Négy év múlva már Szolnok felől is sztrádán gurulhatunk Debrecenbe?
Szerző: hvg.hu | info@dehir.hu Közzétéve: 2012.12.28. 08:09 | Frissítve: 2012.12.28. 08:11
Debrecen - Nem lesz olcsóbb autózás 2013-ban sem, leginkább a fuvarozók retteghetnek az e-matricás rendszer emelkedő költségeitől.
Némi plusz autópálya, 400 forint körüli üzemanyagárak, akár 16-szoros autópályadíja kamionoknak, dráguló parkolás és külföldi "mikuláscsomag" a szabálytalankodóknak. Ezek biztosan lesznek jövőre. Járási rendszám, évenkénti műszaki és dugódíj egyelőre nem. A hvg.hu csokorba gyűjtötte, mire készüljön a magyar autós januártól.
A jelenlegi üzemanyagár-trenddel tulajdonképpen kiegyezne a legtöbb hazai autós is, még ha az árral magával nem is. Az elmúlt egy évben ugyanis az üzemanyagárak alig változtak. A benzin 3 százalékkal drágult, a gázolaj 2,5 százalékkal még olcsóbb is lett. Persze a lényeg az, hogy a keresetek növekedése ettől elmaradt, így most 6 százalékkal kevesebb benzint és 0,5 százalékkal kevesebb gázolajat lehet egy havi nettó átlagkeresetből tankolni, mint egy éve - áll a GKI Energiakutató egyik friss elemzésében.
A jövő év talán legfontosabb autós infrastrukturális eredménye lesz, hogy elkészül az M0-s déli szektorának szélesítése. Már átadták az M7-es és M6-os közötti 2x3 sávos szakaszt, nyárra kész a Deák Ferenc híd is. (ez a Hárosi Dunaág-híd, a déli M0-s híd.) Kész lesz az M0-s ezen részének hiányzó szakasza is, amely az M5 felé kerülést hivatott kiváltani. Ezzel végre a déli szektor 2x3 sáv+leállósávos gyorsforgalmi úttá válik 2013 második félévétől. Január második felétől megnyílik viszont az M3-as autópálya Nyíregyháza–Őr közötti 34 kilométer hosszú autópálya-szakasza - írja a hvg.hu. részletes összefoglaló cikke.
Jövőre kezdődhetnek a kelet-magyarországi M4-es autópálya 30 kilométeres szakaszának építési munkálatai is. Az összesen 230 kilométeresre tervezett sztráda Abony és Fegyvernek közötti részén, a jelenlegi ütemtervek szerint, négy év múlva már autózni is lehet. Az Index információi szerint a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. 2013 őszére tervezi az M4-es autópálya Szolnok melletti szakaszán a kivitelezési munkálatok megkezdését.
Július elsejétől jön a megtett úttal arányos díjfizetés kora. Az országot átszelő kamionosoknak, teherautósoknak akár több mint 16-szoros árnövekedést is a jelenlegi rendszerben fizetendő összeghez képest. A személygépkocsival közlekedőknek egyelőre marad az e-matricás rendszer, és a jelenlegi árakon. Így az alkalomszerűen autópályát használóknak nem változik a 2975 forintos heti jegy.
A gázautózás sem egyértelműen jó ötlet mostantól. A cseppfolyósított szénhidrogén adómértéke január 1-jétől 50 százalékkal, majd május 1-jétől újabb 50 százalékkal emelkedik, a literenkénti bruttó, azaz áfával növelt ár így nagyjából 33 forinttal lehet több a jelenleginél - kalkulál a hvg.hu.
Annak, aki autót vesz, legalább nem kell többet fizetnie. A tavalyi átírási költségek maradnak, az új forgalmi engedély kiállításának díja 6000 forint, az új törzskönyv kiállításáé 6000 forint. Elbukott az ötlet is, amelynek nyomán a hat événél öregebb kocsikat évente kellett volna vizsgáztatni.
A parkolási díjak viszont emelkednek. A fővárosban az átlagosan 10 százalékos drágulás miatt egyes zónákban az 500 forintot is meghaladja majd egy óra várakozás díja.
A területi alapú rendszámok esetleges bevezetéséről szóló előterjesztés a jövő évben kerül a kormány elé, a fővárosi dugódíj sem 2013-as teher, következő 2-3 évben várható a rendszer bevezetése - amíg nem készül el a 4-es metró, illetve nem sikerül felfejleszteni a fővárosi villamoshálózatot, addig várhatóan nem lesz ilyen plusz adó.
Végezetül: jövőre érdemes lesz figyelni arra is, hogy novembertől elvileg tényleg be tudják majd hajtani a külföldön elkövetett szabálysértések után is a bírságokat - figyelmeztet a hvg.hu cikkírója.
HOZZÁSZÓLÁSOK (0)