Utolsó utazás a debreceni 31-es busszal
Szerző: Dehir.hu | info@dehir.hu Közzétéve: 2014.02.28. 08:56 | Frissítve: 2014.03.01. 10:47
Debrecen – A hőskori csúcsidőszakokban mindig tömve voltak, a Kossuth téri „halálkanyarban” pedig az erős dőlés miatt a szokásosnál is szorosabban összepréselődtek az utasok. Sokan emlékeznek így a város legismertebb buszjáratára – ami a kettes villamos miatt most megszűnik.
Az 1970-es évek villamosfelszámolásai után – egy villamos kivételével – már csak autóbuszok (később trolik is) szállították az embereket a helyi tömegközlekedésben. A járműveket az idén 65 éves Hajdú Volán Zrt. elődcége üzemeltette. Harmincöt évvel ezelőtti, 1979-es várostérképünk tanúsága szerint a 31-es autóbuszok a Nagyállomás és a Bolyai utca között jártak, mégpedig úgy, hogy („menetben”) a Petőfi tér és a Centrum Áruház érintésével végiggurultak a Vörös Hadsereg útján, azaz a mai Piac utcán. Ez lényegében napjainkban is így történik – a Kistemplomig.
A Nagytemplomnál volt a felejthetetlen nagykanyar a Hatvan utcára, ahonnan aztán hamarosan újabb éles fordulatok következtek a Bethlen, a Mester és a Csemete utcákra. Onnan már szinte zavartalanul mehettek az Ikarusok a Dózsán, a Végh Dezsőn (a mai Nádor utcán), végül pedig a Gyöngyösi utcán és a Poroszlai úton – a Bolyai utcai fordulóig. A kocsikban eleinte jegypénztár is működött, és csupán pár forintba került egy jegy (ami ma pedig 400-ba, ha a sofőrtől vesszük). Érdekesség, hogy akkoriban a 28-as buszok is a Hatvan utca (később a Bajcsy) elejéről indultak, s az 1973-ban megszüntetett 5-ös villamosokat voltak hivatottak pótolni.
A nevezett „halálkanyar” napjainkban is élénken él a debreceniek emlékezetében, és a közösségi oldalakon is szívesen idéznek a történeteik közül. Lássunk is néhány példát! „Mikor 70-nel vették az Ikarusok a kanyart, nyomták a versenyt a buszsofőrök.” „Akkor jött divatba a driftelés a 31-es csuklóson.” „A 31-es busz milyen éles kanyart csapott a templom előtt!” „Soha nem felejtem el: amikor kanyarodott a 31-es balra, egy nénike az ülésről a földre landolt a finoman bevett kanyarban.”
A tanulságos sztorizások sora így folytatódik: „A csuklóson ebben a kanyarban mindenki repült.” „Azért halálkanyar a neve, mert a Centrum megállójától mindig zöldhullám volt, és bizony az Ikarus sofőrjei sem voltak restek nyomni a gázt, 60–70 km/órával bevenni ezt az eléggé meredek kanyart; szép teljesítmény volt, valóban megdőltek a buszok, de balesetről nem tudok!”
S végül: „A 80-as évek egyik legkeményebb telén egy bátrabb sofőr elindította a buszt. Az állomás felé haladtunk, tehát a kisebb íven kellett fordulni, de akármilyen óvatos is volt, a busz sodródó hátsó részét odavágta a kanyar melletti oszlophoz. Szerencsére sérülés nem volt. Kb. 10 év múlva (szintén télen) magam is megforgattam az autómat, akkor a nagyobb íven, a túlzott magabiztosságomnak köszönhetően. Szóval tényleg kiérdemelte a nevét ez a kanyar.”
Balogh Gyulától, a Hajdú Volán Zrt. személyszállítási igazgatójától azt is megtudtuk, hogy az első 31-es autóbusz 1975. szeptember 1-jén indult el, s akkor csupán 2 forintba került a jegy. A vonalon jellemzően Ikarus 280 típusú csuklós autóbuszok közlekedtek, majd 2004-től Rába PR291-es, MAN SG 263-as járművek, 2007-től pedig Solaris Urbino 18 és ARC 187.02 típusúak is. Az első útvonalat 1982. október 4-én módosították, s a 31-es buszok azóta mennek a Doberdó utcáig. Sőt, 1984 és 1993 között a munkanapok reggelein 31-es gyorsjárat is közlekedett, a 32-es vonal pedig 2001 novembere óta létezik.
A hőskorszaknak a belvárosi sétálóövezet kialakítása vetett véget, s az ezredforduló óta a tömegközlekedési eszközök közül már csak villamosok járnak át a Piac utca e szakaszán és a Kossuth téren. Fontos változást hozott továbbá 2009. július elseje, azóta ugyanis már a helyi (Volvo) buszokat is a DKV üzemelteti. Nem véletlen, hogy aznap hajnalban elsőként egy 31-es kocsi gördült ki a Határ úti telepről. A cég által használt szóló járművek egyébként 101 személyesek, míg a csuklós buszokon 165-en utazhatnak – szemben a kettes villamosok 222 férőhelyével.
Az útvonalban újabb változást a kettes villamospálya kiépítése hozott. Február 26-án elérkezett ugyanis a nagy nap, azóta már utasokat is szállítanak a 2-es villamosok. Emiatt azonban a 31-es és a 32-es buszokat márciustól már nem közlekedteti a társaság. Ennek okán is tettünk búcsúkirándulást egy 31-es busszal a minap. A starthely a Petőfi téri villamosforduló miatt már nem a Nagyállomás érkezési kapujánál, hanem a homokkerti felüljáróhoz közelebbi sarkában van, a szóló jármű azonban a kiírt időpontban, pontosan érkezett.
Lévén kora délután, nyugodtan választhattunk a szabad ülőhelyek közül, és megkezdtük a kényelmes túrát. A Kossuth utcai jobbkanyarig együtt haladtunk az új villamosok pályájával, majd egy nagyobb kerülővel (a Burgundia és a Rákóczi utcák érintésével) jutottunk el a Hunyadi utcára, ahonnan – márciusig – ismét együtt futnak a buszok és a villamosok. A Doberdó utcai végállomásra 27 percig tartó gurulás eredményeként értünk ki, ugyanoda, ahol a kettes villamosok is visszafelé veszik az irányt.
A fent említett kitérő miatt az új villamosokból már másfajta városnézésre lesz lehetőség, hiszen utasaik nem láthatják például a Csokonai Nemzeti Színházat, a földügyi és a rendőrpalotákat, valamint a Dóczy-gimnáziumot sem. Elhaladnak viszont a régi városháza, az Aranybika, a korzó, a Nagytemplom, a Kálvin téri Emlékkert, a Református Kollégium és a tanítóképző mellett is. Mindezeken túl, a szakemberek szerint a kettes villamosoknak köszönhetően nemcsak a légszennyezettség csökkenhet: a menetidő is 6–7 perccel rövidül a Nagyállomás és a Doberdó utca közötti távon.
[doboz pozicio="kozep" fejlec="Búcsú a 31-es busztól" meret="89" igazitas="bal"] A 31-es busz búcsúztatására invitálja a városlakókat a Debreceni Regionális Közlekedési Egyesület. A résztvevőket péntek 22 óra 40 percre várják a Nagyállomás elé, a 31-es egykori induló megállójába, majd tesznek egy kört az utolsó busszal. [/doboz]
HOZZÁSZÓLÁSOK (0)