Kérdések és válaszok a 2-es villamos miatti változásokról
Szerző: Dehir.hu | info@dehir.hu Közzétéve: 2014.02.13. 08:21 | Frissítve: 2014.02.14. 14:49
Debrecen - Olvasóink több kérdést is megfogalmaztak hozzászólásaikban, ezekre válaszol a DKV forgalomirányítási vezetője.
Amint arról beszámoltunk, február 26-án 10 órakor indul el a 2-es villamos, ekkor már felszállhatnak rá a debreceniek, és az első napokban, március 2-a üzemzárásig nem kell rá jegyet váltani; az utasok egy emlékjegyet kapnak majd. Három napig, március 1-jéig a 2-es villamos vonala mellett haladó buszok (így a 31-es és a 32-es) is járnak majd, március 1-jétől azonban ezeket a buszokat kiveszik a forgalomból.
Nem ez lesz az egyetlen változás a menetrendben a 2-es villamos elindulásával; jó pár busz útvonalát módosítják. A változásokat ebben a cikkünkben találhatják meg. Írásunkhoz húsznál is több hozzászólás és kérdés érkezett, többek között ezekre reagált Miklós István, a DKV forgalomirányítási vezetője a Debrecen Televízió Esti Közelkép című műsorában.
A beszélgetést a könnyebb olvashatóság kedvéért kérdés-válasz formában jegyeztük le.
A 11-es busznál miként kell elképzelni a doberdós hosszabbítást? Hurkot fog leírni az IT Services-nél is és a Doberdón is?
A busz kimegy az IT Services irányába, ott visszafordul, így nem az lesz a végállomása, ami eddig volt, hanem tovább közlekedik a Doberdó irányába. Tehát nem ír le egy hurkot, hanem folytatja az útját.
A 10-es buszoknak az Egyetem sugárút-Honvéd utca szakasza megmarad?
Igen, megmarad. Korábban kimentünk az IT Services irányába, s onnan garázsmenetben vonultunk le a Dorberdó utcára. Ezután menetrend szerint haladunk a Doberdó felé, s a Doberdó utcán lesz ennek a járatnak a végállomása. A 10A-s busz csak a Doberdó utcáig közlekedik, a 10-es és a 10Y-os a műszakváltások idején továbbra is kimegy az IT Services Hungaryig, hiszen akkor van rájuk szükség.
A 10A-s busz útvonalának rövidítéséből nem lesz-e gond?
Azt ki kell emelni, hogy tesztüzemben indulunk, s ha szükséges a beavatkozás, megtesszük. Most úgy látjuk, hogy a a 11-es viszonylatot érdemes az IT Services Hungaryig, és onnan a Doberdó utcára közlekedtetni. Utasaink a 10A-ról szinte teljesen leszoktak, napközben alig lézengenek rajta. De ha mégis úgy látjuk, hogy hiányzik majd az utasoknak, tudunk változtatni, s ez nem csak erre a járatra érvényes.
Jobb lenne, ha a 15/15Y-os buszok a Dóczy utca-Bolya utca-Böszörményi út útvonalon járnának, és a 10A kimenne a Vezér utcáig.
Minden egyéni igényt nem tudunk kielégíteni, de mi is úgy éreztük, hogy a Doberdó utca–Böszörményi út irányt érdemes megerősíteni, ezért közlekedik majd ezen a szakaszon a 15-ös viszonylat.
Az István útról hogyan lehet eljutni a legkevesebb nehézséggel a Nagyállomásig?
Az István útról el lehet jutni a Segner térig, onnan pedig trolival elérhető a Nagyállomás.
Megmaradnak a józsai autóbuszok, de változik az útvonaluk. Mi ennek az oka?
Az új útvonalon a bevezető szakasz nem változik, de feltételezzük, hogy a józsaiak egy része a helyközi autóbusz állomást szeretné elérni, épp ezért erre mennek a járatok. Vissza irányba is fel lehet itt szállni. Ugyan a felmérések azt mutatják, hogy a józsaiak többsége szívesen utazna a 2-es villamossal, úgy döntöttünk, megtartjuk ezeket a buszokat a belvárosban is. Átszállási lehetőség azonban lesz a józsai buszok és a 2-es villamos között az Árpád Vezér Általános Iskolánál, így akik átszállnának a villamosra, megtehetik.
A jelenlegi menetrendben a 31-es és a 32-es buszok menetideje körülbelül 23-24 perc a Nagyállomás és a Doberdó között. Úgy tudni, nagyjából ennyi idő alatt teszi majd meg ezt az utat a 2-es villamos is. Ezek szerint nem lesz gyorsabb a villamos?
A 31-es és a 32-es menetideje papíron valóban 24 perc, de ez legtöbbször tarthatatlan, általában 7-8 perces a késés, mivel a busz forgalomérzékeny. A villamosnál ezek a forgalmi akadályok sokkal kevésbé jelentkeznek. Ha megkapjuk a megfelelő előnyben részesítést, terveink szerint 22 perc alatt teszi meg az utat a villamos. A menetidőnél még teszteket fogunk majd végezni.
Van olyan szakasz - például a Dózsa György utcán -, ahol a villamospálya miatt két sávról egyre szűkül az autós forgalom. Van arra lehetőség, hogy az autósok ráhajtsanak a sínekre?
Nem, ez nem engedélyezett. Ez olyan forgalmi zavarokat idézne elő, ami miatt nem lehetne tartani a menetidőt.
Március 1-jén minden megváltozik, vagy folyamatosan léptetik életbe a változtatásokat?
Minden. Március 31-ég tart majd a tesztüzem, ekkor nézzek meg, milyen hatással járnak a változtatások, és ha újabb módosításokra van szükség, akkor azokat bevezetjük.
Hogyan fog elindulni a villamos február 26-án? Az ingyenes emlékjeggyel mi lesz a teendője az utasoknak?
Természetesen lesz egy ceremónia a városháza előtt 10 órakor, ezután indul el a 2-es villamos. Pár órára szükség lesz, hogy beálljon a menetrend szerinti közlekedés. Az emlékjegy ugyanolyan lesz, mint egy hagyományos jegy. Arra kérjük az utasokat, hogy kezeljék le, hiszen egyrészt így, a rányomtatott dátummal lesz igazán emlék, másrészt mi ezzel teszteljük, hogy jól működik-e a rendszer.
A villamoson eddig lehetett jegyet váltani, a CAF-villamosok sofőrülése kifordul-e, hogy a villamosvezető tudjon jegyet adni?
Igen, kifordul. Kisebb módosításokat azonban végre kell hajtanunk a villamosokon, de mindenképp szeretnénk ezt a problémát megoldani.
Hétfőn a Debrecen Televízió stábja felszállta a villamosra. Kollégáink az InteCity vonatokhoz hasonlóan egy gomb megnyomásával tudták kinyitni az ajtót. Ez így lesz a forgalomban is, vagy a villamosvezető nyitja majd az ajtót?
Terveink szerint az utasok is ki tudják majd nyitni az ajtót a gomb megnyomásával, de erre nem lesz nagyon szükség, hiszen ahogy megáll a villamos, a járművezető kinyitja a jármű összes ajtaját.
Mire számítanak, sokan fogják használni a 2-es villamost az első napokban?
Úgy gondoljuk, hogy igen, sokan. Itt hívom fel a debreceniek figyelmét arra, hogy február 26-án a 2-es villamos vonalán fokozott óvatossággal közlekedjenek. A szülők is mondják el a gyerekeknek, hogy figyeljenek az új villamosra. Természetesen a villamosvezetők is óvatosabban közlekednek majd az első napokban, hogy tudjanak reagálni a váratlan helyzetekre.
A teljes beszélgetést térképekkel tűzdelve itt nézhetik meg (a videó második felében):
Dehir - Esti Közelkép 2014-02-12
HOZZÁSZÓLÁSOK (0)