Az egyirányúsítás után további fejlesztések várhatók a debreceni közlekedésben – videóval
Szerző: Dehir.hu | info@dehir.hu Közzétéve: 2017.11.30. 14:00 | Frissítve: 2017.12.02. 09:16
Debrecen – Az a cél, hogy a forgalmi körülmények a korábbiakhoz képest sokkal optimálisabbak legyenek – foglalta össze sajtótájékoztatóján a polgármester.
A múlt héten elkezdődött az Új Főnix Tervhez tartozó belvárosi közlekedésszervezés egyik legjelentősebb hatású és leglátványosabb munkafázisa. Egyirányúvá vált a Miklós és a Szent Anna, a Széchenyi és a Kossuth utca is. Valamivel több mint egy hét alatt végeztek az útburkolai jelek felfestésével és a közlekedési táblák kihelyezésével, így már az új forgalmi rend szerint közlekedhetnek az autósok az említett útszakaszokon.
Fotók: Miskolczi János
A több ütemben elvégzett egyirányúsítási munkákat csütörtökön sajtótájékoztatón foglalta össze Papp László polgármester. Mint fogalmazott, van még tennivaló az átszervezéssel kapcsolatban, de minden erőforrást megmozgatva november 28-án estére elkészültek az aszfaltozási és útpályaépítési munkálatokkal a kivitelezők.
A polgármester közölte, a belvárosi kelet-nyugati átkötő utcák átépítése megtörtént, az útpályán aszfaltozás már nem lesz, viszont vannak még hátra fontos munkaelemek.
Kiemelte, hogy a lámpák összehangolása nagyon lényeges feladat, egy teljes napig ment már az új közlekedési rendszer, s maga a polgármester több napszakban is kipróbálta az új forgalmi rendet - eddig változó eredményeket tapasztalt.
- A lámpák összehangolásával elérjük a kitűzött célt. A következő két hétben történik meg ez, ekkor igazítják majd a jelzőlámpákat a szakemberek a tényleges forgalmi szituációkhoz. Csúcsidőkben vannak problémák, torlódások a keresztirányú közlekedés miatt. Korrekciók lesznek, amik segíteni fognak ezeken az állapotokon – tette hozzá.
Papp László közölte, vannak még hátra építési munkák is, így például
a Vágóhíd és a Budai Ézsaiás utcán összefüggő járdarészt alakítanak ki, a Kandia utcánál kerékpárutat építenek, az Attila téren is lesznek járdaépítések.
A kivitelezők december 20-ig tervezik az építési munkák teljes befejezését, de az időjárás miatt 2018 tavaszára is átcsúszhatnak egyes feladatok. Márciusi véghatáridő szerepel a vállalkozói szerződésben, így a tavaszi befejezés is belefér még. A polgármester hozzátette, az volt a cél, hogy az útpályák még az adventi időszak előtt elkészüljenek, ezt sikerült teljesíteni.
November 21-28. között 1063 közlekedési táblát helyeztek ki, és több mint hétezer négyzetméteren festettek fel az aszfaltra útburkolati jeleket.
Papp László hangsúlyozta, folyamatosan egyeztetnek a polgármesteri hivatal munkatársai a taxivállalatokkal, a DKV-val és a Magyar Közúttal annak érdekében, hogy optimalizálni lehessen a közlekedési viszonyokat. Kiemelte, a jelenlegi helyzetben irányhelyesen, a forgalmi iránnyal egyezően használhatják a buszsávokat a taxik, a szembejövő sávokat viszont már nem, erről egyeztek meg a vállalatokkal. Elmondta, bizonyos csomópontok kommunikálnak a buszokkal, de mivel a taxik nincsenek felszerelve ilyen eszközökkel, így az ellenkező irányból érkező sávokat emiatt nem is tudják használni.
A polgármester hangsúlyozta, a következő egy évben bőven lesznek még fontos elemek a fejlesztés hátralevő részében. Mint fogalmazott, sokan kritizálták a zöldhullám hiányát Debrecenben, a közlekedési csomópontok és útszakaszok forgalomtechnikai átalakítása során
több forgalmas szakaszon várható majd a lámpák átprogramozása, összehangolása.
Az egyirányúsítás a város más pontjain is hatást váltott ki, a 47-es főúton például érezhetően kisebb a túlterheltség, az optimális állapot azonban csak a csomópontok összehangolása után érhető majd el. Ennek érdekében a 4-es, a 47-es és a 33-as főutak lámpáit is át kell majd hangolni. A tervek szerint még idén december 15. előtt megkötik a kivitelezővel a szerződést, és várhatóan 2018 február végén fejezik be a munkát; mindezt saját forrásból végezteti el az önkormányzat.
Közlekedési csomópontok és útszakaszok forgalomtechnikai átalakítása:
4. sz. főút, Szoboszlói út – Szatmári Szaküzlet, 4. sz. főút, Szoboszlói út - Általános iskola, Hatvan utca - Zúgó utca, Tisza István utca - Hatvan utca, Tisza István utca - Bajcsy Zsilinszky utca, Tisza István utca - Simonffy utca, Antall József utca - Barna utca, Károli Gáspár tér, Mester utca - Honvéd utca, Mester utca - Csemete utca, Hunyadi utca - Bethlen utca, Hunyadi utca - Darabos utca, Hunyadi utca - Pláza kijárat, Hunyadi utca - Péterfia utca, Rákóczi utca - FÓRUM, Burgundia utca - Monti Ezredes utca).
A polgármester egy más projektekről is beszélt, az egyik a Gázvezeték utca forgalomtechnikai átalakítása lesz:
a Mikepércsi úti kereszteződését építik át, sávszélesítéseket hajtanak végre, a Gázvezeték utcán öt autóbuszöblöt alakítanak majd ki, négy gyalogátkelőhelyet építenek, lámpás csomópontokat és járdákat fognak létrehozni.
Ez a fejlesztés is része a nagy közlekedésfejlesztési programnak; idén tavasszal jelentették be az 53 útkereszteződés átépítésére vonatkozó prjektet, ebből eddig 23 csomópont átépítése történt meg.
A Gázvezeték utcai fejlesztésre még ebben az évben szerződést köt a város és 2018 első félévében befejezik a munkát. A polgármester kiemelte az István út - Szoboszlói út csomópontját is, ahol fél évig fognak dolgozni.
Ebben a kereszteződésben a 4-es főút jobb oldalán jobbra kanyarodó sávot alakítanak ki, Hajdúszoboszló irányából pedig meghosszabbítják a balra kanyarodó sávot. Az István út északi ágán sávbővítés lesz, egyenes-jobbra, illetve egyenes-balra kanyarodó sávot alakítanak ki, és hosszabb lesz a meglévő gyalogos átkelőhely. Az István út déli ágán sávbővítést hajtanak majd végre, ezen kívül fogadó sávokat is kialakítanak. A tervek szerint a csomópont átalakításával a jövő év első felében végeznek.
Fontosnak nevezte az egyetemi innovációs park közlekedésének javítását is, mint elmondta, a 33-as főúttól északi irányba építenek egy új utat, melynek végpontja a 354-es út lesz, ezzel a Böszörményi út forgalmát át lehet majd terhelni oda. A 33-astól az egyetemi innovációs parkig tart majd az első ütem. Papp László elmondta, az engedélyezési eljárás folyamatban van, s a jövő év elején indítanák el a munkát.
Az Egyetem tér és a Nagyerdei körút közlekedésbiztonságát érintő közlekedésfejlesztési tevekről is beszélt, az Egyetem téren található körforgalom két sávosra bővül majd, a körúton pedig buszsávokat alakítanak ki. A csomópont közlekedésbiztonságának javítása érdekében a Nagyerdei körúton (a Simonyi út irányából) balra kanyarodó sáv jelenik majd meg, valamint az Egyetem tér felől balra kikanyarodva a Nagyerdei körútra gyorsítósávot fognak építeni.A tervek megvannak, jövő tavasszal elkezdődhetnek a kivitelezési munkák. A polgármester közölte, ehhez kapcsolódik a Pallagi úti kereszteződés körforgalommá történő átépítése is, 2019 első félévében készülne el ez a csomópont.
Megemlítette a Bartók Béla út Mester utcai kereszteződését is, ahol plusz kanyarodósávot alakítanak ki a Pesti utca irányába. Erre a munkára 2018 első felében szerződnek és a jövő esztendő második félévére készülhetnek el az újítással.
A Létai és a Vámospércsi út kereszteződésénél az eddigi egy helyett két sávon lehet majd kikanyarodni a Vámospércsi útra, jövő év első félévében csinálják meg ezt a szakaszt.
Papp László elmondta, annak érdekében viszik tovább a közlekedési programot, hogy a forgalmi körülmények a korábbiakhoz képest sokkal optimálisabbak legyenek.
A teljes közlekedési fejlesztési program mintegy négymilliárd forintba kerül, ebből a belvárosi egyirányúsítás és a külső körgyűrűn elvégzett átalakítások költsége 1,5 milliárd forint volt. A programot nagyrészt uniós forrásból viszi végig az önkormányzat, de a város az önrészét is hozzáteszi.
Papp László a tájékoztatón megköszönte mindazok munkáját, akik részt vettek a komplex egyirányúsítási folyamatban, és kiemelten háláját fejezte ki a debreceni embereknek, akik türelmesek és együttműködőek voltak, körültekintően közlekedtek az átszervezések ideje alatt.
HOZZÁSZÓLÁSOK (9)
Fosút Lajos
arra kíváncsi lennék, kinek üzlet ez a sok új lámpa. Egyre rosszabb a közlekedés Debrecenben. Ott, ahol korábban még volt hullám, már nincs. Mindenfelé dugók, katasztrófa. A város levegőjének sem tesz jót a sok pöfögő kocsi. Ez az egyirányúsítás meg tiszta hülyeség.Összességében nem lett több sáv, csak a buszok kaptak sajátot. A Miklós utcai kerékpárút a sávok közé behozása sem ésszerű. A Kishegyesin se reggel, sem délután nem lehet haladni. Ilyen rossz közlekedést nem láttam még egyetlen városban sem.
imu48
Azt szeretném megtudni mikor lesz változás a Vezér utcán (lakótelepen) egyetlen út vezet ki az IT Services felől, iszonyat a forgalom és mi lesz ha megépül az új gyár, a lakótelep utcái borzalmas állapotban vannak, az utóbbi 1-2 évben az önkormányzati képviselet nagyon gyenge.
subtotal - teljesen jogos, a Nagyerdei körúton a Simonyi felől érkezők nagyobb része reggelenként a klinikák felé menne tovább, de nem tud haladni a várakozó balra fordulók "miatt". Simán lenne lehetőség kialakítani jobb oldalon egy csak egyenesen haladó sávot úgy 100-150 méter hosszan. Igaz, hogy a zöldterület rovására, de ha valaki megnézi a helyszínt, akkor most is azt látja, hogy egyrészt a fű már régóta ki van taposva a kocsik által, másrészt a fürdő régi főbejáratáig tartó szakaszon a későbbiekben sem zöldterület van, hanem parkolók vannak kialakítva. Szóval itt sem veszítenénk annyit a természetből, ugyanakkor viszont írtó sokat nyernénk (és nyerne a természet is!) azzal, hogy nem ömlene az a töméntelen mennyiségű kipufogógáz minden reggel ki a sorban veszteglő gépjárművekből.
subtotal
Mégvalami: a Bartókon úgy csináljátok a lekanyarodósávot, hogy egy fának se essen baja!! Értem én, hogy űrszelvény, csak nem érdekel! Elég volt a fapusztításból! A balra kanyarodó sáv teljesen felesleges annak a lámpánként 1-2 autónak, azok simán elférnének az egyenesen haladók között, így elég lenne 1, max 2 métert szélesíteni olyan 10 méter hosszan. Ennyi, szivesen, a sikerdíjamat költsétek egy tanulmányútra, de most ne Floridába, hanem mondjuk Bécsbe menjetek és nézzétek meg, hogyan óvják ott a fákat.
subtotal
Mi lett a dupla körforgalom fantasztikus meséjével az Egyetem téren? :D Ha megpusztulok sem értem, hogy ha egyszer valami el lett b@szarintva, akkor miért erőltetik. Nem fog működni ez a kanyarodó-gyorsító sáv sem, de legalább előkészíti a terepet egy lámpának :D Az is imádnivaló, hogy a "tervek már készen vannak". Miért nem lehet előzetesen bemutatni a tervet, hátha kiderül, hogy akik nap mint nap arra járnak, másképp látják, mint ahogy a tervezőasztalon elképzelik? Be kell vezetni külön a Nagyerdei út két irányát a körforgalomba és lehet hagyni egy surranó sávot a Simonyi felől a Klinikák irányába. Ez működne...az új terv nem fog, persze ha az a cél, hogy a mostanra néha a Pálmáig érő sort csökkentsék. Ugyanez igaz a Dóczy és Bólyai irányból érkező forgalomra is.
Tóth István
Nincs ezzel semmi gond, csak akkor az "anyázást" mellőzhetné.
Kedves István! Bár teljesen igazad van, de annak, aki ritkán jár arra, vagy éppenséggel nem debreceniként most jár ott először, szóval nekik nem derül ki a kanyarodás megkezdésekor, hogy a Széchenyire ráfordulva hol is van az ő sávjuk, ahová érkezniük kellene. Jobb helyeken (és azért van erre példa Debrecenben is, például a Mester utcáról a Pesti utcára balra fordulva) felfestéssel szokták vezetni a párhuzamosan forduló sávokat a megérkezi helyre. Ez lényegesen egyszerűbb, mint elvárni sokaktól azt, amiről fogalmuk sincs.
Tóth István
Annyit pontosítanék, hogy a belső kanyarodó sávból a " szembejövő" buszsáv mellé kell érkezni.
Tóth István
Felhívnám Tisztelt autóstársaim figyelmét, hogy a Nyugati utcáról két sáv kanyarodik balra a Széchenyi utcára. A külső sávból a busz a buszsávba illetve az autósoknak a buszsáv mellé kell kanyarodni. Tehát nem a belsőből a buszsáv mellé kell érkezni! Csak azért írom le mert majdnem összetörték az enyémet.