Hat focipályára elég lenne a debreceni iskolák falaira használt festék
Szerző: Szénási Miklós | info@dehir.hu Közzétéve: 2014.09.08. 08:58 | Frissítve: 2014.09.09. 08:20
Debrecen – Vége a vakációnak, itt a szeptember, megkezdődött az új tanév. Az évkezdéssel kapcsolatos feladatokról, a felújításokról és az üzemeltetés kérdéseiről beszélgettünk Hajnal Jánossal, a Debreceni Intézményműködtető Központ igazgatójával.
Vége a vakációnak, itt a szeptember, megkezdődött az új tanév. Az évkezdéssel kapcsolatos feladatokról, a felújításokról és az üzemeltetés kérdéseiről beszélgettünk Hajnal Jánossal, a Debreceni Intézményműködtető Központ igazgatójával.
Hajnal János: 39 intézmény, közel száz telephely tartozik hozzánk. Az iskolák mellett a városi szociális szolgálat, a gyermekvédelmi intézmény, a családsegítő és gyermekjóléti központ, az idősek háza és az egyesített bölcsődei intézmény is. Minden ingatlanüzemeltetéssel kapcsolatos feladat: a portától a kazánig, az uszodaüzemeltetéstől az időskorúak napközijében a linóleum javításáig, a bölcsődéktől a lovagoltatáshoz szükséges feltételek biztosításáig minden a mi dolgunk.
Dehir.hu: Miben más ez a tanév, mint a korábbiak?
Hajnal János: Sokkal több mindent tudtunk helyrehozni, felújítani, mint az elmúlt években. Konkrétan 117 tantermet, 9 tornatermet, 4 ebédlőt, 120 egyéb helyiséget (mosdókat, öltözőket, aulákat) tettünk rendbe. Összesen 250 helyiségben 23300 négyzetméter festettünk le. Ez a festékmennyiség elég lenne 6 futballpályára, de akár egy kétszer három sávos autópályát is le lehetne vele mázolni egy kilométer hosszan. Emellett táblákat is festettünk: 524 négyzetmétert, és 12314 folyóméternyi vonalat húztunk. Ez olyan különben, mintha végigmennénk nyolcszor az Egyetem sugárúton, vagy a 2-es villamos pályaszakaszán háromszor. De hogy folytassam: 93 helyiségben 6680 négyzetmétert burkoltunk le. Felújítottuk 7 tornaterem és 60 tanterem parkettáját, 6 teremben laminált parkettát raktunk le, 20 tanteremben pedig a PVC-t cseréltük. Ezzel a mennyiséggel a debreceni 22 emeletes toronyház teljes homlokzatát le lehetne fedni, vagy 111 átlagos panellakás burkolatcseréjét is elvégezhetnénk. Nagyon nagy munka volt, tavaly nem értünk rá ennyi mindent elvégezni, de nem is tudtunk, mert annyira gyorsan lehetetlen volt megszervezni, amikor felállt a DIM, most viszont már lényegesen jobban rálátunk a felületre.
Dehir.hu: Gazdaságosabb, ha a DIM üzemelteti az intézményeket?
Hajnal János: Régen minden épületnek megvolt a gazdája, a fenntartója, aki az általunk kezeltekhez képest csak egy-egy részlettel foglalkozott, csak arra az intézményre volt rálátása. Most viszont az a helyzet alakult ki, hogy össze tudjuk hasonlítani a különböző épületeket, illetve az intézményeket. Tudom, hogy mennyi a vízszámla mondjuk a Kazinczy-iskolában és mennyi a Tóth Árpádban Gimnáziumban. Mindkettő ezer fő körüli iskola, össze lehet hasonlítani, miért több, miért kevesebb, indokolt-e a különbség vagy sem. Vagy miért nincs tele az egyik iskolában a szelektív hulladékgyűjtő, a másikban miért van. Látjuk a költéseket és a túlköltéseket is, és ha kell, be tudunk avatkozni.
Dehir.hu: Össze lehet vetni egy lakótelepi panel iskolát mondjuk egy kertvárosi tégla építésűvel, ami még a harmincas évekből származik?
Hajnal János: Panelt a panellel, téglát a téglával, négyzetmétert a négyzetméterrel. Az Ibolya utcai iskola például nagyon hasonló méretű, mint a Hatvani iskola. Ezeket össze lehet hasonlítani. Meg tudjuk vizsgálni, miért dolgozott az egyik iskolában kilenc takarítónő, a másikban meg tizenkettő, jelen pillanatban meg öt mindkettőben.
Dehir.hu: Ez azt jelenti, elég akár ennyi fő is erre a területre?
Hajnal János: Ez azt jelenti, ha mindenki munkaképes és mindenki ötven év alatti, s persze mindenki dolgozik, akkor igen. De látni kell, hogy eléggé elöregedett a munkavállalói állomány, a fizikai és szellemi dolgozók területén is tapasztalható egy elöregedés. Tehát folyamatosan fiatalítani kell a portások, takarítók, karbantartók és ügyviteli dolgozók körében is.
Dehir.hu: Az elmúlt időszakban több intézményt megújítottak, és elindult az energiakorszerűsítési program is. Hol tartanak most?
Hajnal János: Ekkora méretű felújítás az elmúlt években nem történt ebben az intézményrendszerben. Szinte minden intézményünket érinti és gyakorlatilag decemberig tart. Folyamatosan üzemeltetjük be a napelemeket, ami nyilvánvalóan sokat segít majd a költségek csökkentésében. Teljesen felújítjuk a szobákat a Deák Ferenc Kollégium Újkerti tagintézményében, ahol megszépült a folyosó is. De pályáztunk a Norvég Alapnál a Hatvani-iskola, és az Ady-gimnázium felújítására is, a Deák kollégium tetejére napelem megy, és a Benedeknél is szeretnénk ezt a fejlesztést elindítani. A mi pályázataink mellett pedig ott vannak, amiket a város már megnyert: a Vénkerti, a Gönczy, a Kazinczy iskoláknál teljes körű homlokzatfelújítások lesznek és ott szintén napelemeket szerelünk be.
Dehir.hu: Másféle tevékenységet is folytatott a DIM: a Magyar Labdarúgó Szövetséggel közösen grundfocipogramot szerveztek nyáron a Vörösmarty-iskola műfüves pályáján.
Hajnal János: Ki kellett, hogy nyissuk a területet, mert igény volt rá. A műfüves pályákhoz viszont felügyelet is kell, és mert a használatában egyébként is együttműködünk az MLSZ-szel, ahol évek óta megy ez a program, összefogtunk. Ki kellett alakítani azt a rendszert, hogy kulturáltan lehessen használni a pályát, ezért mobil mellékhelyiségeket, ivókutakat helyeztünk ki. S mivel a nyári napközire a szomszéd iskola, a Vörösmarty volt kijelölve, így a kerítés túloldalán a napközis gyerekek játszottak, itt pedig azok, akik az utcáról érkeztek.
Dehir.hu: Milyenek a debreceni iskolák? Létezik általános kép?
Hajnal János: Nincs általános kép, az iskolaigazgatóktól függött nem kis részben, milyen egy-egy iskola. Ha az igazgató korábban foglalkozott az épülettel, a környezettel, szerzett rá pénzt, a gyerekeket is úgy nevelték, hogy vigyázzanak a környezetre, akkor szemmel láthatóan jól mentek a dolgok, ha pedig nem, akkor ez szintén meglátszott az iskolán és környékén is. Régen az igazgató kezében volt a helyzet kulcsa, most viszont nálunk, és mi megpróbáljuk úgy kezelni, hogy a legrosszabb állapotban lévőket is felhúzzuk arra a szintre, ahol a többiek tartanak.
Dehir.hu: Nyáron kellett az iskolások étkezési kedvezményét is igényelni, illetve a térítési díjakat befizetni.
Hajnal János: Az étkeztetés szervezésére is büszkék vagyunk. Ez nagyon nagy munka volt, 12 ezer gyerek étkeztetését vettük át, és gyakorlatilag fél év után bevezettük az átutalásos rendszert, a csoportos beszedéses fizetést. Ehhez nagyon komoly informatikai fejlesztésre volt szükség, amit nem lehetett volna nélkülünk bevezetni, mert egy-egy iskola ezt nem tudta volna véghezvinni. Így minden iskolában van egy online felületünk, amelyen mind a 12 ezer gyerek fizetését, rendelését, lemondását tudjuk követni és kezelni, hogy a hónap végi összesítésnél a pontos összeget szedjük be.
Dehir.hu: Nem okoz-e gondot az a hétköznapokban, hogy nem egy kézben van az intézmény azáltal, hogy az iskolaigazgató a tantestületet irányítja, az ingatlan viszont a DIM-hez tartozik? Mégis magában az iskolaépületben folyik az oktatás. Ha kiborul egy kuka, nem is utasíthatja az igazgató a takarítókat, hogy tegyenek rendet?
Hajnal János: Dehogynem, szólhat. De nem is kell szólnia, mivel mi egy szolgáltató cég vagyunk, nem csak úgy eldöntjük magunktól, hogy mivel foglalkozzunk, hanem elvégezzük mindazt, amire szükség van. Ne csak az iskolákról beszéljünk egyébként, hanem a bölcsődékről, vagy az időseket gondozó intézményeinkről is. Ha arról van szó, hogy felborult egy kuka, akkor azt nekünk magunknak is észre kell venni, nem kell szólni érte. De ennél nyilván sokkal szerteágazóbb a tevékenységünk, mert az iskolaigazgató azt is kéri, hogy a március tizenötödikei nemzeti ünnepre díszítsük fel a tornatermet mondjuk. Az összes iskola igazgatója, mert mindenhol nagyjából ugyanakkor tartanak megemlékezést – tehát egyszerre kell elvégezni mindenütt azt a feladatot. Az iskolaigazgatók azt vélelmezik, hogy mivel van DIM, ezért majd mindent mi fogunk megcsinálni. Azt is, ami öt vagy tíz éve nincs rendben, de hirtelen most vált fontossá... Addig nem vették észre, nem foglalkoztak vele. Például van, ahol a tanári vécé nem üzemelt már vagy három éve, és gyakorlatilag mi tettük rendbe. De volt olyan bölcsőde is, ahol beázott a tető, elvégezték a javítást, de a folt ott maradt a mennyezeten. Éveken át. Aztán most szóltak, hogy ezt akkor most sürgősen meg kellene csinálni. Megoldottuk. Sok félbemaradt helyzetet örököltünk, de igyekszünk kezelni mindent.
Dehir.hu: Ehhez megfelelő munkatársakra is szükség van az akaraton, az elszántságon és a pénzen kívül.
Hajnal János: Személetformálás zajlik nálunk. Minden dolgozó az adott intézményvezető stílusát követte, ahol addig dolgozott. Ha ott nem volt olyan pezsgő a munkaszellem, azt hozta be. Itt viszont mi mindenkit összekevertünk, hogy ne maradjon senki ugyanabban a helyzetben, hogy minden frissüljön. Nagyon kevés olyan dolgozó van nálunk, aki annak idején portás vagy takarító volt valahol és most is ugyanott, ugyanezt a feladatot végzi. De ugyanígy áthelyeztük azokat is, akik a térítési díjakat szedték. Fontos volt, hogy mindenki kizökkenjen a régi kerékvágásból. Azt kértem, hogyha valaki nem úgy húz, mint a többiek, akkor azt vegyük észre, közösítsük ki, mert forgás van, mindenkinek dolgoznia kell mindenhol, és az nem megy, hogy hat főből öten dolgoznak, egy meg kerüli a munkát. Be kell bizonyítanunk, hogy mi elvégezzük a munkánkat. Ezen vagyunk, és azon dolgozunk, hogy a DIM munkatársai egy csapatot alkossanak.
HOZZÁSZÓLÁSOK (0)