Vezessünk óvatosan: síkos, csúszós utak veszélyeztetik a közlekedőket
Szerző: MTI | info@dehir.hu Közzétéve: 2021.12.24. 08:30 | Frissítve: 2021.12.24. 08:31
Budapest - Az ónos eső miatt elsőfokú riasztásokra lehet számítani Hajdú-Biharban is.
Pest és Nógrád megye több járásában másodfokú riasztás van érvényben az ónos eső veszélye miatt. Emellett több járásban - köztük Budapesten - elsőfokú riasztás van érvényben.
Az Országos Meteorológiai Szolgálat péntek reggeli, az MTI-hez eljuttatott veszélyjelzése szerint további elsőfokú riasztásokra lehet számítani Borsod-Abaúj-Zemplén, Fejér, Hajdú-Bihar, Heves, Jász-Nagykun-Szolnok, Komárom-Esztergom és Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében.
A délelőtti órákban havas eső, ónos eső, majd eső lesz jellemző. Az ónos eső várható mennyisége maximum 1 milliméter - írták.
A havazás legtovább az északkeleti országrészben tarthat ki, Szabolcs-Szatmár-Bereg megye keleti felében akár 5 centiméternyi hómennyiség is összegyűlhet.
Az éjjel érkezett csapadékrendszer a nap folyamán kelet felé fokozatosan elhagyja a térségünket. "A csapadékrendszer átvonulását követően kritériumok szerinti veszélyes időjárási jelenség nem várható" - közölték.
Az Országos Meteorológiai Szolgálat előrejelzése szerint a péntek délelőtti órákban több megyét érintően havas eső, ónos eső, eső várható.
Az utakon ezért mindenkit fokozott óvatosságra és a szokásosnál körültekintőbb közlekedésre int az ORFK. Ködben, csapadékos időben kiemelten fontos a helyes világításhasználat. Rossz látási viszonyok között a nappali menetfény sok esetben kevés a jó látáshoz és a láthatósághoz.
A ködlámpa nagy ködben, esőben, hóesésben hasznos, mert javítja a láthatóságot, viszont amint javulnak a látási viszonyok, le kell kapcsolni, mert nagyon zavarja a mögöttes forgalmat, és erős fénye miatt megtévesztő, összekeverhető a féklámpával. Ez a hátsó ködzárófényre is igaz. Ennek fényereje nagyobb, mint a helyzetjelző lámpáé, ezért is észlelhető nagyobb távolságból.
Csúszós úton a gépjárművezetőknek számolnia kell azzal, hogy mind a megállás, mind a kanyarodás komoly koncentrációt igényel, de még az egyenes haladás is nagyobb óvatosságot követel. Amennyiben az autó fara elkezd oldalra enyhén kitörni, finom ellenirányú kormánymozdulattal korrigáljuk!
Téli úton kerülni kell az előzést, és elővigyázatosan, lassítva kell elvégezni a kikerülést, nem a száraz utas rutinsebességgel! Csúszós útszakaszokhoz közelítve vegyünk vissza a tempóból! Ha baj van, és az autó megcsúszik, semmiképp sem a satufék a megoldás. Érdemesebb nagyobb követési távolságot tartani, hogy legyen időnk reagálni a kialakuló helyzetre, akár arra, hogy fékezve blokkol a kerék! Használjuk a motorféket, üresben lehetőleg ne guruljunk, motorfékkel lassítva kisebb az esély a kerék blokkolására! Hamar váltsunk fel kézi váltós autóban, hogy a keréknek kisebb esélye legyen az elkaparásra! Az automata váltót tegyük téli állásba!