példa, a város ezt fórumok megszervezésével segíti.
Barcsa Lajos a buszgyárról elmondta: jelenleg a terület előkészítésénél tartanak, hogy a konkrét építkezés mielőbb elkezdődhessen. A BMW gyárral kapcsolatosan úgy fogalmazott: immár a cégen a sor, hogy a magasépítési beruházásain dolgozzon.
- Nekünk is van azért még ott munkánk, hamarosan a józsai autópálya-csomópont fog elkészülni – közölte az alpolgármester. - Itt többek között még hiányzik egy olyan út, ami a szóban forgó csomópont és a gyárat körülölelő út közötti összeköttetést fogja biztosítani. Már zajlik az ezekre vonatkozó közbeszerzési eljárás.
A teljes beszélgetés megtekinthető itt: