Nem bírják a versenyt a kisboltok, szárnyal az online vásárlás
Szerző: Világgazdaság | info@dehir.hu Közzétéve: 2019.06.22. 07:52 | Frissítve: 2019.06.22. 07:57
Budapest - Tavaly év vége óta négyszáz cég, és majdnem négyezer dolgozó tűnt el az élelmiszer-kiskereskedelemből.
A Világgazdaság cikke szerint fél év alatt majdnem négyezer dolgozó tűnt el az élelmiszer-kiskereskedelemből. A Kereskedelmi Alkalmazottak Szakszervezete azt látja, hogy nehezen állják a versenyt a kisboltok a hipermarketekkel. Eközben gyorsuló mértékben növekszik az online vásárlások száma. Ezen belül pedig az internetes élelmiszervásárlás néz a legbiztatóbb jövő elé.
Rácsok az ajtón, bezárt az üzlet. Tavaly év vége óta 400 cég, és majdnem 4 ezer dolgozó tűnt el az élelmiszer-kiskereskedelemből. A Nemzeti Cégtár adatai alapján a Világgazdaság azt írta: már 100 ezernél is kevesebben dolgoznak a boltokban. A Kereskedelmi Alkalmazottak Szakszervezetének elnöke szerint a kicsik nem tudnak lépést tartani a nagyokkal.
"És ahol nem marad vásárlóerő, és mondjuk a helyi lakosságnak 80%-a nyugdíjas, és ők jönnek be vásárolni, na, az a bolt, lehet bármilyen formátumú, kicsi, nagy széles választékú, nagy alapterületű, nem fog működni, mert nincs, nem lesz forgalma" - fogalmaz Karsai Zoltán, a Kereskedelmi Alkalmazottak Szakszervezetének elnöke.
A szakszervezet számai azt mutatják, hogy
a kisvállalkozók nehezen állják a bérversenyt, és a munkaerőhiánnyal is egyre kevésbé képesek megküzdeni.
Eközben jórészt a hipermarketeknek köszönhető, hogy a legutóbbi mérés szerint 7,1 %-kal nőtt a naptárhatástól megtisztított kiskereskedelmi forgalom.
"Náluk korszerűbb a technológia, alacsonyabbak a beszerzési árak, hiszen többet vásárolnak, tehát számtalan olyan előnyük van, aminek következtében a kisboltok nehezebben, vagy egy részük egyáltalán nem bírja a versenyt" - mondta Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára.
Szerinte ugyanis évente kb. 3000 kisbolt szűnik meg, a négy főnél nagyobb vállalkozások száma enyhén nő. Az online kereskedelem azonban szárnyal. Leginkább Budapesten és Pest megyében.
A toplistát a műszaki cikkek internetes rendelése vezeti, de szép jövő elé néz az online élelmiszer vásárlás is.
Madar Norbert, a GKI Digital vezető tanácsadója úgy látja, "még viszonylag kicsi részt hasít ki a szektorból, de a legnagyobb növekedési potenciál előtt áll, hiszen minden más termékkategóriával ellentétben élelmiszerekre, apró fogyasztási cikkekre ugye szükségünk van, így aki ezt kipróbálja, milyen érzés konyhapultig rendelni ezeket a termékeket, az nagyon hamar rá tud szokni."
Egyelőre kicsit több mint 3 millióan vásárolnak az interneten, évente 420-430 milliárd forintért. Ezzel az unió sereghajtójának számít Magyarország. A növekedés üteme azonban figyelemreméltó: ezzel a lista élén is állhatunk.
HOZZÁSZÓLÁSOK (0)