Ilyenek a franciák: a lány a túlélési technikáit, a fiú a lányt tökéletesíti
Szerző: Wiedemann Krisztina | info@dehir.hu Közzétéve: 2015.04.18. 12:52 | Frissítve: 2015.05.06. 15:25
Debrecen – Komótos tempója miatt A küzdők kihívást jelent az olcsó amerikai akciófilmeken edződött szemnek, de egy kísérletet mindenképp megér, hisz szokatlan közegben tálalja az örök témát: a szerelmet.
Nagy a választék és az ár-érték arány is kiváló. Ezzel érvel A küzdők nyitó jelentében egy temetkezési vállalkozó, aki a megtévesztésre játszik. A vele szemben ülő testvérpárt mégsem tudja becsapni, hisz szakmájuk szerint asztalosok, akik elhunyt édesapjukról szeretnének megfelelő módon gondoskodni.
A meghökkentő jelenet, melyben a világos beszéd dominál, előrevetíti a Cannes-ban három díjjal is jutalmazott, új francia film kissé kimért, de lényegre törő közlésmódját, ami különösképp a főszereplőknek áll jól. A családi vállalkozásban helyét kereső Arnaud (Kevin Azais) és a diplomás különc, Madeleine (Adele Haenel) a francia tengerparton botlik egymásba, ám korántsem a megszokott módon. A hadsereg egyik toborzó rendezvényén akarata ellenére lökik be Arnaud-t a ringbe, ahol egy izmos és elszánt tekintetű lány akarja katonák előtt is bizonyítani, hogy ismer néhány védekezési technikát. Bár Arnaud leszögezi, hogy lányokkal nem verekszik, a kör egyre szűkül és már nincs visszaút. Az amazon rövid úton a padlóra küldi a fiút, aki egy harapással válaszol, s ezzel megmenekül a kipellengérezéstől. Pár nap múlva a lány szülei a fiú családi vállalkozásától rendel meg egy filagóriát, amin a fiatalabbik testvér, Arnaud kezd el dolgozni. Madeleine közben az úszómedencében teszi próbára magát – például tetőcserepekkel „kibélelt” hátizsákkal úszik a víz alatt –, mert azt vallja, nem lehetünk eléggé felkészültek a közelgő társadalmi és természeti katasztrófák túlélésére. A fiút lenyűgözi a lány határozottsága, esze és elszántsága, bár különcködésével és önző megnyilvánulásaival sokszor nem tud mint kezdeni. Amikor Madeleine közli, hogy jelentkezik egy több hetes katonai gyakorlatra, Arnaud mindent mérlegre tesz. És mivel Madeleine a legizgalmasabb dolog, ami eddig vele történt, úgy dönt, hogy – csalódást okozva családjának – követi a lányt.
Cannes-ban is bemutatkozhatott első nagyjátékfilmjével az új francia filmes generáció tagjaként jegyzett Thomas Cailley, aki az amerikai és az európai közönségnek is kedvezni akart A küzdőkkel. A saját testvérével, az operatőr David Cailley-vel szövetkezett a produkcióra, akinek gyönyörűen fényképezett felvételei szinte úsznak a filmzene (electro) hullámain. Az elegáns, hollywoodi stílusú technika az európai hagyományokat tükröző, kissé ráérős történetmeséléssel párosul. Bár a szív útjai kellő hangsúlyt kapnak, a téma, amit a Cailley testvérek feszegetnek az útkeresés, mely több rétegben bomlik ki: a fiatalok „kivonulnak a természetbe” hogy levethessék béklyóikat, s hogy próba elé állítsák magukat. A mondandó belső magja azonban jóval általánosabb: merre tart az emberiség, s vajon meddig menetelhet?
Arnaud és Madeleine kettőse bájos és esetlen, különösen az utóbbi életigazságokat visszhangzó kijelentései csiklandozzák a rekeszizmokat. Ahogy a fiatalok, úgy a hadsereg sem áll a helyzet magaslatán, ami szintén a humor forrásává válik már a film első harmadában. A kiképzőtisztek valójában három dolgot akarnak becsatornázni a friss agyakba: a csendet, a rendet és a fegyelmet. A kitartást, éberséget vagy edzettséget tesztelő gyakorlatok inkább csak játéknak tűnnek. Cailley pironkodás nélkül köszörüli a nyelvét a katonákon, Schlieffer hadnagy logikátlan, de határozott eligazításain vagy elméleti megoldásain, melyek több ízben is Madeleine riposztjain hasalnak el. Schlieffer szerencséje az, hogy a lány hamar érdeklődését veszti, annál is inkább, mert az Arnaud-val folytatott hatalmi harcban is vesztésre áll. A pragmatikus gondolkodású fiú csendességével és állhatatosságával vívja ki a figyelmet, sőt, ha kell, képes Madeleine-t is megrendszabályozni.
Bár a történet a film középső harmadában kissé ellaposodik, A küzdők egésze szilárd alapja lehet egy ígéretes karriernek, akár a rendező, akár az operatőr Cailley-re nézve.
A filmet szerzőnk az Apolló moziban látta. Ön is megnézheti április 22-ig, naponta 16.15 órától. Apolló mozi, Miklós u. 1. el.: +36 (52) 417-847, e-mail: info@fonixinfo.hu . A pénztár nyitva hétfőtől vasárnapig: 12.45–20.45 óra. Jegyek: 2D normál – 860 Ft, 2D gyermek/diák – 760 Ft, 2D csoportos (20 fő felett) – 660 Ft, 3D normál: 1090 Ft, 3D gyermek/diák – 990 Ft, 3D csoportos (20 fő felett) – 890 Ft.
HOZZÁSZÓLÁSOK (0)