Nem csak a testet, a lelket is formálja a hastánc – vallja a debreceni hastánc oktató
Szerző: Mikula Szilvia | mikula.szilvia@dehir.hu Közzétéve: 2018.05.13. 11:00 | Frissítve: 2018.05.15. 07:21
Debrecen - Számos pozitív hatása van az orientális táncnak, sokan mégis előítéletekkel tekintenek rá. Salacz Veronika Nailah hastáncoktatóval ennek okairól beszélgettünk.
A hastánc kifejezés hallatán sokunkban bizony felébrednek az előítéletek: az egész erotikus csípő- és fenékrázásból álló magamutogatás. Habár mindig is vonzott valamennyire ez a misztikus tánc, bennem is munkálkodtak a sztereotípiák. Aztán megláttam, hogy Debrecenben indul hastánc tanfolyam, és úgy gondoltam, itt az ideje jobban megismerkedni a hastánccal.
Volt bennem egy kis izgalom, amikor elmentem Salacz Veronika Nailah első, bemutató órájára. Ez az izgalom azonban hamar alábbhagyott, ahogyan feloldódtam és magam mögött tudtam hagyni a napi problémákat. A hastánc mozdulatai ugyanis teljes koncentrációt igényelnek, csak így lehet kivitelezni, hogy a legalapvetőbb mozdulatok során is az egyes testrészek a többitől külön mozogjanak. A csípőmozgások az elején még viszonylag könnyen mentek, ám amikor már becsatlakozott egy-egy kézmozdulat is, nem lehetett a kettőt összehangolni, ha közben másfelé járt az eszem. Épp ebben tapasztaltam meg azt, hogy a hastánc nemcsak a testet, hanem a lelket is képes formálni.
Ezt Salacz Veronika Nailah is így látja, aki 9 éve kezdett el táncolni, számos versenyen ért el sikereket, idén február óta pedig már oktatja is a hastáncot – emellett pedig projektmenedzserként dolgozik. Verával az otthonában kialakított táncteremben beszélgettem a hastánc eredetéről, az előítéletekről, valamint a magyarországi helyzetéről.
A hastánc egyike azoknak a legősibb táncoknak, melyek a mai napig fennmaradtak és tovább élnek, fejlődnek
– tudom meg egy pohár marokkói tea kortyolgatása közben. A tánc gyökerei egészen az őskorig nyúlnak vissza, amikor még termékenységi rítusok részeként használták. Az évszázadok során sokat változott, végül a kereszténység térhódítása idején a mozdulatvilág teljesen eltűnt a nyugati világból, keleten viszont megmaradt – mivel nem voltak megtiltva az élvezetek –, a szakrális jellegét azonban elveszítette. Az orientális tánc azóta bejárta az egész világot, jelenleg kelet és nyugat egymásra hatása alatt is fejlődik. Új irányzatok, új fúziók születnek a mai napig is, például egyes stílusokba balettelemek épültek be, vagy éppen flamencóval, szambával, salsával is keveredik.
„Egy ma is élő, folyamatosan változó tánc”, melynek eredeti elnevezésének köze sincs a hashoz: a Közel-Keleten raqs sharqi, azaz a „kelet tánca” néven ismert.
A hastánc, vagy orientális tánc a kilencvenes évek végén indult hódító útjára Magyarországon, és nagyjából a 2010-es évek elejéig nagyon felkapott is volt.
- Akkor minden nő hastáncolni akart, gomba módra kezdtek el szaporodni a hastánciskolák, majd ahogy lecsengett ez a trend, be is zártak. Azok maradtak talpon, akik szívből szeretik csinálni és szenvedélyükké vált az orientális tánc – mesélte Vera, majd hozzátette:
nem művészeti ágként ismerik el, hanem inkább a bujaságot látják benne. Kétségtelenül van egyfajta erotikus töltete, de nagyon sok mindent lehet kifejezni a hastáncon keresztül.
Mi, táncosok, oktatók azon vagyunk, hogy az orientális táncot művészeti ágként ismerjék el. Emiatt részesítjük előnyben az orientális tánc kifejezést, hiszen a hastánc szóhoz számos negatív jelző kapcsolódik az emberek fejében, az orientális tánc viszont egy táncműfajt hivatott jelképezni, ami keleti mozgásformával fejezi ki a művészi mondanivalót.
A magyar oktatókról és táncosokról beszélgetve kiderül, hogy mindannyian művészneveket használnak.
- Ha fellépek valahol, valljuk be, sokkal misztikusabban hangzik az, hogy „és most a színpadon következik Nailah”, mint az, hogy „Salacz Veronikát láthatják” – mondta nevetve, majd hozzáfűzte: a művésznevek felvételnek egyik feltételezett eredete, hogy az arab világban a hastáncosokra nem tekintenek jó szemmel, így a táncosnők inkább álnevet vettek fel. Mások szerint sokkal inkább az az oka, hogy a táncosok így igyekeznek elkülöníteni a táncos énjüket a magánéletüktől.
A hastánc művésznevek sokfélesége szerteágazó, Vera választása az összetett jelentésű „Nailah”-ra esett, amely röviden annyit takar, hogy „a nő, aki eléri az álmait”. Vera pedig mindent meg is tesz, hogy elérje a céljait, legyen szó akár hastáncról, akár az élet más területeiről.
- A hastáncra 2009-ben találtam rá, s az életem nem múló szenvedélyévé vált. Mindig érdekelt, de nekem is voltak előítéleteim. Amikor elkezdtem, buliból vágtam bele, próbáljuk ki alapon, aztán beleszerettem. Évről évre vált fokozatosan egyre nőiesebbé a megjelenésem, a nézésem, a viselkedésem, azok a kis apró dolgok, amik fűszert adnak, s az, hogy meg tudom élni a nőiességemet, mind a hastáncnak köszönhetem – vallja a debreceni hastáncoktató.
Azt azonban kiemelte: egyáltalán nem könnyű elkezdeni, 3-4 hónap is kell ahhoz, hogy egy nő teste ráérezzen a keleti zenére.
- Az a nehéz a hastáncban, hogy olyan izmokat használunk, amelyeket a hétköznapok során nem. Sokan emiatt már az elején csalódásként élik meg, mert nem megy nekik. Ilyenkor bátorítom őket, mert időbe telik, mire azok az izmok megerősödnek. Ráadásul a testrészeket egymáshoz képest mozgatjuk, ehhez pedig nagyfokú testtudat szükséges. Először képesnek kell lenni tudatosítani, hogy a mellkasomat balra tolom, a csípőmet jobbra, közben pedig a fejemet, a karomat is mozgatom. Utána meg kell tudni csinálni lassan, végül az ember teste megtanulja az egészet – mondta Vera, majd hozzátette: aki egy kicsit is vonzódik ehhez a tánchoz, mindenképp próbálja ki.
Amellett, hogy szép tónust ad a női testnek, feszültségoldó, felszabadító hatással is bír, ráadásul közösségi élményt is jelent. A test mellett pedig a lelket is formálja a hastánc.
- A belső szépség, ami lehetőséget ad az önkifejezésre, önmegvalósításra, a személyiség kiteljesedésére, minden nőben ott van és a hastánc egy kiváló eszköz arra, hogy mindezt a felszínre hozd és láthatóvá is tedd – vallja Vera, és hangsúlyozza: habár az ő életében fontos szerepet töltenek be a versenyek és a fellépések, a hastánc lényege, hogy jól érezzük magunkat.
A fellépések kapcsán szó esik arról, hogy Debrecenben is van rá lehetőség, Vera műsorát pedig legközelebb a május 19-i családi majálison nézheti meg a debreceni közönség az Ifjúsági Házban.
HOZZÁSZÓLÁSOK (0)