Tudják, miért jó színész a mindenben egyforma Schwarzenegger?
Szerző: Dehir.hu | info@dehir.hu Közzétéve: 2014.05.23. 08:01 | Frissítve: 2014.05.23. 08:22
Budapest – A film mint mozgás különleges könyv. Jancsótól a Gravitációig: jószerével a teljes filmtörténetet átöleli 560 oldalon.
Az idei könyvhét egyik kiemelkedően érdekes könyvének ígérkezik Bokor Pál új kötete, A film mint mozgás, mely abból a meggyőződésből keletkezett, hogy a film szépségének titka nem a kép, hanem maga a mozgás. És aki elolvassa a korábban inkább külpolitikai újságíróként ismert, de sokoldalúságával már nem egy meglepetést okozó szerző munkáját, annak nem lesz kétsége ennek az állításnak az igazsága felől.
Az 560 oldalas mű a teljes filmtörténetet feltárja a filmrajongók előtt. A könyvből kiderül, hogy miért döbbentett meg milliókat Spielberg Ryan közlegény megmentése című filmjének nyitójelenete, mitől jó színész mégis a minden filmjében egyforma Arnold Schwarzenegger, mitől fantasztikus teljesítmény Giulietta Masina alakítása az Országútonban, vagy mitől remekműgyanús a Collateral, a halál záloga, Tom Cruise-zal és Jamie Foxx-szal.
De elgondolkodhat az olvasó azon is, hogy mi okból adott zöld kabátot Antonioni a Nagyítás fotográfusára, miért zseniális megoldás Jancsó Miklós részéről, hogy nem hagyja kikapcsolni a kamerát, amíg a színészei össze nem rogynak, és mivel érdemelte ki a maga Oscar-díjait a Gravitáció.
Filmes szakemberek számára a könyvben részletesen kifejtett mozgáselmélet mellett olyan képtelennek tűnő elemzések jelentenek majd élményt, mint az Ének az esőben és a Körhinta táncjelenetének összehasonlítása, vagy a nem kevésbé bizarr párhuzam Tarkovszkij Sztalkerének a Zóna felé igyekvő szereplői és az Óz a csodák csodája Smaragdváros felé tartó mesehősei között.
A film mint mozgás mindemellett nagy ívű esztétikai rendszert épít, ekként alapműnek ígérkezik a maga műfajában, hiszen a film szépségének titkait kutató hasonlóan széles áttekintést nyújtó mű Magyarországon közel ötven éve nem született.
HOZZÁSZÓLÁSOK (0)