Még a Római Birodalmi Tévé adását is szemlézték a debreceni diákok
Szerző: Dehir.hu | info@dehir.hu Közzétéve: 2018.04.13. 10:41 | Frissítve: 2018.04.13. 10:41
Debrecen – Már 40 éve versenyeznek a latint tanuló diákok. Ezúttal a Csokonai-gimnáziumban rendezték meg a játékos vetélkedőt.
Tegnap talán utoljára gyűltek össze a 40 éve hiánytalanul megtartott játékos latin versenyre a város és megye latinosai a rendező szerepét vállaló Csokonai-gimnáziumban. Tanáraik tudják, hogy a klasszikus nyelv mindenkori művelői szép emlékeket őriznek ezekről a versenyekről – legtöbben négyszer, mind a 4 évfolyamon beneveztek.
A megyei versenyeken nem annyira a nyelvi ismeretek kerültek előtérbe, sokkal inkább a görög-római kultúra, mely (a zsidó-keresztény vallás és a nemzeti szálak mellett) kb. egyharmad részben civilizációnk gyökere. Ennek értelmében készítettek a csoportok olykor római naptárt, görög edényeket, portrékat görög-római stílusban, mézes süteményeket, színpompás öltözeteket és frizurákat, vagy éppen rögtönöztek fórumi jeleneteket, szónoki vád- és védőbeszédeket, gladiátor-viadalt, diadalmenetet, antik mesék modern átiratait, közmondás megjelenítéseket; gyűjtöttek százszámra olyan szavakat, amelyek görög vagy latin eredetűek, de megtalálhatóak szinte minden európai nyelvben; kutattak a Vicipaedia Latinán etc. Mások és önmaguk szórakoztatása mellett elsősorban annak örültek, hogy lám-lám, elég sokan vannak még megyeszerte ebből a furcsa, mások által értetlenül nézett diákfajból, a latinistából.
Ebben az évben 17 csapat jelentkezett, de sajnálatos módon csak 10 jött össze. A latin oktatás szempontjából jelentős és eredményes Medgyessy-gimnázium tanárnője ugyanis váratlanul súlyosan megbetegedett, így diákjai közül páran csak megfigyelőként jöttek el. S mivel épp a Medgyessy lett volna a házigazda, s az utolsó percben vette át a Csokonai ezt a szerepet Molnárné Szecskó Ágnes igazgatónőnek köszönhetően, az itteni latinosok pedig ezúttal nem versenyeztek, hanem a rendezésben segítettek Molnárné Kocska Judit latintanárnő irányításával.
- Sajnos, évről évre kevesebben vagyunk mi latinosok. A gimnáziumi oktatás struktúrája ugyanis ma olyan, hogy alig fér bele a latin nyelv. Elvileg választható, de gyakorlatilag minden ellene szól – nyilatkozta a szervezők részéről N. Horváth Margit. – Nem lehet oktatni a nyelvi előkészítő osztályokban, nem fér a speciális osztályok tantervébe, így nem csoda, ha nem sikerül indítani a minimum 14 fős csoportot stb. Ha a gimnázium valóban a világunkat és önmagunkat értő, felelősen gondolkodó és cselekvő értelmiség iskolája, nem szorul magyarázatra, hogy kívánatos lenne a sokszínűség a nyelvoktatásban – ehelyett többnyire csak az angol és a német kap helyet.
Egy-egy ilyen verseny nem titkolt célja a görög-római kultúra népszerűsítése is.
Hisz lépten-nyomon hivatkoznak rá a művelt emberek, s nem tehetnek róla, hogy egyre pontatlanabbul, közhelyesebben, felszínesebben. Nem csoda, hiszen a források nem tiszták, az itt-ott felszedett emlékképek hiányosak. Egy olyan világban, ahol számos másként gondolkozótól a törölközőig mindennek van világnapja, a görög-római kultúrának nincs.
- Ezt a gyökeret még a másik kettőnél is kevesebbet emlegetjük, pedig sokat köszönhetünk neki. Legaggasztóbb, hogy a 9-10. osztályos korcsoportból vannak kevesebben, ez mutatja a tendenciát. Két éve még nem kellett összevonni az évfolyamokat, teljes volt a 4 korcsoport, korábban pedig korlátozni kellett a létszámot, mert 4 helyszínen sem fértek volna el… – hallhattuk N. Horváth Margitot.
S hogy milyenek voltak az idei feladatok? A csapatok magukkal hoztak 2 perces felvételt „a Római Birodalmi Tévé adásából”, amelyeket képernyőn mutattak be. Előre megadott, antik tárgyú képeket, szobrokat kellett megjeleníteniük élőképben. Ugyanezen képek valamelyik szereplőjének (lehetett épp állat is) egy disztichonnyi sírversét előre megírták otthon, itt pedig felolvasták. Játszottak „Legyen ön is milliomos!”- játékot, valamint rövid memoriterek alapján készített feladatokat, kereszt- és titkosírás rejtvényeket fejtettek meg - valamennyien színvonalasan.
A tanárokból álló zsűri döntése alapján az alábbi helyezések születtek:
A 9-10-es korcsoportban egy megosztott I. díj (azonos pontszámmal):
- Svetits Katolikus Gimnázium (tanárok: Géczi Erzsébet ésErdeiné Poráczki Judit)
- Tóth Árpád Gimnázium (tanár: Biczóné Porcsin Judit)
A 11.12-es korcsoportban:
I. Tóth Árpád Gimnázium (tanár: Burai Erzsébet)
II. Dienes Gimnázium 11/1. (tanár: Olasz Beatrix)
III. Dienes Gimnázium 12. (tanár: Fülöp Judit)
Dienes Gimnázium 11/2. (tanár: Olasz Bea)
HOZZÁSZÓLÁSOK (0)