Folytatódhat az M35-ös autópálya építése – kiírták a tervezési pályázatot
Szerző: Rituper Tamás | rituper.tamas@dehir.hu Közzétéve: 2012.01.05. 08:41 | Frissítve: 2012.01.06. 07:53
Debrecen - 25 kilométerrel lesz hosszabb, és egészen Berettyóújfaluig ér majd el az M35-ös autópálya. A tervezés milliárdokba kerül.
Az M35-ös autópálya jelenleg 44 kilométer hosszú, az M3-ast köti össze Debrecennel. Régóta tervezik, hogy a hátralévő 22-25 kilométeres szakaszt (a hossz a nyomvonaltól függ) is megépítik, így a gyorsforgalmi úton Berettyóújfaluig lehetne eljutni. A hosszú távú tervek szerint az M35-öst összekötnék a még tervezés alatt álló M4-essel, ami az észak-erdélyi sztrádához csatlakozna (bár ott most elég sok a gond), így akár Bukarestig eljuthatnánk autópályán.
A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) most kiírta a közbeszerzési eljárást az M35-ös folytatásának tervezésére. A leendő nyertesnek ezen túl a debreceni repülőteret az M35-össel összekötő bekötőút terveit („déli elkerülő" néven is emlegetik) is el kell majd készítenie, ami 5 kilométer hosszú lesz.
A kiviteli terveken túl a kisajátítási tervet is le kell majd tenni az asztalra. Ezen túl el kell készíteni a nyomvonal kormányrendelettel való megállapításához szükséges dokumentációt, továbbá a nyertesnek be kell szerezni az összes szükséges út- és műtárgyépítési engedélyt.
Nem kis értékű megbízásról van szó, a becsült érték 2 milliárd 390 millió forint, plusz áfa. Pályázni március 1-jéig lehet, a tervek szerint március végén hirdetnek eredményt, s április 19-én kötnék meg a szerződést.
Merre kerüli Derecskét?
Ha már szó esett a nyomvonalról. Régóta folyik a vita arról, hogy az M35-ös folytatása merről kerülje meg Derecskét. Ha a nyugati elkerülő épül meg, akkor Derecske határában a termőföldeken keresztül vezet majd az út. A területen akkor le kell állítani a mezőgazdasági termelést, s mintegy 100 gazdálkodó megélhetése kerülne veszélybe. A gazdák régóta tiltakoznak, szinte minden fórumon, s mellettük áll a derecskei önkormányzat is. Az eredetileg tervezett keleti nyomvonal viszont legelőkön és védett területeken haladna keresztül, ezért a Tiszántúli Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség nem azt, hanem a gazdák földjeit érintő útvonalat támogatta.
A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. tavaly nyáron bruttó 10 millió forintért megrendelt egy környezeti hatástanulmányt egy új keleti nyomvonalra, ez az év végére készült el.
Úgy tudjuk, a környezetvédelmi felügyelőség vizsgálta az új keleti nyomvonal tervét, de nem támogatták azt, mivel az mindenképp érintene védett területeket, ezért a tervezés a nyugati, a derecskei földeken átmenő nyomvonalváltozatra indul meg. Ez egyébként már rendelkezik környezetvédelmi engedéllyel.
Derecske polgármestere még most is a keleti elkerülő megépítésében bízik.
- Ez teljesen kettészelné a Derecskétől nyugatra fekvő nagy, jó minőségű szántóföldeket. Természetesen akkor is lesz élet, ha az autópálya ezt megteszi velünk, de mindent elkövetünk, hogy a keleti nyomvonalon menjen az M35-ös – jelentette ki Bakó István.
Loppert Dániel, a NIF kommunikációs vezetője korábban úgy nyilatkozott a Dehir.hu-nak, a kivitelezést a tervek szerint 2015-ben kezdenék el, s ha minden jól halad majd, 2017-ben átadják a forgalomnak az M35 autópálya Debrecen és Berettyóújfalu közötti szakaszát.
Dehir - Kiírták az M35-ös autópálya folytatásának tervpályázatát
HOZZÁSZÓLÁSOK (0)