Miért kell új utastájékoztató rendszer a bontásra ítélt debreceni Nagyállomásra?
Szerző: Dehir.hu | info@dehir.hu Közzétéve: 2014.06.08. 12:01 | Frissítve: 2014.06.10. 09:01
Debrecen – Elbúcsúzhatunk a pergetős utastájékoztatóktól. 226 milliót költ a MÁV az új rendszerre. De mi lesz, ha felépítik az intermodális központot?
Amint arról a Dehir.hu tavaly novemberben elsőként beszámolt, vizuális és hangos utastájékoztató berendezések telepítésére írt ki közbeszerzési pályázatot a debreceni, a füzesabonyi és a mezőkövesdi vasútállomáson a MÁV Zrt.
A debreceni Nagyállomásra összesen negyven darab kisebb és nagyobb méretű utastájékoztató kijelzőt helyeznek ki. A TFT technológiájú kijelzők egyik jellemzője, hogy szabadban is jól lehet olvasni a rajtuk megjelenített információkat. A kiírás szerint a későbbi nyertesnek minden vágányhoz, mindkét irányba fel kell majd szerelnie egy-egy TFT külsőtéri perontáblát. Ezen túl perononként két-két 107 centiméter átmérőjű TFT külsőtéri összesítő kijelzőt is feltesznek.
Ugyanilyen összesítő kijelzőből öt darab kerül a várócsarnokba, és elbontják a felvételi épület peronok felőli oldalán, a kijárat feletti falsíkon a pergőlapos berendezést is. Ehelyett két, egyenként 152 centiméter átmérőjű összesítő TFT kijelzőt raknak fel. Emellett az utascentrumba is kihelyeznek egy 107 centiméter átmérőjű TFT kijelzőt és egy interaktív infóoszlopot is. Az üzemi épületben, a forgalmi irodában pedig két 107 centiméter átmérőjű TFT összesítő kijelzőről tájékozódhatnak majd a vasutasok.
A beruházás része a hangos utastájékoztatásban a TTS technológia telepítése. Ez a technológia képes arra, hogy a beírt szöveges információkat hangos formára alakítsa, azaz gyakorlatilag felolvassa.
A tenderről a döntést már februárban meghozták, az eredményt azonban csak a napokban tette közzé a MÁV a Közbeszerzési Értesítőben. A Nagyállomás utastájékoztató rendszerének fejlesztésére két cég jelentkezett, s a nagykovácsi székhelyű pro Montel Zrt-t hirdették ki nyertesnek. A részvénytársaság 226 és fél millió forintért végzi el a munkát, plusz áfa. Ugyanez a cég dolgozhat majd a kiírásban szereplő a két másik vasútállomáson is, a füzesabonyi és a mezőkövesdi fejlesztés együttesen kerül majd közel annyiba (240 millió forintba), mint a debreceni.
Érdeklődésünkre Sigulinszki Tibor, a MÁV szóvivője elmondta, május végén megtörtént az első tervezői helyszíni bejárás a Nagyállomáson, jelenleg az utastájékoztató rendszer tervezése van folyamatban. A pro Montel Zrt. kiviteli terveit a MÁV Zrt-nek kell jóváhagynia, ezt követően kezdődhetnek meg a konkrét – azaz az utasok által is látható – kivitelezési munkálatok. Az utastájékoztató rendszer korszerűsítésének tervezett befejezési határideje a november 29-e.
Mint ismert, a debreceni Nagyállomást a tervek szerint hamarosan teljesen átépítik. A tervezési szakasz lezárulta után az intermodális központ kivitelezésére a 2014 és 2020 közötti uniós ciklusban pályáznának, s a remények szerint 2015-ben kezdődne el az építkezés. Ennek becsült költsége bruttó 21 és fél milliárd forint. Ha minden jól alakul, a központ akár 2018-ban elkészülhet.
Azt is megkérdeztük a MÁV-tól, hogy az intermodális központ megépülésével mi lesz az ősszel a Nagyállomásra telepített utastájékoztató kijelzőket.
Sigulinszki Tibor elmondása szerint a Nagyállomás új utastájékoztató rendszerét és annak elemeit az intermodális központba is át tudják majd telepíteni, korszerűsítés után teljes mértékben integrálni szeretnék az új központ utastájékoztató rendszerébe.
A pro Montel Zrt. egyébként jó referenciákkal bír, számos hasonló jellegű munkát végeztek már pályaudvarokon és metróvonalakon is.
HOZZÁSZÓLÁSOK (0)