„Rémálom volt”: hazaértek Törökországból a Green Holidays debreceni ügyfelei – videóval
Szerző: Pálffy Andrea/Rituper Tamás | rituper.tamas@dehir.hu Közzétéve: 2017.07.05. 13:05 | Frissítve: 2017.07.05. 21:15
Debrecen - Vizet vittek azoknak, akiket már nem engedtek be a hotelbe, felengedték a gyerekeket a szobákba - ezekről meséltek az utasok.
Az előzetesen vártnál később, 11 óra előtt szállt le az a repülőgép, mely a Green Holidays becsődölt utazási iroda debreceni ügyfeleit hozták haza Törökországból. A hetven ember nagy része múlt hét szerdán repült el nyaralni a cívisvárosból, páran pedig két hete. Az utazási iroda vasárnap jelentette be, hogy fizetésképtelen. A hazautazásukat már a Green Holidays biztosítója, az Uniqa Biztosító fizette. A biztosító képviselői a repülőtéren várták az utasokat, hogy azonnal nyilatkozhassanak esetleges kárigényükről. Hájer Zsoltné elmondta, nekik nagyon nagy problémát nem okozott az utazási iroda csődje. A nyaralás elejétől a végéig ugyanabban a szállodában maradhattak, nem kellett pluszban ráfizetniük. A bosszúságot inkább az okozta, hogy sokáig nem tudták, hogy jutnak haza. Az utolsó nap éjszaka, 1 óra körül szóltak nekik, hogy hajnalban mennek értük, s repülhetnek vissza Debrecenbe. „Gyerekkel ez nem volt lányálom, rányomta a nyaralásra a bélyegét, nem volt felhőtlen a nyaralás, egyátalán nem” – fogalmazott a nő. Egymásnak segítettek a magyarok „Vasárnap estig jó volt, de amikor megjöttek azok, akiket már nem fogadtak be a hotelbe, onnantól kezdve rémálom” – mondta Kovács István. „Mi hordtuk ki nekik a vizet, felengedtük a kisgyereket a szobánkba, amíg végül be nem engedték őket” – mesélte a férfi. Koncz Klaudia arról beszélt, hogy ők még a szerencsésebbek közé tartoztak, hiszen az ő szállásukat még kifizették. „Nyilván, amikor jött a hír a csődről, akkor eléggé nagy riadalom volt, de nekünk nagyon nagy szerencsénk volt, mert az ankarai konzul pár órán belül ott termet, s mindenben tájékoztatott minket” – mesélte. A vasárnap az ő szállodájukba érkezőknek már nem fizették ki előre a szállását, de pár óra tárgyalás után kedvezményes díjért kaptak szobákat. A hölgy is azt mondta, biztosak voltak benne, hogy hazajutnak, csak abban nem, hogy pontosan mikor. Ez csak tegnap éjfél körül vált véglegessé. Véleménye szerint a biztosító is „jól végezte a dolgát”.
Információink szerint ezzel a mentesítőjárattal a debreceni utasak többsége hazatért. Akik még maradtak vagy valamelyik fővárosi charterrel vagy egy menetrend szerinti járattal repülnek Magyarországra. Akik pedig el sem utazhattak, azok kárigényeit továbbra is várja a biztosító.
Gyanús, hogy túl olcsók voltak a főszezoni utak A Green Holidays 500 millió forintos vagyoni biztosítékkal rendelkezett. Mivel a csőd időpontjában a Green Holidays-nek közel ezer utasa volt még külföldön, az ők hazahozatala, esetleges kinti költségeinek fedezése jelentős összeget emészthet fel, így nem tudni, hogy azoknak a (legalább részleges) kártalanítását fedezi-e a biztosíték, akik már befizették nyaralásukat, de nem tudtak elutazni. Ez csak akkor derül majd ki, amikor a biztosító összesíti a beérkező kárigényeket. Szakértők ugyanakkor azt mondják, biztos, hogy nem lesz elég a pénz a teljes kártalanításra. A Green Holidays Kft. elődje a Green Travel Kft. volt, amelynek utazásszervezői engedélyét a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal (MKEH) 2016 novemberében visszavonta. Akkor a tulajdonos azt emelte ki, hogy az utazási iroda nem ment csődbe, csak nem tudta igazolni a MKEH felé vagyoni biztosítékát, miután a 2016-os szezon nem alakult a várakozásoknak megfelelően. A Green Travel Kft.-nek 1 milliárd 650 millió forint vagyoni biztosítékot kellett volna igazolnia. Ezért úgy döntöttek, hogy a Green Travel Kft. helyett a kiutaztatást a 2011 óta létező Green Holidays Kft. viszi tovább, lényegesen alacsonyabb vagyoni biztosítékkal. Erről persze az utasok többsége nem tudott. A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége emiatt is a szabályozási rendszer szigorítását sürgeti. A Green Holidays azt állítja, a helyzetért a cég török partnere a felelős, állításuk szerint az Akdem Turizm a hétvégén érkező utasokat visszaigazolta, ennek ellenére a megrendelt szolgáltatásokat nem biztosította, holott előre ki lett fizetve azoknak az irodára eső része. Több szervezet ugyanakkor arra hívta fel a figyelmet, hogy Green Holidays irreálisan olcsón kínált főszezoni utakat. Hatósági vizsgálat is indult annak kiderítésére, hogy megtévesztő módon járt-e el az utazási iroda az utasaival szemben. A debreceni repülőtérről 16 charterrel mentek volna ebben a szezonban Törökországba a Green Holidays ügyfelei, ezekből kettő szállt fel. Egy törökországi charter maradt a debreceni légikikötőben, ezt egy másik utazási iroda működteti.Dehir - Itthon vannak a becsődölt utazási iroda debreceni ügyfelei
HOZZÁSZÓLÁSOK (0)